dotazníkové šetření na vysokých školách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Advertisements

Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
I NOVACE KOMBINOVANÉ FORMY STUDIA BAKALÁŘSKÉHO A MAGISTERSKÉHO STUDIJNÍHO PROGRAMU „T ĚLESNÁ VÝCHOVA A SPORT “ A JEHO UČITELSKÝCH OBORŮ NA F AKULTĚ TĚLESNÉ.
Ústav pedagogických věd
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ V ČR
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
katedra pedagogiky PedF UK
Hodnocení UJEP AK ČR Závěry a doporučení. Personální zajištění posilovat kvalifikační strukturu pracovišť - vytvořit realistické a kontrolovatelné plány.
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Alena Králová.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Problémy výuky tělesné výchovy na vysokých školách Zviditelnění problému Spolupráce komise RVŠ s Grémiem vedoucích TV pracovišť na VŠ a s Českou asociací.
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Hledisko kvality v přípravě učitelů Závěry z konference 21. – 22. dubna 2009 v Srní pořadatel: Pedagogická fakulta ZČU v Plzni ve spolupráci s Radou vysokých.
Den otevřených dveří 2014 Filozofická fakulta MU založena l.p
Univerzita Karlova, Praha Pedagogická fakulta Středisko vzdělávací politiky Myslíkova 7, Praha 1 Tel.:
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské.
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Mgr. Věra Michalová manažerka kurzů CCV PF UJEP 2015
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
IPS Informační a poradenské středisko pro volbu povolání a změnu zaměstnání Ing. Ivana Šatrová.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Představení Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné Slezské university v Opavě Michal Tvrdoň – proděkan pro vědu a výzkum Zasedání Vědecké rady SU OPF.
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
NABÍDKA PROGRAMŮ A KURZŮ CCV PF UJEP
Asociace ředitelů gymnázií ČR
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Ostravská univerzita (1991 → )
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
KATEDRA SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY Bakalářské STUDIUM
Pedagogické disciplíny
Fakulta zdravotnických studií
4. Pedagogika sportu v systému věd
ověřování profesionální připravenosti
Studijní program Ošetřovatelství
Centrum celoživotního vzdělávání Pedagogické fakulty Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem 2017/2018.
Studijní obor Fyzioterapie
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Studijní obory Speciální edukace bezpečnostních složek Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek.
Institucionální změny v přípravě učitelů na vysokých školách
Transkript prezentace:

Problémy v pojetí pedagogicko-psychologické přípravy ve studijních programech učitelství dotazníkové šetření na vysokých školách Rada vysokých škol - pracovní komise pro přípravu učitelů Viléma Novotná, UK v Praze FTVS, Rada VŠ Jana Motyková, CSVŠ v Praze, NUOV Jana Coufalová, Fakulta pedagogická, ZČU v Plzni, RVŠ

Možnosti prostupnosti studijních programů zaměřených na učitelství návaznost mezi oborově zaměřenými bakalářskými studijními programy a navazujícím magisterským studiem učitelství možnosti prostupnosti mezi fakultami popis a porovnání studijních programů z hlediska požadavku na 25% pedagogicko- psychologické přípravy v současné době dokážeme zjišťovat a porovnávat pouze kvantitativní ukazatele strukturovaného studia

Plánované šetření bylo vyplněno 31 dotazníků o Bc a nMgr studiu 8 pedagogických fakult – MU v Brně, OU v Ostravě, TUL v Liberci, U Hradec Králové, UJEP Ústí n/L, UK v Praze, UP v Olomouci, ZČU v Plzni, 3 fakulty připravující učitele tělesné výchovy – MU FSpS v Brně, UK FTVS v Praze, UP FTK v Olomouci 3 další vysoké školy- ČVUT v Praze, SU v Opavě, VŠCHT v Praze Aktuální počet institucí připravujících učitele: 9 pedagogických fakult 33 dalších institucí (z toho 26 připravuje učitele všeobecně vzdělávacích předmětů)

Srovnání studijních programů rozdílnost v názvech předmětů rozdílnost v počtech předmětů rozdílnost v počtech kreditů ↓ ↓ ↓ vytvořit přehledné tabulky počty předmětů a počty kreditů na jednotlivých fakultách názvy předmětů, jejich dotace počtu hodin přímé výuky a počtu kreditů v Bc studijních programech

