Kaniová,M., ORL klinika FNO Ostrava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Lokalizace řečových center u nemocným s mozkovými nádory
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Schopnost zvířat léčit
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Ivana Herejková NCH, Fakultní nemocnice Plzeň
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
ZÍSKANÁ ONEMOCNĚNÍ MOZKU
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Fakultní nemocnice Ostrava
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Ošetřovatelský proces
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Rekondiční pobyt osob po cévní mozkové příhodě Skokovy 2.9. –
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Symbolické funkce a jejich poruchy
Komunikace s rodiči.
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktická část diplomové práce
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Lucie Bankovská Motlová
Rehabilitace v psychiatrii
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Zvláštnosti ošetřovatelské péče u seniorů Mgr. Dana Vaňková.
Rehabilitace poruch komunikace Mgr. Ivana Šemberová.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Jan Vacek. Program cerebrovaskulárních center  Věstník MZ …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………………………………………………………
Dětské a dorostové detoxikační centrum NMSKB MUDr. Marian Koranda.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Informovanost veřejnosti o afázii
HORIZONT ZLÍN Workshop
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Poruchy komunikace u pacientů po neurotraumatech
Gerontopsychologie v praxi
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
AFÁZIE.
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Teorie vzdělávání dospělých
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Diagnostické metody.
Sociální čtení.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KA 4: Ambulance s rozšířenou péčí
Transkript prezentace:

Kaniová,M., ORL klinika FNO Ostrava ÚLOHA KLINICKÉHO LOGOPEDA PŘI LÉČBĚ PACIENTŮ S CÉVNÍM ONEMOCNĚNÍM MOZKU Kaniová,M., ORL klinika FNO Ostrava

Mezioborová týmová spolupráce – složení týmu Vedení rehabilitačního programu v oblasti poruch řeči je specificky náročný proces, jehož kvalitu ovlivní i týmová spolupráce odborníků Neurolog, neurochirurg Fyzioterapeut Klinický logoped Ergoterapeut Klinický psycholog Neuropsycholog

Úloha klinického logopeda Diagnostika a terapie NKS Respektující Zdravotní stav pacienta Průběh, fázi základního onemocnění Typ, stupeň NKS (narušené komunikační schopnosti)

Specifika a konkrétní cíle klinické logopedické terapie a diagnostiky Akutní fáze onemocnění(dny, týden) Subakutní fáze (týdny, měsíc) Stabilizovaný stav (měsíce) Chronická fáze (rok a více)

Akutní fáze specifika a cíle klinické logopedické diagnostiky Pacient nejčastěji ležící, algický či tlumený, dekoncentrovaný, dezorientovaný Práce v podmínkách JIP Orientační, screeningové vyšetření NKS cíle Odlišit poruchy přetrvávající od nově vzniklých Základní diferenciální dg (afázie-dysatrie-komunikačně-kognitivní porucha atp.) Iniciovat případně působení dalších odborníků

testy screeningové zkoušky afázií, kritéria: krátký test, snadno aplikovatelný MASTcz The Mississippi Aphasia Screening Test /Košťálová, 2007/ AST Aphasia Screening Test /Preiss,1998/ kognitivní škály-> Clock test /Topinková,1999/ MMSE /Topinková ,1999/

Akutní fáze praktické terapeutické cíle Navázat s pacientem kontakt Zjistit míru stimulability pacienta, podpořit ji Respektovat specifické obtíže pacienta (algický, velmi rychle unavitelný, nevládne dominantními končetinami, má poruchu vizu, je depresivní nebo zvýšeně neklidný atp.) Podat základní informace rodině a ošetřujícímu personálu

Subakutní fáze specifika a cíle klinické logopedické diagnostiky pacient postupně vertikalizován, práce v podmínkách standardního lůžkového oddělení diferenciální diagnostika typu afázie – zařazení dle klasifikační škály(globální,anomická, Brocova, Wernickeho, transkortikální motorická, transkortikální senzorická, SIŘ, konduktivní) diagnostika alexie, agrafie, akalkulie diagnostika typu dysartrie (spastická, flakcidní, hypokinetická, hyperkinetická, ataktická, smíšená)

Subakutní fáze specifika a cíle klinické logopedické diagnostiky Komunikačně-kognitivních poruch V případě koexistujících poruch NKS určení dominantní vzhledem k vlivu na úspěšnou komunikaci s okolím Diagnostika neřečových poruch souvisejících s NKS – dysfagie, apraxie, deficity vizu, kognice

testy Jedná se o komplexní testy, zaměřené na syndromy narušení NKS a jejich zařazení podle užívané klasifikační škály WAB (Western Aphasia Battery) /Kulišťák, 1998/ Lurijovo neuropsychologické vyšetření BDEA (Boston Diagnostic Aphasia Examination) /Preiss,1998, Kulišťák,1998/ PAV (Pražské afaziologické vyšetření) /Budínová, Mimrová,1964/ Test 3f(dysartrický profil) /Roubíčková,1998/

