3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk.   30. – 50. léta 19. století, celonárodní hnutí  1830 – 1848 = revoluce na mnoha místech v Evropě,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Kytice Karel jaromír erben.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Český jazyk a literatura
Základní škola a Mateřská škola mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk
Číslo v digitálním archivu školy
Český jazyk a literatura
České národní obrození
Josef Kajetán Tyl
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Slavný ( ) spisovatel pochází z chudé ( ) rodiny. Vzdělaný farář přesvědčil ( )
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Osobnosti národního obrození
Karel Jaromír Erben Kytice.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_13.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Josef Kajetán Tyl Vojtěch šimon.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY _32_INOVACE_05_01K.J.Erben
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
4.Února 1808, Kutná Hora 11.července 1856, Plzeň český dramatik, novinář a spisovatel.
VY_32_INOVACE_47_NE.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
K AREL J AROMÍR E RBEN (1811 Miletín – 1870 Praha)
Spisovatelé dětské literatury
Karel Jaromír Erben 7. listopadu 1811 – 21. listopadu 1870.
Divadlo ve třetí etapě národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
. „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je nejchudší.“ „Kdo nemá peněz je chud, kdo nemá druha je chudší, kdo nemá srdce je.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
ČESKÉ LIDOVÉ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
OB 21- Karel Jaromír Erben. KAREL JAROMÍR ERBEN → 1811 – 1870 básník novinář sběratel ústní lidové slovesnosti představitel českého romantismu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NO k vyvrcholení procesu NO došlo v letech romantismus literatura se sbližuje s životem - postupně převládá romantismus rozkvět poezie, venkovské.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_105 Téma hodiny: Karel Jaromír Erben Doporučeno pro: 8.
Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“. Josef Kajetán Tyl „Kde domov můj“ VY_32_Inovace_18 MJ-3 PaedDr.Jitka Mužíková ZŠ a MŠ Nedašov.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
„Je lépe v mylné naději sníti, před sebou čirou temnotu,
3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Balady a romance Balada – lyricko-epický útvar se smutným dějem a často tragickým koncem Romance – lyricko-epický útvar s veselým dějem Co.
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Josef Kajetán Tyl Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
NÁRODNÍ OBROZENÍ TŘETÍ FÁZE
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_34 JOSEF KAJETÁN TYL 1808 – 1856.
Transkript prezentace:

3. ETAPA – VYVRCHOLENÍ N.O. Mgr. Michal Oblouk

  30. – 50. léta 19. století, celonárodní hnutí  1830 – 1848 = revoluce na mnoha místech v Evropě, romantismus (individualismus, nedosažitelné ideály, bouřliváctví) x biedermeier (idyličnost, pohoda, klid rodinného prostředí), rozvoj romantismu zpomaluje hlavní úkol literatury – výchova k vlastenectví, vytvořen 1. obrozenecký program – austroslavismus (Palacký) = federalistická koncepce rakouského státu, idea sjednocení Slovanů v rámci federace  50. léta = porážka revoluce, bachovský absolutismus, zrušení poddanství, období počátků realismu (obraz světa bez iluzí)  rozkvět divadla, poezie, satiry, venkovské prózy a publicistiky, v popředí boj za národní svobodu František Jaromír Rubeš (1814 – 1853) – právník, prozaik, básník, autor humoresek, představitel biedermeiru 3. FÁZE NÁRODNÍHO OBROZENÍ

 JOSEF KAJETÁN TYL (1808 – 1856)

  dramatik a spisovatel, novinář a redaktor (Květy, Sedlské noviny, časopis Vlastimil), organizátor společenského života, herec, vůdčí představitel biedermeieru  narodil se v Kutné Hoře v rodině hudebníka a dcery mlynáře  studoval gymnázia v Praze a v Hradci Králové, studium na filozofické fakultě v Praze nedokončil  dva roky působil v Hilmerově kočovné společnosti, poté pracoval jako účetní u vojenského pluku  v letech 1833 – 1836 a 1840 – 1845 redigoval Květy  v r založil Kajetánské divadlo, o dva roky později dal dohromady ochotnickou společnost  od r působil ve Stavovském divadle jako dramaturg českých her  v r se angažoval politicky (člen Svatováclavského výboru a Slovanského sjezdu), byl zvolen poslancem do říšského sněmu  v 50. letech byl propuštěn z divadla, založil vlastní kočovnou společnost  zemřel v Plzni v bídě  byl ženatý s herečkou Magdalenou Forchheimovou, žila s nimi i její sestra, se kterou měl 7 dětí (vychovávala je jeho manželka) ŽIVOT J. K. TYLA

 Dekret kutnohorský – historická povídka z doby vlády Václava IV. (boj Čechů s Němci o moc na pražské univerzitě) Poslední Čech – neúspěšný pokus o román, hrabě Velenský se považuje za posledního Čecha a chce pro národ získat svého syna, který se národu vzdálil, nakonec se mu to podaří, Havlíček ostře kritizoval její sentimentalismus Chudí lidé Pouť českých umělců Rozervanec - odsouzení romantických životních postojů, kritika Karla Hynka Máchy, především jeho Máje Braniboři v Čechách DÍLO J. K. TYLA - POVÍDKY

