Oběhová soustava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Oběhová soustava člověka
Advertisements

Soustava žláz s vnitřním vyměšováním
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Patologie srdce a cév.
Krevní oběh Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
VNITŘNÍ ÚSTROJÍ Prvouka 3.ročník. VNITŘNÍ ÚSTROJÍ Prvouka 3.ročník.
Oběhová soustava Adam Klimeš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Oběhová soustava člověka
Vlásečnicový systém – mikroangie a látková výměna v něm probíhající .
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
ČLOVĚK – VNITŘNÍ ORGÁNY, KOSTRA A SVALY
Oběhová soustava člověka
Hormonální řízení.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Cévní soustava.
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
VODA A ŽIVOT Voda je jedním z nejdůležitějších prostředků k životu na naší Zemi. Potřebuje ji člověk, zvířata i rostliny.
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Řízení organismu Filip Bordovský.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autor výukového materiálu:
Oběhová soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Lidské tělo I. ( kostra, soustava svalová, dýchací, oběhová )
Oběhová soustava- srdce
Tvoří ji: Tělní tekutiny Cévy srdce
Lidské tělo II. ( soustava trávicí, vylučovací, kožní, nervová )
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Oběhová soustava.
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
vypracoval-Martin Vítů
Cévní systém lidského těla
KREV – OBĚHOVÁ SOUSTAVA - tělesná tekutina, která u zdravého dospělého člověka tvoří 7 % tělesné hmotnosti (asi 5 litrů) - krev se neustále obnovuje, každý.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
BIOLOGIE ČLOVĚKA (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Vnitřní orgány.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Oběhová soustava srdce a cévy
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Žlázy s vnitřním vyměšováním - endokrinní soustava U/60
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_03
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_PŘÍRODOPIS
Oběhová soustava Krev.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Orgány lidského těla Přírodověda 5. ročník Zpracovala: Dana Kučerová.
Žlázy s vnitřní sekrecí
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Oběhová soustava.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název: VY_52_INOVACE_PR_17 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ZÁKLADY BIOLOGIE Zdraví, nemoc.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Transkript prezentace:

Oběhová soustava

Srdce

Oběhová soustava člověka zajišťuje rozvod krve po těle ve složení krve se nejdříve projeví škodlivé vlivy prostředí krev obsahuje červené krvinky (zajišťují přenos kyslíku), bílé krvinky (ničí viry, bakterie, cizorodé látky), krevní destičky (zajišťují srážlivost krve) základem oběhové soustavy je srdce odkysličená krev přichází horní a dolní dutou žílou do pravé síně, dále do pravé komory, odtud do plic, kde dojde k okysličení krve okysličená krev z plic přichází do levé síně, dále do levé komory a odtud je vytlačována aortou a dalšími tepnami do celého těla. Ty se větví na jemné vlásečnice, z nichž se živiny a kyslík dostávají k buňkám. Odpadní látky z životních dějů se dostávají opět do krevních vlásečnic, které se spojují v žíly. pružnost cév je ovlivňována životosprávou a prostředím. Tvorba nežádoucích látek ve stěnách cév vyvolává cévní sklerózu

Oběhová soustava člověka srdce se za jednu minutu smrští přibližně 70krát, za tuto dobu přečerpá asi pět litrů krve srdce musí být nestále vyživováno kyslíkem a živinami věnčitými cévami při ucpání věnčité cévy dochází k srdečnímu infarktu (odumření části srdce) na vznik srdečního infarktu má vliv nesprávná životospráva (přílišná tělesná hmotnost, nevhodná strava, málo pohybu, kouření, nadměrné pití kávy)

Oběhová soustava člověka Ze srdce je krev vháněna do cév – tepen Ty se větví na jemné vlásečnice (dochází k zásobování buněk živinami a kyslíkem) Odpadní látky z životních dějů se dostávají do krevních vlásečnic, které se spojují v žíly V plicích se uvolňuje oxid uhličitý Vylučovací soustavou se uvolňují ostatní odpadní látky

Oběhová soustava člověka Usazováním nežádoucích látek (cholesterol) ve stěnách cév vyvolává cévní sklerózu Cévní skleróza vyvolává ztrátu pružnosti cév a jejich křehkost (mozková mrtvice)

Dýchací soustava

Dýchací soustava zajišťuje přívod kyslíku do plic a odvod oxidu uhličitého do prostředí Nečistoty se usazují v dýchacích cestách Vdechováním prachu (uhelného, křemičitého) se může snížit kapacita plic (silikóza), projevuje se dušností Onemocnění dýchací soustavy způsobují jedovaté plyny (CO – smrtelná otrava, SO2 – zánět průdušek, astma)