Tabulka č. 1: Předměty bakalářského studia Fakulta Počet předmětů Počet kreditů Pedagogická fakulta MU 11 27 Fakulta sportovních studií MU 3 8 Filozofická fakulta OU v Ostravě 6 12 Pedagogická fakulta OU v Ostravě 20 Fakulta pedagogická TUL v Liberci Ped. fakulta Univerzity Hr. Králové neuvedeno Pedagogická fakulta UJEP v Ústí n/L 9 24 PF, PřF, FF, FVTM UJEP v Ústí n/L 10 Pedagogická fakulta UK v Praze Fakulta TV a sportu UK v Praze 26 Pedagogická fakulta UP v Olomouci 14 48 Fakulta tělesné kultury UP v Olomouci 15 Fakulta pedagogická ZČU v Plzni 7 16 Masarykův ústav v. st. ČVUT v Praze 92 Filozoficko-přírodovědecká fak. SU v Opavě 43 Katedra společenských věd VŠCHT v Praze 36

Tabulka č. 2: Předměty navazujícího magisterského studia Fakulta Počet předmětů Počet kreditů Pedagogická fakulta MU 11 27 Filozofická fakulta MU 76 Přírodovědecká fakulta MU 7 14 Fakulta sportovních studií MU 15 Filozofická fakulta OU v Ostravě 17 Pedagogická fakulta OU v Ostravě 18 Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové 12 Pedagogická fakulta UJEP v Ústí n/L 10 PF, PřF, FF UJEP v Ústí nad Labem 16 Fakulta TV a sportu UK v Praze 32 Pedagogická fakulta UP v Olomouci 33 Fakulta tělesné kultury UP v Olomouci 8 Fakulta pedagogická ZČU v Plzni 4

Tabulka č.3: Předměty praxe bakalářského studia Fakulta Počet předmětů kreditů Rozsah* (součet) Pedagogická fakulta MU 2 -- 56 hodin Fakulta sportovních studií MU 1 0/1** Pedagogická fakulta OU v Ostravě 3 3 týdny Pedagogická fak.UJEP v Ústí n/ L 7 7 týdnů Fakulta TV a sportu UK v Praze 10 0/8 Pedagogická fakulta UP v Olomouci 8 0/5+2 týdny Fakulta tělesné kultury UP v Olomouci 5 60 hodin Fakulta pedagogická ZČU v Plzni 13 sem.*** Masarykův ústav vyšších studií ČVUT v Praze 50 hodin Filozoficko-přírodovědecká fakulta SU v Opavě 6 týdnů Katedra společenských věd VŠCHT v Praze 32 hodin

Tabulka č. 4: Předměty praxe navazujícího magisterského studia Fakulta Počet předmětů kreditů Rozsah* (součet) Pedagogická fakulta MU 1 3 30 hodin Filozofická fakulta MU 2 20 4 týdny Přírodovědecká fakulta MU 6 6 týdnů/30 hod. Fakulta sportovních studií MU 10 0/1+1d/t+2t** Filozofická fakulta OU v Ostravě -- 0/1+0/1+2t** Pedagogická fakulta OU v Ostravě 0/2 Pedagogická fak.UJEP v Ústí nad Labem 4 5 týdnů PF, PřF, FF UJEP v Ústí nad Labem 14 14 týdnů Fakulta TV a sportu UK v Praze 12 0/8+3 týdny Pedagogická fakulta UP v Olomouci 19 0/2+4 týdny Fakulta tělesné kultury UP v Olomouci 6 týdnů Fakulta pedagogická ZČU v Plzni 13 14 sem.

Tabulka č. 5: Předměty bakalářského studia - pedagogika název předmětu počet hodin počet kreditů Pedagogika 1/1 2 3 Pedagogika 1 Pedagogika 2 Základy pedagogiky Základy pedagogiky 1 Základy pedagogiky 2 Úvod do pedagogiky 2/0 1 Obecná pedagogika 3/0 4 Obecná pedagogika a didaktika 60h 15

Tabulka č. 6: Předměty bakalářského studia - sociální pedagogika název předmětu počet hodin počet kreditů Sociální pedagogika 1/1 2 3 2/0 4 3/0 Základy sociální pedagogiky 1/0

Tabulka č. 7: Další předměty pedagogiky v bakalářských studijních programech název předmětu počet hodin počet kreditů Nástin dějin ped. a úvod do pedagogiky 1/1 3 Základy speciální pedagogiky 2 Speciální pedagogika I. 2/0 4 Speciální pedagogika 1/2 Základy speciální pedagogiky s praxí Základy pedagogické diagnostiky Metodologie pedagogického výzkumu 0/1 Základy pedagogické metodologie 1/0 1 Pedagogika sportu Srovnávací pedagogika Předškolní pedagogika Pedagogická komunikace Pedagogická propedeutika - Pedagogické praktikum 0/2

Tabulka č. 8: Předměty bakalářského studia - psychologie název předmětu počet hodin počet kreditů Psychologie 1 2/0 2 Psychologie 2 1/1 3/0 3 Psychologie 60h 15 Úvod do psychologie Základy psychologie Základy psychologie 1 Základy psychologie 2 Obecná psychologie 4 Psychologie obecná a vývojová 2/2 5 Psychologie obecná, vývojová - Obecná psychologie a psychologie osobnosti 1/0