 Ze současnosti Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka – fraška se zpěvy z venkovského prostředí, poprvé zde zazněla píseň Kde domov můj? (česká hymna, zpívá ji slepý houslista Mareš, melodie Františka Škroupa), fidlovačka = ševcovská cechovní slavnost Paličova dcera - Rozárka je dcera venkovského paliče Valenty, který se ze zoufalství a zlosti dopustí žhářství, Rozárka bere vinu na sebe, protože nechce, aby její sourozenci měli otce paliče Paní Marjánka, matka pluku Pražský flamendr DÍLO J. K. TYLA – DIVADELNÍ HRY

 Historické Kutnohorští havíři - zachycuje zde potlačení vzpoury kutnohorských havířů v 15. stol. (inspirace – stávka dělníků smíchovské kartounky v r. 1844), opat (hlavní hrdina), který se snaží vyřešit spory dohodou, je popraven Jan Hus - hra je namířena proti církvi, mnoho historických nepřesností, Hus se v Kostnici setkává s Žižkou, který je pro Tyla ideálním lidovým vůdcem, Tyl udělal z Husa bojovníka za ideály roku 1848 Krvavé křtiny aneb Drahomíra a její synové DÍLO J. K. TYLA – DIVADELNÍ HRY

 Dramatické báchorky – pohádkové hry Strakonický dudák aneb Hody divých žen – příběh jihočeského dudáka Švandy, odchází do ciziny za vyšším výdělkem, ale pak si uvědomuje, co pro něj domov znamená a vrací se zpět, postavy – houslista Kalafuna, Dorotka, Vocilka, Šavlička, princezna Zulika, matka Rosava Tvrdohlavá žena - hlavní hrdinkou je mlynářka, která nechce dát svou dceru školnímu mládenci, horský duch ji za to spálí mlýn a nechá ji bloudit, až si uvědomí svou chybu a sebe i svou dceru provdá Jiříkovo vidění Lesní panna Čert na zemi DÍLO J. K. TYLA – DIVADELNÍ HRY

 KAREL JAROMÍR ERBEN (1811 – 1870)

  historik, právník, archivář, spisovatel, básník, překladatel, sběratel lidové slovesnosti (pokračovatel Čelakovského)  narodil se v Miletíně v Podkrkonoší v rodině ševce  studoval gymnázium v Hradci Králové, později filozofii a práva v Praze - rodiče z něj chtěli mít učitele, on se ale kvůli vadě řeči nakonec rozhodl pro studium práv  pracoval jako praktikant u hrdelního soudu, později u pražského fiskálního úřadu  od r spolupracoval s F. Palackým v Národním muzeu  v letech 1848 – 1849 byl redaktorem Pražských novin a časopisu Obzor, 1850 – 1851 sekretářem a archivářem Národního muzea, nakonec se stal archivářem města Prahy  onemocněl tuberkulózou, na kterou v Praze zemřel  byl dvakrát ženatý (první manželka zemřela na rakovinu prsu), měl dvě dcery ŽIVOT K. J. ERBENA

 Sto prostonárodních pohádek a pověstí slovanských v nářečích původních Vybrané báje a pověsti národní jiných větví slovanských Písně národní v Čechách – obsahuje 500 písní Prostonárodní české písně a říkadla – 5dílná sbírka folkloru, dílo je velmi ovlivněno romantismem České pohádky – Zlatovláska, Tři zlaté vlasy děda Vševěda, Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Dvojčata (Třetí princ), Boháč a chudák, Hrnečku, vař!, Pták Ohnivák a liška Ryška, Otesánek, Sněhurka, Rozum a štěstí (Nesmrtelná teta), Obušku, z pytle ven!, Jezinky, Slepička a kohoutek,… DÍLO K. J. ERBENA

  básnická sbírka (11 balad a 2 básně)  měla obrovský úspěch a ovlivnila mnoho umělců  boj člověka s přírodou, s nadpřirozenými silami  hlavní roli hrají ženy, zabývá se otázkou lidských vztahů, v nichž ho především zajímá problém viny a trestu, konflikty v lidském životě vznikají především narušením základních vztahů a zákonů mezi lidmi, za každou vinu přichází, často nepřiměřený, trest, člověk je bezmocný proti přírodním silám, jež ho obklopují Kytice, Poklad, Svatební košile, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Polednice, Záhořovo lože, Vodník, Vrba, Lilie, Dceřina kletba, Věštkyně K Y T I C E z pověstí národních

   tem= tem=66557       ceskou-hymnou-2_-sloka-pisne-kde-domov-muj_.html ceskou-hymnou-2_-sloka-pisne-kde-domov-muj_.html    e%C5%A1 e%C5%A1  ZDROJE