E PIKA – NÁSTIN ŽÁNRŮ UDSLB. 1.1 E PIKA VELKÁ E POS Chronologicky nejstarší epický žánr, známý již od starověku; v minulosti měl hlavní postavení. Chronologické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
Slohové postupy.
Téma: Středověká literatura
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_19 - Bajka 2 4  žánr malé epiky  prastarý literární útvar pěstovaný už v 6. stol. př. Kr. stručné sdělení, které se šířilo  původně.
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
Literární druhy a žánry
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.17 Anotace: Prezentace se zaměřuje na počátky a rozvoj česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí umělecké styly.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_10.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Novela 1) Zařazení literárního žánru: Novela do literárního druhu a typu literatury 2) Definice novely 3) Autoři novel 4) Ukázka 5) Shrnutí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Slohové postupy.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Uměleckonaučná literatura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Středověká literatura - úvod
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
O útvarech, žánrech a textech
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 VRCHOL ČESKÉ STŘEDOVĚKÉ LITERATURY
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_02
Transkript prezentace:

E PIKA – NÁSTIN ŽÁNRŮ UDSLB

1.1 E PIKA VELKÁ E POS Chronologicky nejstarší epický žánr, známý již od starověku; v minulosti měl hlavní postavení. Chronologické vyprávění událostí, spojené jednou nebo více hlavními postavami; hlavní linie bývá doplněna vedlejšími epizodami. Vypravěč zůstává mimo děj, nevstupuje do něj (jak se děje např. u románu), zachovává objektivní podobu vyprávění. Z hlediska žánrové formy převažoval verš.

Žánrové varianty : hrdinský epos – vznik ve starověku (Homér); rytířský (fr. chanson de geste); Beowulf, Píseň o Rolandovi, Píseň o Cidovi; Tristan a Isolda; zvířecí - Román o Lišákovi – zřetězení bajek s jedním hrdinou (fr.). V 19. století se objevuje epos romantický (A. Mickiewicz – Pan Tadeáš, A. S. Puškin – Ruslan a Ludmila)

1.2 E PIKA VELKÁ E POPEJ Dříve označení eposu nebo několika eposů spojených hl. postavou či návazností příběhu. Od 2. pol. 19. stol. označení rozsáhlého epického vypravování s historickým námětem – forma básnická (J. Zeyer: Karolinská epopeja) i prozaická (Vojna a mír, Proti všem)

1.3 E PIKA VELKÁ R OMÁN Název z století, původně označení delších skladeb světského původu, které nebyly psány latinou (jazykem učenců), nýbrž románskými jazyky; později označení pouze prozaických děl. Novodobá tradice v renesanci (Rabelais, Cervantes) – téma cesty a dobrodružství (i pro nižší vrstvy). Dialogický žánr : obraz prostředí i osob skrze jejich rozhovor; konfrontace vysokého a nízkého (často nepřeložitelné). Složitý a rozvětvený děj (více linií a drobné epizody); možnost zachytit velký časový úsek; proměnlivá forma. Flexibilní žánr : otevřený jiným drobnějším žánrům, které vstřebává (anekdota, legenda, pohádka…) Nabízí vizi světa : osvícenský = model, realistický = skutečnost.

1.3 E PIKA VELKÁ R OMÁN Rozrůzněná role vypravěče (moderní limitovaná informovanost). Segmentace textu : odstavce, kapitoly. Délka zpomaluje čtení. Podřadná souvětí = „přeplněnost textu“; zvláštní půvab (Proust). Třídění románových typů neustálené: dle tématiky (sociální, historický, biografický, venkovský…), kompozice (deníkový), hodnotící perspektivy (satirický, humoristický, filosofický). 1. Zaměření na děj : akční žánry, populární lit., LDM 2. Dominance postav : analýza charakterů v proměnlivých situacích a časech (donkichotismus, oblomovština, bovarismus, švejkovština) – Thackeray: Jarmark marnosti. 3. Převaha časoprostoru : krajiny, prostředí, situace; tlak a zvraty dějin (Mistr Kampanus, Vojna a mír).