Subakutní fáze praktické terapeutické cíle SF umožňuje již vést proces cíleného, záměrného učení, terapie vyžaduje aktivní spolupráci pacienta Zahájení cílené reedukace, terapie konkrétního typu NKS Řízený rozvoj komunikačního potenciálu, mluvní apetence

Stabilizovaná fáze specifika a cíle klinické logopedické diagnostiky Pacient v podmínkách následné péče (rehabilitační zařízení, LDN ) či v domácím ošetřování Terapie probíhá v podmínkách ambulance Znovu užití komplexních testů, aplikovaných v subakutní fázi, případná revize výsledků cílená diagnostika , užití tzv. specifických testů

testy V SF bývají užívané testy tzv. specifické, zaměřené na konkrétní symptom, funkci, jazykovou rovinu Token test (percepce, porozumění řeči, krátkodobá verbální paměť) /Petržílková, Preiss 1996/ Test 3F - dysartrický profil /Roubíčková,1997/ BNT (Boston Naming Test): poruchy pojmenování /Kaplan, Goodglas, Weintraub,1983/

Stabilizovaná fáze praktické terapeutické cíle Snaha o zapojení řečových dovedností do běžných činností, snaha o maximální podporu samostatné aktivní komunikace pacienta Strukturovaná terapie, eliminace jednotlivých symptomů:obnova porozumění slyšeným slovům, podpora verbální produkce , potlačování perseverací, anomických výpadků, alektických záměn atp. terapie pomocí technických pomůcek, počítačových programů (MENTIO) atp.

Chronická fáze specifika a cíle klinické logopedické diagnostiky terapie probíhá v ambulantních podmínkách, častěji je zapojovaná skupinová forma práce problém dlouhodobé motivace zvláště v případech, kdy terapeutický efekt je malý či stagnující u části osob s poruchami řeči po lézi CNS lze zaznamenat výrazné zlepšení i v delším časovém období než je první rok po vzniku onemocnění – zejména jde-li o osoby, které byly v dlouhodobě zvlášť nepříznivém zdravotním stavu

testy V ChF bývají užívány testové baterie , které hodnotí funkcionální komunikaci afatika, jeho komunikační schopnosti v každodenních situacích CETI (The Communicative Effektiveness Index) /Lomas 1989, Czefalvay,1990/ Simuluje rozličné životní situace (návštěva lékaře, restaurace, samoobsluhy) a sledují chování a reakce afatika, jeho schopnost je zvládnout a dorozumět se CADL (Comunication Ability in Daily Living) /Holland,1980/ Strukturovaný dotazník, komunikaci afatika hodnotí jemu blízká osoba

Chronická fáze praktické terapeutické cíle Dlouhodobá motivace Důraz na funkcionálně zaměřenou terapii a zachování sociálních vazeb Svépomocné a konverzační skupiny afatiků Zapojení kompenzačních strategií, metod augmentativní a alternativní komunikace

Základní terapeutický cíl Zachování dobré kvality sociálního života

Zásady podpory maximálně dosažitelné aktivní komunikace u osob s afázií Mluvte na afatika pomaleji, výrazněji, nekřičte! Podpořte projev pomalou a jasnou gestikulací Nejvíce užitečné mohou být odpovědi na otázky typu ano x ne Neopravujte gramatické chyby ani se nepohoršujte nad častým klením či vulgarismy, jsou projevem automatismu při hledání a snaze říci jiná slova Výkony kolísají den ode dne nahoru i dolů, je rozdíl mezi možnostmi mluvy v klidu a bez rušivých podnětů proti mluvě ve stresu a časovém tlaku Nemluvte za nemocného, nejednejte s ním jako s dítětem nebo jako by tu nebyl nebo nebyl schopen myslet

Zásady podpory maximálně dosažitelné aktivní komunikace u osob s dysartrií Sledujte pozorně ústa mluvícího, dejte najevo snahu rozumět, nemluvte netrpělivě Můžete opakovat porozuměnou část sdělení, napovědět další slovo, otázkou usměrnit další projev na slova, která můžete odhadnout Je-li pacient fyzicky schopen psát, poskytněte podmínky pro psaní Nepředstírejte, že rozumíte; tito lidé to většinou poznají

Zásady podpory maximálně dosažitelné aktivní komunikace u osob se syndromem demence Osvojte si klidný a vstřícný výraz tváře, navažte oční kontakt, nebojte se použít jemný dotyk pro navázaní kontaktu a uklidnění Mluvte pomalu, jasně a přitom bez složitých vysvětlování Dodržujte strukturu každodenního režimu, užívejte rutinních, nedirektivních řečových obratů Přispívejte k zachování důstojnosti osob trpících syndromem demence, respektujte jejich lidskou a sociální minulost