K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vztahy ve dvojici – láska, partnerství
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Karel Hynek Mácha „…na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal…“
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
Karel Hynek Mácha ( – ) Máj
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
1. máj - lásky čas.
Poezie ve třetí etapě národního obrození II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
( Praha - † 5./ Litoměřice)
Název Mácha, Karel, Hynek: Máj Předmět, ročník
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Karel Jaromír Erben pohádkář Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_47_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Období stalinismu Pavel Šupka
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
český básník,jeden z největších představitelů českého romantismu,zakladatel moderní české poezie životopisci bývá popisován jako samotářský.
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Karel Hynek Mácha Máj 8.třídy. Karel Hynek Mácha - život  Narodil se na Újezdě na Malé Straně  Vedle studia, četby a lásky bylo zdrojem Máchových zážitků.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Karel Hynek Mácha - Máj Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Jan Neruda - dílo.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_266_ČJ8
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_32 KAREL HYNEK MÁCHA 1810 –
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Interpretace textu K. H. Máchy - Máj
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dělení literatury.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Máj Karel Hynek Mácha. Něco málo o spisovateli ( ) Karel Hynek Mácha byl českým básníkem, prozaikem, představitelem českého romantismu a zakladatel.
Transkript prezentace:

K. H. Mácha: MÁJ Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Český jazyk a literatura Anotace Název sady K. H. Mácha: Máj Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s Máchovým nejvýznamnějším dílem. Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o Máji. Orientují se v ději, znají kompozici díla. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Máj vychází v dubnu roku 1836 v české literatuře zaujímá mimořádné místo – mnoho protikladných interpretací žánr lyricko-epické povídky (byronská povídka) ve světové literatuře tento žánr oblíben, v české literatuře nápadné novum spíše lyričtější, reflexivnější – odráží své pocity ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Máj – témata, motivy příroda láska - nenaplněná, zničená Pomsta, vzpoura jedince otázka viny a trestu osudovost, předurčenost krajní životní situace a činy (otcovražda, sebevražda) otázka smyslu života a smrti ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Postavy Vilém loupežník - vyděděnec ze společnosti, zločinec; obraz individuální vzpoury, rozchod se společností vrah otce X vina problematizována motivem vraždy (msta, očištění hříchu milenky) a nevědomostí - konflikt rolí (zločinec x mstitel) částečně stylizací autora Jarmila „padlý anjel“ - její čistota potřísněna hříchem - trpí – sebevražda Další postavy duchové - bytosti z jiného světa, ireálno zasahuje do reálného světa člen loupežnické družiny, žalářník, modlící dav hlavní postavy se v díle nepotkaly ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Postavy lyrický subjekt vystupuje jako postava v závěru příběhu ztotožňuje svůj osud s osudem Viléma ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Časoprostor a kompozice příroda - večerní, noční krajina (temnota, stíny, hluboké lesy x světlo hvězd, lůny - kontrasty) večer - oblíbená doba (přechod dne a noci); noc prostředí dokresluje příběh vězení, popraviště - místa vskutku romantická :-) Kompozice předzpěv a 4 zpěvy 2 intermezza lyrické- popisné a úvahové prvky převládají děj se rozvíjí hlavně ve druhém a třetím zpěvu v předzpěvu vlastenecký text, písňová forma – brzké zhudebnění ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 1. zpěv? je líčena večerní májová příroda, která je prostoupena láskou „ O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech.“ dokonce i jezero – tvořící jádro „romantické“ krajiny básně – „zvučelo temně tajný bol“ , ten tajný bol milostného citu ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 1. zpěv? dívka sedící na skále nad jezerem vyhlíží svého milého místo něj však připlouvá loďka s jiným mužem, který jí přináší strašlivou zprávu: její milý se dozvěděl o dívčině nevěře a zavraždil jejího svůdce, svého otce „Tak zašel dnes dvacátý den, v krajinu tichou kráčí sen. Poslední požár kvapně hasne, i nebe, jenž se růžojasné nad modrými horami míhá. „On nejde – již se nevrátí! –  Svedenou žel tu zachvátí!“ ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 1. zpěv? „On hanu svou, on tvoji vinu se dozvěděl; on svůdce tvého vraždě zavraždil otce svého.“ Vilém teď čeká na popravu ve vězení, které stojí na druhém břehu jezera plavec dívku proklíná a odplouvá už v prvním zpěvu je nastíněn celý příběh Jarmila- sebevražda ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 2. zpěv? Vilém přemýšlející o svém osudu, o svém činu a smrti – má být popraven necítí vinu za otcovu smrt, své neštěstí vyvozuje z nepřízně osudu nevěří v posmrtný život, bojí se smrti, neví, co ho čeká plynoucí čas způsobuje Vilémovu bezmocnost „ Tam žádný – žádný – žádný cíl – bez konce dál – bez konce jen se na mne věčnost dívá. Tam prázdno pouhé – nade mnou, a kolem mne i pode mnou pouhé tam prázdno zívá.“ ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 2. zpěv? příroda je klidná, nezajímá se o Viléma z vlhkých stěn navíc kapají krůpěje vody, jež tak podtrhávají vědomí pomíjivosti času „Hluboké ticho. – Kapky hlas svým pádem opět měří čas.“ k Vilémovi přichází strážce, něco mu šeptá, tajemství neprozrazeno soucítí s ním ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 1. intermezzo? noc příprava mrtvých na to, že Vilém již brzy přijde mezi ně a bude na něm, aby dal stráž (dle pověry) „Teď pravý čas! – připravte stán – neb zítra strašný lesů pán mezi nás bude uveden.“ ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 3. zpěv? Vilémova poprava loupežník doprovázen četným davem stoupá k popravčímu kolu země je člověku kolébkou i hrobem „Po oudu lámán oud, až celé vězně tělo u kolo vpleteno nad kůlem v kole pnělo, i hlava nad kolem svůj obdržela stán; tak skončil života dny strašný lesů pán; na mrtvé tváři mu poslední dřímá sen.“ ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 2. intermezzo? příroda truchlí pro Viléma je prostoupena jeho smrtí Zachvěly se lesy dalné, ozvaly se nářky valné: „Pán náš zhynul! – zhynul!! – zhynul!!!“ ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Co obsahuje 4. zpěv? posun času mnoho let po Vilémově smrti vypravěč příběhu projíždí krajinou, v níž se příběh odehrával, a nalézá Vilémovu kostru na popravčím kole v hospodě se dozvídá celou historii ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Kritika Máje Biedermeier proti Máji - byl nepřijatelný, čtenáře ovlivňuje špatným směrem, nenáboženství, pesimismus vadí také pronikání byronovské lyricko-epické povídky do českého stylu biedermeierovců přesila, Máchova smrt časně po vydání Máje → uznání Máje až 1845 ve 40. letech kritizoval naopak K.H. Borovský styl beidermeieru – Kritika Posledního Čecha (Tylova díla, tendenční novely) ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. Lehár, J., Stich, A. a kol. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004. Hrabáková, J., Kupcová, H. a kol. Literatura II. Výklad. Interpretace. Literární teorie. Praha: Scientia, spol. s. r. o., 2001 http://www.lupomesky.cz/maj/ ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. H. Mácha: Máj, Mgr. Veronika Mrkvanová