Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Organické duševní poruchy (Speciální psychiatrie pro studující psychologie) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno Základní charakteristiky.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Neuropsychologické baterie
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
Kognitivní funkce 1.kurs
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Psychodiagnostické metody 2012
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Aplikovaná psychologie
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Příčiny SPU.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Alzheimerova nemoc.
Duševní zdraví a psychohygiena
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů
Psychologické aspekty zdraví
TALENT ..
ZÁKLADY NEUROVĚD Mgr. Adam Chalupníček.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Didaktická část diplomové práce
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Úvod do psychologie
Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů
Psychiatrické vyšetření
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů
Deprese: nová oblast neuropsychologického zájmu
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
PSB_ 393 NEUROP - 2 Podzim 2009 Mgr. L. Drhlíková PhDr. P. Humpolíček, Ph.D.
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Úvod do psychologie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Organické duševní poruchy Známá příčina – poškození, nemoc či úraz mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku. Nejčastější, nejzávažnější.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Neuropsychologické soubory a metody
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Diagnostické metody.
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Úvod do psychologie II. přednáška
Psychologie koučování
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Psychiatrické vyšetření
Transkript prezentace:

Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika - administrace ACE-R Senzorické systémy II. – vestibulární systém, somatosenzorický systém

Neuropsychologie když „pláče“ mozek

Neuropsychologie Neuropsychologie – podobor neurověd. Vědecké studium psychické činnosti ve vztahu k činnosti mozku. Klinická neuropsychologie – aplikovaná klinicko-psychologická disciplína zabývající se psychologickou diagnostikou a léčbou osob s poruchou nervového systému. Ústředním zájmem je diagnostika úrovně kognitivních funkcí, ale také změn chování, osobnosti a emotivity v důsledku poškození nebo funkčních změn mozku a jejich psychologická léčba. Nejčastěji na neurologických a psychiatrických pracovištích, ale i v jiných oborech (pedagogicko-psychologické apod.)

Cíle neuropsychologického vyšetření: Dřívější cíle neuropsychologického vyšetření: určení „organicity“ a topická diagnostika (lokalizace mozkové léze) ustupuje s rozvojem zobrazovacích metod do pozadí. Namísto dřívějších termínů jako organický psychosyndrom nebo encefalopatie dnes hovoříme o úbytku, narušení nebo deficitu kognitivních funkcí. Cíle neuropsychologického vyšetření: Podrobný POPIS aktuálního psychického stavu pacienta. Detailní popis stavu kognitivních funkcí, určení kognitivních deficitů a jejich hloubky, ale i silných stránek jako východisek pro následnou rehabilitaci. Vedle diagnostiky úrovně kognitivních funkcí vyšetřujeme osobnostní charakteristiky, náladu (emotivitu), chování, další psychopatologické projevy (poruchy myšlení, vnímání..), subjektivní vnímání, prožívání a zvládání nemoci , subj. vnímanou sociální síť… Odhad PREMORBIDNÍ ÚROVNĚ. Porovnáváme s úrovní dosaženého vzdělání, školním úspěchem, profesní dráhou, zájmy (školní a pracovní anamnéza). Formulace HYPOTÉZY O ETIOLOGII postižení. Odhad podílu vlivu biologických, psychologických, psychosociálních, farmakologických….. Sestavení PLÁNU LÉČBY A REHABILITACE. Formulace doporučení. Organicita – snaha odlišit osoby s organickým poškozením mozku od pacientů trpících funkčními poruchami. Setkáme se i dnes s požadavky psychiatrů v PL. Organický psychosyndrom - vyjadřuje patologickou změnu duševní činnost ve vztahu k poškození mozku Klinické (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů, výpovědi druhých osob) a testové metody… Anamnéza (z řec. αναμνήσις anamnésis = rozpomínání, vzpomenutí) neboli předchorobí je soubor informací potřebných k bližší analýze zdravotního stavu pacienta, a to zejména z jeho minulosti. Vliv medikace (opiáty, psychofarmaka). Vliv deprese, anxiozity a další psychopatologie na úroveň kognitivních funkcí.

Populační srovnání Úroveň kognitivních schopností stanovujeme na základě populačního srovnání. Srovnáváme výsledky konkrétního pacienta určitého pohlaví a věku s populačními normami. WAIS – má přes 1800 vzorek. Jinak to bývají desítky až stovky probandů.

Faktory (překážky) ovlivňující průběh vyšetření Validní neuropsychologickou diagnostiku stěžuje řada faktorů: Na straně pacienta: úroveň vědomí a komunikace, motivace k vyšetření, věk, vzdělání, etnicita apod. Na straně prostředí: osvětlení, denní doba, teplota a větrání místnosti Na straně psychologa: vztah motivující k výkonu, objektivita, smysluplné vysvětlení účelu vyšetření Pozor: Neuropsychologické testy někdy mají nízkou ekologickou validitu – je rozdíl v zapojení, komplexitě a integraci kognitivních funkcí používaných v přirozeném oproti laboratornímu prostředí. Někdy bývá rozdíl v profilu kognitivních funkcích změřených během neuropsychologického vyšetření a tím, jak se pacientovi ve skutečném životě daří, nakolik je soběstačný, jak se mu daří deficit kompenzovat… Není možné každého pacienta milovat, ale se ke každému chovat s respektem a slušně….

Typy neuropsychologických testů Komplexní neuropsychologické baterie: Halstead Reitanova neropsychologická baterie, Lurija-Nebrasca Neuropsychychological Battery Jednodimenzionální výkonové zkoušky: zkoušky pozornosti (Trail making test - TMT, symboly ve WAIS, škrtací zkoušky), zkoušky paměti (Wechsler memory scale, Reyova komplexní figura), zkoušky exekutivních funkcí (verbální fluence, TMT B, Stroopův test, Londýnská, Hanoiská věž), zkoušky vizuální, sluchové percepce, motoriky atd. Screeningové testy: MMSE (Mini-mental state examination), ACE-R (Addenbrookský kognitivní test), Clock test (test hodin) Komplexní np baterie příliš nepoužívané. Do hloubky dělá neuropsychologii jen několik málo lidí. HR - Preiss st., nemocnice na Homolce. Luria – Kulišťák – Thomaerova nemocnice v Praze. Většina neuropsychologů si sestavuje vlastní baterie z existujích jednodimenzionálních zkoušek.

Clock test rychlý screening obecné kognitivní úrovně

ACE-R – Addenbrookský kognitivní test Mathuranath et al. (2000) Jeho součástí je starší Mini-mental state examination (MMSE) Výtěžná, ale časově příliš nenáročná screeningová baterie Hodnotí kvalitu různých kognitivních funkcí Dokáže odlišit různé typy demencí (Alzheimerovu demenci od frontotemporální demence) Může sloužit k detekci časných kognitivních deficitů

Struktura ACE-R Hummelová-Fanfrdlová et al. (2009): Česká adaptace Addenbrookského kognitivního testu . Československá psychologie 4, str. 376 - 388