Tabulka č. 9: Předměty bakalářského studia – vývojová psychologie název předmětu počet hodin počet kreditů Vývojová psychologie 1/1 3 2/0 4

Tabulka č. 10: Předměty bakalářského studia – sociální psychologie název předmětu Počet hodin počet kreditů Sociální psychologie 1/0 2 2/0 3 4 Psychologie sociální 2/2 5 a psychologie osobnosti 1/1 -

Tabulka č. 11: Předměty bakalářského studia - pedagogická psychologie název předmětu Počet hodin Počet kreditů Pedagogická psychologie 2/2 4

Tabulka č. 12: Další předměty psychologie název předmětu počet hodin počet kreditů Psychologie sportu 1/0 1 1/1 3 Psychologie učitelství 2 Psychologie dítěte škol. věku 2/0 Psychologie duševního vývoje 4 Psychologie osobnosti 3/0 Psychologie učení

Tabulka č. 13: Další předměty psychologie v bakalářských studijních programech název předmětu počet hodin počet kreditů Patopsychologie a základy psych. poradenství 1/0 1 Psychopatologie 0/1 2 Sociálně psychologický výcvik 2/0 Psychologická diagnostika 3

Tabulka č. 14: Předměty bakalářského studia - didaktika název předmětu počet hodin počet kreditů Obecná didaktika 1/0 2 1/1 3 3/0 4 Úvod do didaktiky Základy obecné didaktiky s praxí 2/0 Teorie a základy didaktiky sportů

Příklady názvů dalších předmětů zařazených v bakalářských studijních programech do pedagogicko-psychologického základu: Školská politika, školský systém a legislativa, Komunikativní dovednosti, Sociální patologie, Sociologie, Obecná teorie výchovy a vzdělávání, Teorie výchovy, Výchova a vzdělávání v kontextu vývoje společnosti, Vybrané praktické problémy výchovy, Vzdělávací politika, Vzdělávací technologie, Pedeutologie a osobnost učitele, Motivační praxe, Základy andragogiky, Metodologie empirického výzkumu, Základy statistiky, Základy práva, Filozofie, Filozofie výchovy, Cizí jazyk, Biologie dítěte a zdravotní výchova, Biologie mládeže.

Navržené minimální standardy (J. Smrčka) Označení složky Podíl v % z celkové hodinové dotace Podíl v kreditech oborově předmětová (1. aprobačního předmětu) + předmětově didaktická   60 %   180 kreditů (2. aprobačního předmětu) pedagogicko-psychologická minimálně 15 - 20 % celkového času učitelské přípravy 45 - 60 kreditů složka univerzitního základu, např. biologie, práce s počítači, filozofie 7 % celkového času učitelské přípravy 20 kreditů pedagogické praxe 4 týdny, tj. asi 3 % (při 14 týdnech v semestru) 10 kreditů mezisoučet 85 - 90 % 255 - 270 kreditů volný prostor pro potřeby fakult 10 - 15 % 30 - 45 kreditů celkem 100 % 300 kreditů

Problémy a otázky ? uplatnění absolventa bakalářského studia ? podmínky přijetí do navazujícího magisterského studia učitelství ? uznání předmětů pedagogicko psychologického základu (obsah, počet hodin, počet kreditů) ? prostupnost studia mezi fakultami a dalšími vysokými školami ? vytvoření podmínek pro sjednocení základních předmětů pedagogicko- psychologické přípravy, problém hodnoty kreditu ? další studijní programy umožňující získat kvalifikaci „učitel“ ? celoživotní vzdělávání učitelů ? průběžná úprava studijních programů učitelství vzhledem k požadavkům společnosti na „model učitele“ a vzhledem k měnícím se podmínkám života společnosti – jak potřebám absolventa studia učitelství, tak očekáváním žáků a studentů

Závěry Výsledky šetření včetně vyplněných dotazníků budou zveřejněny na stránkách Rady vysokých škol - pracovní komise pro přípravu učitelství. Popisné šetření a srovnání bude východiskem pro hledání kritérií pro posouzení kvality studijních programů učitelství. Při zachování jedinečnosti nabídky jednotlivých fakult a vysokých škol předpokládáme spolupráci na řešení společných problémů při přípravě a realizaci studia učitelství v České republice, spolupráci s Akreditační komisí MŠMT ČR, spolupráci s dalšími výzkumnými pracovišti. Předpokládáme společné úsilí všech zúčastněných na vzdělávání učitelů vzhledem k jejich budoucímu uplatnění v České republice i v Evropské unii. Děkujeme za pozornost.