Prosperita organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Systémové pojetí manažerské práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Ekonomika informačních systémů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Podniková ekonomika Personální činnost.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Předmět: Řízení podniku 1
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1.Obsah marketingového řízení
Podnikatelský plán VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002, ISBN , str. 464 –
Prosperita organizace VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, ISBN , VEBER, Jaromír.
DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ mkh_dis1
Komplexní produktivní údržba (TPM)
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 O čem budeme dnes hovořit: Management MSP Marketing MSP Tvorba cen.
Plánovací proces a druhy plánování
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Dobré odpoledne.
Marketingové plánování podnikové vize, cíle, strategie
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Management - Organizování
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
V.Prosperita organizace
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Téma 13: Finanční plánování
Marketingový plán podniku
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomika malých a středních podniků
Marketingový systém řízení
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomika malých a středních podniků
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Prosperita organizace „Chod a výsledky každé organizace ovlivňuje úroveň jejího managementu.“ VEBER, Jaromír a kol. Management – základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-029-5, str. 349 - 379

Obsah přednášky Faktory ovlivňující prosperitu organizace Úloha managementu na cestě k prosperitě Stadia na cestě k prosperitě Komplexní hodnocení organizace

Prosperita Situace ve vývoji organizace, která zabezpečuje zdárné, úplné a dlouhodobé plnění její funkce

Faktory ovlivňující prosperitu organizace vnitřní faktory vnější faktory

Vnitřní a vnější faktory prosperity Environmentální požadavky Trh kapitálu Trh práce Zásahy státu Trh výrobků a služeb Územní správa Strategie Vnitřní faktory: strategie struktura kultura Strategie Strategie – dlouhodobý program a cesty k jeho dosažení. Typy strategie: tržní zdrojová Tržní strategie Klade důraz na zodpovězení otázek typu kdo jsou naši zákazníci, jaké výrobky či služby požaduj“ Zdrojová strategie Ve kterých zdrojích je naše síla, které zdroje nám chybějí pro další rozvoj Komunikace strategie Součástí strategického řízení je získání, přesvědčení a ztotožnění pracovníků se strategickými záměry. Struktura (tvrdé prvky řízení) Typy struktury: organizační struktura vzájemná provázanost zdrojů Organizační struktura vnitřní struktura musí být co nejjednodušší z hlediska členitosti hierarchie komunikačních vazeb Organizační struktura musí být adaptabilní, schopná pružně se přizpůsobovat měnícím se podmínkám. Je prostředkem k dosažení kvalitního řízení, nikoliv cílem. Vzájemná provázanost zdrojů Musíme analyzovat množství zdrojů kvalitu zdrojů využití zdrojů vyhodnocovat, zda využívat vlastní zdroje nebo některé zdroje najímat (outsourcing) Kultura (měkké prvky řízení) Obraz chování organizace uvnitř i vůči okolí. Projevuje se v reakcích a postojích pracovníků, v jejich chování, hodnotách a zásadách, které přijali za své. Vybudovat podnikovou kulturu trvá několik let. Vnější faktory Vnější faktory je třeba co nejpřesněji monitorovat a s ohledem na jejich možný vliv uzpůsobit vnitřní faktory, popř. se snažit vnější vlivy aktivně ovlivňovat (logging, zájmová sdružení) Procesy Kultura Struktura

Strategie Určit základní směr tržní strategie Kdo jsou naši zákazníci? Jaké výrobky či služby vyžadují? zdrojová strategie Ve kterých zdrojích je naše síla? Které zdroje nám chybějí pro další vývoj? Přesvědčit pracovníky, aby se ztotožnili se strategií

Strategie Vlastnická strategie Manažerská strategie Cíle finanční – hodnota firmy Cíle marketingové a obchodní – podíl na trhu Manažerská strategie Vychází ze strategie vlastnické Obchodní, marketingová, finanční, výrobní, personální