Dýchací soustava Karcinogenní látky (dehet, výfukové plyny) způsobují rakovinu plic Nečistoty nadýchané z prostředí působí nepříznivě na složení krve, stavbu kostí, orgány)

Trávicí soustava

Trávicí soustava Zajišťuje přívod vody, živin, minerálních látek a vitamínů Mechanické zpracování potravy Chemické štěpení potravy na jednodušší látky, které se vstřebávají do krve Odstraňování nestrávených zbytků potravy a škodlivých látek z organismu

Trávicí soustava S potravou a vodou se do organismu dostávají škodlivé látky (oxidy dusíku, sloučeniny těžkých kovů – olova a kadmia, karcinogenní látky), které se hromadí zejména v játrech

Vylučovací soustava

Vylučovací soustava Vylučování škodlivých látek z krve zajišťují ledviny a kůže V ledvinách se čistí krev, odstraňují se zplodiny látkové přeměny, škodliviny a voda

Kůže

Kůže Z kůže se vylučuje voda a nepotřebné látky v podobě potu Kůže udržuje tělesnou teplotu, chrání organismus před nepříznivými vlivy prostředí Zabraňuje vnikání mikroorganismů Zachycuje ultrafialové záření Zprostředkovává přijímání informací hmatovými tělísky

Nervová soustava Představuje nadřazené řízení lidského těla Nervy vedou podněty od smyslových buněk z celého těla do ústřední nervové soustavy – do míchy a mozku, jiné nervy vedou odpovědi ke svalům a žlázám s vnitřní sekrecí Mozek je ústředím rozumu a citů

Hormonální soustava

Hormonální soustava Podvěsek mozkový – vylučuje hormon somatotropin, který reguluje růst těla (nedostatek – zakrslý vzrůst, nadbytek – gigantismus) Štítná žláza – vylučuje hormon thyroxin, který reguluje rychlost látkového metabolismu (nedostatek u malých dětí – kretenismus) Nadledvinky – vylučují hormon adrenalin (zvyšuje krevní tlak) slinivka břišní – vylučuje hormon inzulin (reguluje hladinu cukru v krvi)

Přizpůsobivost člověka k prostředí prostředí působí na rozvinutí nebo potlačení dědičných vloh prostředí ovlivňuje tělesné a duševní vlastnosti člověka různé vlivy prostředí na člověka viz. obrázek

Přizpůsobivost člověka k prostředí člověk se změnám prostředí stále přizpůsobuje – adaptuje se adaptační schopnosti mají své meze meze adaptace se u každého člověka liší přesáhnou-li změny v prostředí adaptační schopnost organismu, člověk se dostává do zátěže – stresu při stresu organismus mobilizuje své možnosti, vydává více energie

Přizpůsobivost člověka k prostředí pokud člověk stresovou situaci nepřekoná, tak se postupně vyčerpává pokud člověk stresovou situaci překoná (studená sprcha), postupně si na takovou situaci zvyká a přizpůsobuje se, což je podstatou tréninku přiměřená a zvládnutá zátěž vede k aktivitě organismu a zvyšuje se schopnost adaptace

Přizpůsobivost člověka k prostředí neúměrná a nezvládnutelná zátěž organismus poškozuje nebezpečím jsou duševní zátěže způsobené špatnými mezilidskými vztahy (na pracovištích, v rodinách) způsobují zrychlení krevního oběhu, zvýšení srážlivosti krve, vyšší napětí svalů jsou příčinou cévní sklerózy vedoucí k infarktu těmto stresovým situacím je třeba předcházet

Zdraví a nemoc definice zdraví podle Světové zdravotnické organizace – zdraví nespočívá pouze v nepřítomnosti nemoci, ale v celkovém tělesném, duševním i sociálním uspokojení je zajištěna vyrovnanost vztahu vnitřního prostředí organismu k vnějšímu prostředí nepříznivé vlivy v prostředí mohou vyvolat nemoc ta se nemusí projevit okamžitě, ale až po latentní době

Zdraví a nemoc každý organismus má proti onemocnění jinou imunitu na organismus nepříznivě působí vlivy fyzikální (nevhodná teplota, hlučnost, záření, magnetické pole, prašnost) vlivy chemické (oxid uhelnatý, siřičitý, sloučeniny olova, organické látky) vlivy biotické (mikroorganismy) vlivy sociální (hustota obyvatelstva, špatné vztahy v rodině, na pracovišti, nepořádek

Cesty vstupu látek do lidského organismu