Poruchy rezonance hlasu a řeči

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Souborné označení pro vývojové poruchy nebo vady výslovnosti
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Opakování – dýchací soustava
Prim.MUDr. Jindřich Franta
ČASTÉ NEINFEKČNÍ CHOROBY
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Kostra 2.
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Dýchací soustava.
Nemoci dýchacích cest.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
ENURESIS NOCTURNA A MIKČNÍ DYSFUNKCE U DĚTÍ
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Zvuková stránka jazyka
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Metody zpracování očních pohybů
Dysfonie, Afonie, Fonastenie,
Ošetřovatelská péče o nemocné na ORL - otorinolaryngologie
Dýchací soustava.
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Potravinové alergie a dietní režimy
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
VY_32_INOVACE_24_ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍCH CEST_P_HORKÁ.
„Pane doktore, moje díte má rozštep“ XX. setkání SAOF Humpolec
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
DMO dětská mozková obrna
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
DMO (dětská mozková obrna)
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Rinolalie a palatolalie
ORL. Otorinolaryngologie, zkráceně ORL chirurgický lékařský obor, který se specializuje na diagnózu a léčbu chorob ušních, nosních a krčních. Vedle toho.
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy rezonance hlasu a řeči Rhinolalie Palatolalie

Huhňavost Při huhňavosti jde o patologicky změněnou nosovost. Nosovostí nazýváme nosní a nosohltanovou rezonanci hlasu a hlásek. Za běžných okolností je zvláště silná nosovost u nosovek – m, n, ng a minimální je u exploziv a sykavek. Huhňání je dvojího druhu: nosovost patologicky snížená, nosovost patologicky zvýšená. Huhňavost může mít i charakter smíšené huhňavosti.

Palatolalie Vývojová vada řeči – specifická porucha artikulace a rezonance vznikající v důsledku orofaciálního rázštěpu.

Rhinolalie = Huhňavost Klasifikace huhňavosti: Rhinolalie clausa – huhňavost zavřená (patologicky snížená nosová rezonance) Rhinolalie aperta – huhňavost otevřená (patologicky zvýšená nosová rezonance) Rhinolalie mixta – huhňavost smíšená (patologicky změněný poměr nosové a ústní rezonance) Huhňavost je patologicky změněný poměr rezonance ústní a nosové

Huhňavost zavřená – rhinolalie clausa Patologicky snížená nosová rezonance hlasu a řeči Příčiny přední zavřené huhňavosti: zbytnělá nosní sliznice (rýma, alergie), skřížená nosní prepážka, polypy. Příčiny zadní zavřené huhňavosti: zbytnělá nosní mandle, nádory, dysfunkce patrohltanového závěru.

Nové poznatky z oblasti péče o nosní sliznici Dýchání novorozence Nos v historii Regulace a kontrola kvality Vstupní filtr a funkce řasinek Ohřev a zvlhčování vzduchu Ztížení nosní funkce Péče o sliznice nosní

Zbytnělá nosní mandle Postihuje 10-20% dětí v předškolním věku Důsledky pro nosní dýchání (vzduch se neotepluje, neočišťuje, nevznikají nosoplicní reflexy) Příznaky místní: opakované rýmy, poruchy-vady sluchu, opakované záněty horních a dolních cest dýchacích (příznaková trojice: zbytnělá nosní mandle, otevřený skus, mezizubní sigmatismus) Příznaky celkové: postiženo celkové zdraví dítěte, asymetrická aktivace nosoplicních reflexů (u 80% zkřiveniny páteře), narušený stav výživy, nedostatečný spánek, noční děs, pomočování, únava, nesoustředěnost – syndrom aprosexie.

Syndrom aprosexie ze zbytnělé nosní mandle Obecné důsledky zbytnělé nosní mandle – poruchy dýchání, narušená činnost mozkových struktur, poruchy spánku, enuresis nocturna, pavor nocturnus. Specifické důsledky zbytnělé nosní mandle – snížená výkonnost, unavené vzezření, huhňavá řeč. Definice: Stav snížené tělesné a duševní výkonnosti vzniklý v důsledku neléčené zbytnělé nosní mandle.

Zavřená huhňavost - příznaky na hlasu a řeči Patologicky sníženou nosovostí se deformuje zvuk hlavně nosovek: m–b, n-d, ng-dg. Diagnostika: Maminka je s Ankou venku. Tisíce zajíců běží lesem. Zavřená huhňavost jako psychosociální a pedagogický problém Zavřená huhňavost – nácvik dýchání a rezonance nosovek

Otevřená huhňavost – Rhinolalie aperta Patologicky zvýšená nosní rezonance – patologicky snížená ústní rezonance Příčinou je nejčastěji nedostačující nebo narušená funkce patro hltanového závěru – jeho poškozením, vývojovou deformací, dočasná reakce na tonsilektomii, obrny měkkého patra. Orgánové změny mohou být způsobeny úrazem, častěji jsou vývojové: zkrácení měkkého patra, rozštěp

Huhňavost otevřená - příznaky Při mluvení uniká vzduch nosem. Mění se barva hlasu a hlásek. Ze samohlásek nejvíce i,u nejméně a. e souhlásek jsou nejvíce postiženy ty, které vyžadují nejsilnější patrohltanový závěr: explozivy a sykavky. Artikulační tlak je snížen – výslovnost ostatních hlásek je setřelá až k nesrozumitelnosti. Jestliže je zároveň deformován přehnaným artikulačním úsilím – silou fonace i hlas, jedná se i o rhinofonii.

Diagnostika huhňavosti otevřené Gutzmanova A-I zkouška Plynulá řeč v pomalém a rychlejším tempu. Obrázkové a slovní testy. Schlesingerova zkouška Csermakova zkouška

Rhinolalia mixta – huhňavost smíšená Má příznaky kombinované. Poměr nosové a ústní rezonance je nevyvážený, patologicky snížený nebo patologicky zvýšený v závislosti na orgánové nebo funkcionální příčině.

Klasifikace smíšené huhňavosti Přední, smíšená orgánová huhňavost Přední smíšená funkční huhňavost Zadní smíšená orgánová huhňavost Zadní smíšená funkční huhňavost Péče se odvíjí od převládající složky smíšené huhňavosti

9-bodová škála rezonance -4, -3 -2,-1/+1, 0, +2, +3, +4, -2/+2 (-4, -3, -2) hyponazalita (-1) hyponazalita přechodná (0) rezonanční vyváženost (1) hypernazalita dočasná (2,3,4) hypernazalita (+2/-2) hypo-hypernazalita