Základní principy anatomického názvosloví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VZTAŽNÁ A UKAZOVACÍ ZÁJMENA
Advertisements

SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 3 - BEZ ČLENU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 2 - SE ČLENEM NEURČITÝM
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Březen 2013.
SKLOŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN 1 - SE ČLENEM URČITÝM
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ Mgr. Michal Oblouk.
COUNTABLE AND UNCOUNTABLE NOUNS
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
LÉKAŘSKÁ TERMINOLOGIE A LATINA
Přívlastek (Pk).
Téma: Shodnost trojúhelníků
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Substantiva 1. deklinace
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Substantiva 1. a 2. deklinace
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
Za předpokladu použití psacích potřeb
Substantiva 4. a 5. deklinace
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODSTATNÁ JMÉNA SUBSTANTIVA.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Základní principy anatomického názvosloví
Základní gramatika latiny
Substantiva 2. deklinace
Adjektiva 1. a 2. deklinace Jacques Dubois (Jacobus Sylvius), 1478 – 1555, jeden z tvůrců anatomického názvosloví.
Obecné zásady při práci se substantivy Galénos a Hippokratés na fresce v kryptě katedrály v Anagni, vybudované v roce 1255.
Obecné zásady při práci se substantivy
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Číslo podstatných jmen
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Staroslověnština Flexe jmen.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Základní principy anatomického názvosloví Rembrandt: Hodina anatomie doktora Tulpa, 1632, galerie Mauritshuis, Haag

Základní principy anatomického názvosloví Základní principy anatomického názvosloví budeme nejprve sledovat na základě češtiny. Pochopíme-li systém v češtině, snadno ho přeneseme do latiny. Varování: Pokud v této fázi, kdy budeme pracovat pouze s češtinou, systém nepochopíme, nemůžeme pochopit další výklad.

Základní principy anatomického názvosloví Základem pojmenování nějaké věci či osoby je podstatné jméno neboli substantivum. Toto substantivum je v 1. pádě neboli nominativu. Pokud označuje jednu věc, je v čísle jednotném neboli singuláru. Označuje-li více věcí, je v čísle množném neboli plurálu. SUBSTANTIVUM

Základní principy anatomického názvosloví Příkladem takového substantiva budiž slovo „krček“: Toto slovo je v nominativu, a protože označuje jen jednu věc, je v singuláru. KRČEK

Základní principy anatomického názvosloví Pouhé substantivum je pro přesné anatomické určení většinou nedostatečné a příliš obecné. Například „krčků“ je v těle několik. Přichází tedy potřeba výchozí substantivum nějak blíže určit (specifikovat).

Základní principy anatomického názvosloví Máme dvě možnosti specifikace: a) Pomocí přídavného jména neboli adjektiva: CHIRURGICKÝ KRČEK Adjektivum odpovídá na otázku „jaký?“ b) Přidáme další substantivum: KRČEK FEMURU Druhé substantivum odpovídá na otázku „koho, čeho?“ Oba dva typy specifikátorů nazýváme přívlastky, protože vyjadřují vlastnosti výchozího substantiva.

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem shodným První situace (a) by schematicky vypadala takto: Substantivum krček je v nominativu singuláru. V jakém pádě, čísle a rodě je adjektivum „chirurgický“? KRČEK CHIRURGICKÝ

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem shodným První situace (a) by schematicky vypadala takto: Substantivum krček je v nominativu singuláru. Adjektivum „chirurgický je ve stejném pádě, čísle a rodě jako řídící substantivum „krček“. Platí tedy následující pravidlo: KRČEK CHIRURGICKÝ Adjektivum se shoduje s řídícím substantivem vždy v pádě, čísle a rodě.

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem shodným Protože se adjektivum shoduje s řídícím substantivem v pádě, čísle a rodě, nazýváme jej přívlastek shodný. Převeďme schéma do latiny: V latině stejně jako v češtině: Adjektivum „chīrūrgicum“ je v nominativu. S řídícím substantivem se shoduje v pádě, čísle a rodě. COLLUM CHIRURGICUM

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem neshodným Druhá situace (b) bude schematicky vypadat takto: Řídící substantivum „krček“ je specifikováno druhým substantivem „femur“. Substantivum „krček“ je v nominativu, v jakém pádě je ale „femur“? KRČEK FEMURU

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem neshodným Druhá situace (b) bude schematicky vypadat takto: Řídící substantivum „krček“ je specifikováno druhým substantivem „femur“. Substantivum femur je v 2. pádě neboli genitivu, odpovídá zde na otázku „koho, čeho?“. Platí tedy následující pravidlo: KRČEK FEMURU Je-li substantivum (I) specifikováno dalším substantivem (II), je toto substantivum (II) vždy v genitivu.

