Imperativy regionálního rozvoje dneška Pracovní seminář ke grantovému projektu GAČR č. 402/04/0078 „Inovativní koncepty a přístupy v socioekonomickém rozvoji územních jednotek“ Ostravská univerzita,
Světový kontext globalizace rychlý rozvoj technologií extenzivní výměna informací a znalostí faktory určující přechod na znalostní ekonomiku
Evropský kontext Regionální dimenze ekonomického rozvoje - Sdělení komise o regionální dimenzi přijaté 03/10/01 (COM(2001)549) Regiony jako hnací síla znalostní ekonomiky Geografická blízkost – nejsilnější faktor pro intelektuální, komerční a finanční výměnu jako základu pro inovační proces Prostorový základ pro klastry
Proč jsou znalosti klíčové? jsou hlavním zdrojem konkurenční výhody většina tradičních zdrojů je obecně dostupná, klesající dopravní náklady dále snižují možnosti konkurovat cenou potřeba inovovat a specializovat se Klíčem k rozvoji a konkurenceschopnosti je schopnost lokálních aktérů proměnit znalosti, dovednosti a talent v trvale udržitelnou a vytvářenou výhodu
Co je cílem? Konkurenceschopnost. Konkurenceschopnost firem vs. lokalit (místa) Zpráva Scottish Enterprise z r potvrzuje, že ‘Místa skutečně soutěží, aby vytvořila, přilákala a udržela si ekonomické hráče – firmy a jednotlivce – kteří budou tvořit pracovní místa, příležitosti a blahobyt.’
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ TVORBA A REALIZACE REGIONÁLNÍCH ROZVOJOVÝCH STRATEGIÍ Strategické programy zahraničních regionů: Region Horní Rakousko: Innovative Upper Austria strategických oblastí, € 600 mil. Region North East, Velká Británie: - The Raising of Regional Competitiveness (1996 – 1999) - Regional Image Strategy Edinburgh Region (Scottish Enterprise): A region of excellence for innovative start-ups PAXIS, 6.RP ( )
SPECIALIZACE, INOVACE identifikace silných a potenciálních rozvojových sektorů / klastrů funkční inovační regionální systém Specializace + inovace = KONKURENČNÍ VÝHODA REGIONU
METODIKA - etapa 0 ETAPA 0 – Definice - trvání 12 měsíců Vytvoření struktury projektového řízení Výběr národních a mezinárodních expertů Vybudování regionálního konsenzu pro daný projekt Zvyšování povědomí o inovační strategii Definice projektové metodiky Shoda místních aktérů na cílech projektu, na pracovním programu a metodických postupech Vybudování způsobu spolupráce s partnery v regionu Výzkum od stolu k shromáždění základních dat
METODIKA – etapa 1 ETAPA 1 – Analýza – trvání 12 měsíců Realizace opatření předpokládaných v Etapě 0 SWOT analýza regionu včetně analýzy sektorů, které představují budoucí ekonomický růst Analýza regionální poptávky – identifikace potřeb firem Analýza regionální nabídky – stávající infrastruktura První závěry k rozvinutí strategického rámce a akčního plánu
METODIKA – etapa 2 ETAPA 2 – Strategie a implementace Definice strategie, evaluace, monitoring a implementační mechanismy, pilotní projekty Testování konkrétních akcí v rámci strategie Vytvoření monitorovacího systému k vyhodnocení akcí Vytvoření trans-regionálních struktur, které umožní spolupráci na poli propagace inovací s partnerským/i regionem/y
MĚŘENÍ REGIONÁLNÍ KONKURENCESCHOPNOSTI Jednotná národní metodika DTI,Velká Británie The Business Competitiveness Indicators (BCIs) teritoriální jednotka NUTS balíček ukazatelů se aktualizuje dvakrát ročně
Ukazatele konkurenceschopnosti Registrace a odhlašování obchodních společností. Míra přežití registrovaných firem. Hrubá přidaná hodnota a HPD na hlavu v regionu. Zaměstnanost. Průměrné výdělky. Nezaměstnanost. Počet uchazečů. Nedostatečné příjmy – rodiny na podpoře. Kvalifikace/dovednosti.
VYHODNOCENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI Výroční zpráva o regionální konkurenceschopnosti Benchmarking s jinými kraji Programy na podporu regionální konkurenceschopnosti
Regionální konkurenceschopnost LÁKÁNÍ ZAHRANIČNÍCH INVESTIC Hledisko nových znalostí – zahraniční firmy jako zvyšování znalostí lokální pracovní síly Pro získání pozice regionu světové třídy je třeba vidět 5 výzev: rozvíjet jádrové schopnosti rozvíjet spolupráci mezi podniky rozvíjet pracovní síly rozvíjet civilně-podnikatelské vedení (leadership) lákat přímé investice Vytvořit systém funkčních služeb a marketingu
Regionální konkurenceschopnost KLASTRY (i) Tvorba Know-How Veřejné financování univerzit a výzkumných pracovišť Vědecké parky Zakázky pro výzkumné instituce Dotace / daňové úlevy pro průmyslový výzkum Oživení a podpora VV základny
Regionální konkurenceschopnost Klastry (ii) Komercializace vědecké základny Transfer know-how Organizace pro transfer technologií Styčná místa Univerzita/podnik Zvyšování povědomí a nabídka technologií Kooperační činnost a iniciativa VV center
Regionální konkurenceschopnost Klastry (iii) Zvyšování konkurenceschopnosti regionální ekonomiky Zásobovat MSP inovacemi Mezifiremní iniciativy v rámci klastrů Prostředníci mezi firmami a inovacemi (rozhraní) Technologické audity a poradenství pro MSP Podpora inovací podle poptávky Meziregionální benchmarking
Závěrečné shrnutí Znalostní ekonomiky, regionální konkurenceschopnosti a inovačního pokroku nedosáhneme bez místní koordinace společného úsilí strategického plánování systematického měření, monitoringu a vyhodnocování
Děkuji za pozornost PaedDr. Pavla Břusková zástupkyně GŘ Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Výstavní 8, Ostrava Tel: ,