Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS
Orientace v prostoru Úprava prostředí tak, aby dítě dostávalo jasnou odpověď na otázky KAM mám jít? KDE mám být? Optimálně jedna činnost = jedno místo → „volací karty“ v blízkosti místa konkrétní činnosti
Vymezení prostoru Důležité je i při hře, cvičení
Dítě ví, co má dělat (kam odkládat sponky, kam ulovené rybičky, kloboučky) a pozná konec hry Dítě ví, co má dělat (kam odkládat sponky, kam ulovené rybičky, kloboučky) a pozná konec hry Zároveň je mu dodávána motivace ke hře Zároveň je mu dodávána motivace ke hře Struktura stolní hry
Strukturované učení Dítěti musíme poskytnout dostatečnou MOTIVACI k učení = OKAMŽITÝ PROFIT (materiální nebo činnostní odměna doplněná odměnou sociální) Dítěti musíme poskytnout dostatečnou MOTIVACI k učení = OKAMŽITÝ PROFIT (materiální nebo činnostní odměna doplněná odměnou sociální) Poskytujeme zpětnou vazbu – konkrétní pojmenování toho, co se dítěti povedlo Poskytujeme zpětnou vazbu – konkrétní pojmenování toho, co se dítěti povedlo Předvídatelnost – pracovní stůl a počet úkolů na něm Předvídatelnost – pracovní stůl a počet úkolů na něm
Strukturované úkoly Úkol je pro dítě pochopitelný pouhým vhledem Úkol je pro dítě pochopitelný pouhým vhledem Je z něj patrné, CO má dítě dělat, JAK a JAK DLOUHO (kdy je úkol splněný) Je z něj patrné, CO má dítě dělat, JAK a JAK DLOUHO (kdy je úkol splněný) → dítě získává jistotu, je snadnější získat ho pro spolupráci
Strukturování času, prostředí, úkolů pomáhá kompenzovat handicap související s PAS. Stále jde ale o dítě Má nám pomoci naučit dítě novým dovednostem. Ty je nutné přenášet do praxe.
Nejen struktura… Dítěti bychom měli kromě struktury dopřát také radost ze SDÍLENÍ Dítěti bychom měli kromě struktury dopřát také radost ze SDÍLENÍ Tj. iniciovat jednoduché sociální hříčky, kterým dítě s PAS rozumí (honěná, lechtání, házení do vzduchu) Tj. iniciovat jednoduché sociální hříčky, kterým dítě s PAS rozumí (honěná, lechtání, házení do vzduchu) Předcházíme tím problémovému chování – dítě nebude „provokovat“ tuto zábavu v nevhodnou dobu Předcházíme tím problémovému chování – dítě nebude „provokovat“ tuto zábavu v nevhodnou dobu