Základní principy anatomického názvosloví Konstrukce s přívlastkem neshodným Druhé substantivum (femur) se s řídícím substantivem neshoduje v pádě (a nemusí se shodovat ani v čísle a rodě), nazýváme ho přívlastek neshodný. Opět převeďme probrané schéma (b) do latiny: Latinská verze se řídí stejnými zákonitostmi jako česká: Substantivum „collum“ je v nominativu Substantivum femur je v genitivu (nom. = femur, gen. = femoris) COLLUM FEMORIS

Představme si substantivum: „přepážka“. Základní principy anatomického názvosloví Příklad kombinované konstrukce s přívlastkem shodným i neshodným Výchozí substantivum lze specifikovat zároveň přívlastkem shodným i neshodným. Představme si substantivum: „přepážka“. Toto substantivum budeme specifikovat: adjektivem: „kostěná“, přívlastek shodný substantivem: „nos“, přívlastek neshodný Schematicky bude spojení vypadat takto: PŘEPÁŽKA KOSTĚNÁ NOSU

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (I) Struktura anatomického termínu však může být ještě složitější Přívlastky mohou mít své vlastní přívlastky, takže se struktura anatomického termínu různě „větvit“. Vyjděme z již známého schématu: KRČEK FEMURU

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (I) Substantivum „femur“ budeme dále specifikovat adjektivem „levý“. Toto adjektivum se pak stává přívlastkem shodným ke slovu femur. Schéma pak bude vypadat následovně: Adjektivum „levý“ je přívlastkem shodným k substantivu „femur“, shoduje se s ním v pádě, čísle a rodě. Bude tedy v genitivu singuláru a bude to maskulinum.   KRČEK FEMURU LEVÉHO

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (II) Jinou strukturu pozorujeme u výrazu „vnitřní týlní hřeben“. Substantivum „hřeben“ je určeno adjektivy „týlní“ a „vnitřní“. Obě dvě adjektiva jsou shodné přívlastky substantiva „hřeben. Shodují se s ním v pádě, čísle a rodě. TÝLNÍ HŘEBEN VNITŘNÍ

Základní principy anatomického názvosloví Příklady složitějších struktur (III) Poslední příklad: „volná část horní končetiny“. Tento výraz je složený ze dvou substantiv „část“ a „končetina“ a ze dvou adjektiv „volná“ a „horní“. Adjektivum „volná“ blíže určuje substantivum „část“, adjektivum „horní“ specifikuje substantivum končetina. Schéma bude vypadat takto: ČÁST VOLNÁ KONČETINY HORNÍ

Základní principy anatomického názvosloví Shrnutí Anatomické názvosloví pracuje se substantivy, které je možno dále specifikovat: adjektivem, které se s řídícím substantivem shoduje v pádě, čísle a rodě – přívlastek shodný dalším substantivem, které je vždy v genitivu (2. pádě) – přívlastek neshodný Substantivum v genitivu může být dále specifikováno adjektivem v genitivu (shoduje se se svým substantivem) dalším substantivem v genitivu (přívlastek neshodný)

Základní principy anatomického názvosloví Shrnutí Pro účely anatomické terminologie je tedy nutné seznámit se především se substantivy a adjektivy (a s číslovkami) s tvary nominativu a genitivu (1. a 2. pádu) musíme ovšem rozlišovat singulár (jednotné číslo) a plurál (množné číslo)

Základní principy anatomického názvosloví Důležité pojmy - shrnutí český termín odborný termín zkratka podstatné jméno substantivum subst. přídavné jméno adjektivum adj. 1. pád nominativ nom. 2. pád genitiv gen. číslo jednotné singulár sg. číslo množné plurál pl. rod mužský maskulinum m. rod ženský femininum f. rod střední neutrum n.