Strategie Aspekt agresivity Porterovy generické strategie Ofenzivní Defenzivní Porterovy generické strategie Vůdčí postavení v nízkých nákladech Diferenciace (jedinečnost) Úzké zaměření (zaplňování mezer) Vztah k inovacích Reaktivní kreativní

Struktura Organizační struktura Zdroje organizace co nejjednodušší adaptabilní, schopna pružně se přizpůsobovat měnícím se podmínkám Nevytvářet funkce pro přebytečné pracovníky! Zdroje organizace Vlastní – množství, kvalita, využití Outsourcing Roste význam pracovní síly

Kultura Souhrnný obraz chování organizace směrem dovnitř i vně Budování firemní kultury Vnímatelné atributy Logo, firemní barvy, oblečení, kanceláře, firemní oslavy a ocenění Pravidla jednání vůči zákazníkům, konkurenci, zaměstnancům… Faktor silně ovlivňující podnikovou kulturu Chování a přístup manažerů

Úloha managementu na cestě k prosperitě Top management strategie Management střední linie zlepšování Management první linie operativa

Úloha managementu na cestě k prosperitě Strategie Zlepšování Operativa top-management management první linie střední linie Vrcholový management Pracovníci vrcholového managementu by se měli oprostit od řešení operativních úloh a přenechat je nižším úrovním řízení, zejména managementu první linie. Výraznou část svých aktivit by měli zaměřit koncepčně tzn. na řešení širokého spektra úkolů naplňujících obsah strategického řízení. Management střední linie Měl by podporovat strategické aktivity vrcholového vedení poskytováním a zpracováním příslušných podkladů, vypracováním různých stanovisek apod. Dále konkretizovat a rozpracovávat strategické záměry, určovat plány, rozpočty, stanovovat věcné úkoly, iniciovat a řídit implementaci zlepšovacích aktivit, popř. operativně řídit významné projekty Management první linie Těžiště jeho práce spočívá v motivování a koordinování činností při plnění operativních úkolů a řešení vzniklých problémů, popř. iniciaci a realizaci drobných zlepšovacích aktivit.

Top management oprostit se od řešení operativních úloh zaměřit se na strategické řízení pozornost věnovat inovacím

Management střední linie Poskytovat a zpracovávat podklady pro vrcholový management Vypracovávat stanoviska Konkretizovat strategické záměry Připravovat plány, rozpočty Řídit významnější projekty

Management první linie motivování lidí koordinace operativních činností řešení vzniklých problémů realizace drobných zlepšovacích aktivit

Stadia na cestě k prosperitě Zaměření na ekonomické aspekty Orientace na zákazníka Orientace na hodnotu

Stadia na cestě k prosperitě Materiálové zdroje Informační zdroje, invence hodnota pro zákazníka inovace/zlepšování C- náklady Q – kvalita T - čas Orientace na hodnotu dlouhodobý růst image Stadia na cestě k prosperitě zaměření na ekonomické aspekty orientace na zákazníka integrovaný management Zaměření na ekonomické aspekty – krátkodobý růst redukce nákladů – odhalování a eliminování zbytečných nákladů (značné rezervy představují režijní náklady), odlehčení řetězu zvyšování produktivity – zvýšení výkonnosti provozních i obslužných jednotek, zvýšení využití zdrojů – hledání úzkého místa Ukazatele ukazatele finanční analýzy analýza bodu zvratu Orientace na zákazníka – střednědobý růst Atributy konkurenční výhody náklady a následně cena – schopnost nabízet nižší cenu než konkurence kvalita – schopnost nabízet kvalitnější produkty než konkurence čas – schopnost pohotověji reagovat na požadavky zákazníků, nabízet kratší termíny tržní podíl na relevantním trhu a vývoj tohoto ukazatele struktura zákazníků, podíl významných zákazníků, dlouhodobé obchodní smlouvy struktura výrobkového portfolia organizace (BCG matice) získání výrobkových a systémových certifikátů kvality pozitivní vývoj indexů spokojenosti zákazníků benchmarkingové studie ceny, kvality, času Integrovaný management – dlouhodobý růst Těžiště soutěživosti se přesune z výroby do oblasti výzkumu a vývoje Hledání konkurenční výhody výrobkové inovace (trvalé zlepšování) proaktivní politika – zaměření na inovace, které vyvolají a uspokojí nové potřeby zákazníků (výzkum a vývoj) podíl ročních příjmů z výrobků ne starších než 3 nebo 4 roky podíl výdajů určených na výzkum a vývoj z celkových příjmů počet realizovaných zlepšovacích návrhů podíl nákladů vynaložených na rozvoj kvalifikace pracovníků strategické partnerství s dodavateli či odběrateli - redukce nákladů - růst produktivity Orientace na zákazníka střednědobý růst tržní podíly Ekonomické aspekty krátkodobý růst maximalizace zisku

Zaměření na ekonomické aspekty Orientace na krátkodobé cíle Zaměření na Fungující provozní základnu Opatření redukce nákladů zvyšování využití zdrojů eliminaci pokut, škod, ztrát Ukazatele zisk finanční analýza analýza bodu zvratu

Orientace na zákazníka Orientace na střednědobé cíle Upevnění postavení firmy na trhu Zaměření na potřeby zákazníka Předstihnout konkurenci v nákladech kvalitě čase (termínech) Ukazatele tržní podíl struktura zákazníků spokojenost zákazníků

Orientace na hodnotu pro zákazníka Orientace na dlouhodobé cíle hledáme nové výrobky pro stávající zákazníky Zaměření na správnou provozní praxi hledání konkurenční výhody – inovace, které uspokojí nové potřeby zákazníků soutěž se přesouvá z výroby do oblasti výzkumu a vývoje integrace, podnikové sítě Ukazatele podíl ročních příjmů z výrobků ne starších než 3 roky podíl výdajů na výzkum a vývoj náklady na zvyšování kvalifikace pracovníků počet realizovaných zlepšovacích návrhů

Model EQA The European Quality Award Předpoklady Výsledky Leadership Politika a strategie Procesy Výsledky u zákazníků Výkonnost organizace Pracovníci Výsledky u pracovníků Faktory úspěch nejsou spatřovány pouze v ekonomických veličinách, ale ve fungování firem, které jsou cíleně řízeny managementem. USA V roce 1987 byla ve Spojených státech uzákoněna veřejným zákonem USA č. 100 – 107 Národní cena Malcolma Baldrige (MBA). Model americké ceny je příkladem určení kritérií pro hodnocení organizací, které chtějí směřovat k vynikajícím výsledkům v podnikatelské činnosti. MBA pracuje se sedmi kritérii: Leadership Strategické plánování Soustředění na zákazníka a trh Informace a analýza Rozvoj a management lidských zdrojů Menagement procesů Podnikatelské výsledky Evropa Počátkem devadesátých let 20. století se objevila doporučení pro formování úspěšné organizace. Jedná se o kriteria pro organizace, které usilují o získání Evropské ceny za kvalitu – The European Quality Award – EQM. Kritéria vypracovala Evropská nadace pro management kvality (European Foundation for Quality Management) se sídlem v Bruselu. Nadace každoročně udílí prestižní Evropskou cenu za kvalitu nejlepším podnikům, které projdou sítem přísného hodnocení. EQA pracuje s 9 kritérii. První polovina kritérií představuje předpoklady (hnací síly) a druhou skupinu tvoří faktory hodnocení výsledků. Partnerství a zdroje Výsledky ve společnosti Inovace a proces učení

Shrnutí přednášky Faktory ovlivňující prosperitu organizace Úloha managementu na cestě k prosperitě Stadia na cestě k prosperitě Komplexní hodnocení organizace