1.4 E PIKA VELKÁ L EGENDA Prozaické nebo veršované životopisy osob považovaných za svaté (obsahují zpravidla i líčení zázraků). Cílem oslavit památku příkladných křesťanů. Kanonizace není podmínkou. Schematické rysy: svár dobra a zla s jasným koncem. VZOR. Struktura: 1. okolnosti narození; 2. život a utrpení končící smrtí; 3. posmrtné skutky (zázraky). Objevovaly se v řadě podob: rozsáhlé (duchovní eposy) i velmi stručné texty. Postupně tíhne k beletrizaci – v 19. století popsány i lidské slabiny světců (snaha o věrohodnost). Počátky křesťanské legendy souvisejí se vznikem evangelií; napomáhaly šíření křesťanství: martyr = mučedník. V moderní literatuře světec nahrazen profánní postavou např. umělce (Něžný Barbar – o V. Boudníkovi).

1.5 EPIKA VELKÁ MÝTUS (BÁJE) Klasický mýtus = anonymní příběh; ústní tradice. Hrdinou nadpřirozená bytost (bůh, polobůh, démon), která je personifikována: lidské potřeby a starosti. Obraz výkladu světa: víra v nadosobní řád (morální kodex); smysl života a smrti; výklad přírodních jevů, vzniku světa, bohů, lidí. Ztělesnění stálých a neměnných pravd (nikoli fikce). Mýtus o Prométheovi, mýtus o Sysifovi apod.

2.1 E PIKA STŘEDNÍ N OVELA Počátky v renesanční literatuře vyvinula se z povídky. Na rozdíl od ní zobrazovala lidi z nižších a středních vrstev (nikoli rytířské ctnosti), realisticky zobrazovala všední, soukromé i intimní problémy hrdinů. Děj jednoduchý, sevřený, dramaticky vystupňovaný, bez epizod. Jednoduchá zápletka směřuje v krátkém čase k překvapivému rozuzlení – pointa. Potlačení popisů, úspornost. Malý počet postav – nevyvíjejí se, jsou zachyceny v okamžiku. Zvláštní typ = rámcová novela (jeden příběh jako rámec pro ostatní: Boccaccio, Chaucer). Většina dnešních povídek má rysy novely (dramatický děj, pointa). Žánrovou variantou je romaneto – odlišný charakter příběhu (tajemství).

2.2 E PIKA STŘEDNÍ P OVÍDKA Kratší próza ztvárňující v jistém nadhledu zvolený moment lidské existence. V širším pojetí (angloam.) označuje všechny kratší prózy a představuje opozici vůči románu (nad slov). V užším pojetí je vymezována vůči novele: je stavebně uvolněná; obsahuje popisné partie a důraz na subjektivizovaného vypravěče. V centru dění nestojí příběh, nýbrž událost – často otevřený konec, postavy opuštěny uprostřed svých životů (Turgeněv: Lovcovy zápisky; Čechov, Gogol).

2.3 E PIKA STŘEDNÍ P OHÁDKA Jeden z nejstarších epických žánrů lidové slovesnosti. Neváže se ke konkrétnímu místu, času ani osobě. Postavy se nevyvíjejí, jsou reprezentantem určitých lidských vlastností. Lidové Zvířecí : nejstarší, blízká bajce. Kouzelné : postavy nadosobní síly (kouzelné, lidské i zvířecí), kouzelné předměty. Konfrontace venkova a šlechty. Svár dobra a zla: cesta plná zkoušek šťastně dovršena. Legendární : bibličtí hrdinové. Novelistické : mají blízko reálnému životu (Chytrá horákyně). Autorské  Jazyková komika, nonsens; hrdinové polidštěni (Devatero pohádek).

2.4 E PIKA STŘEDNÍ P OVĚST, ROMANETO, CESTOPIS Pověst : ve smyšleném příběhu se vyskytují i obrazy odkazující k reáliím. Sbírány v romantismu. Legendární (Karel IV.), erbovní, etymologické (o názvech lokalit). Národní x regionální. Romaneto – próza s fantaskními prvky obsahující záhadu, kterou je možno racionálně vyřešit. Tvůrcem byl J. Arbes. Cestopis – žánr literatury faktu; popis autorových cest neznámými zeměmi; nové poznatky o krajině i kultuře. Středověké i renesanční řadíme k beletrii; podobně též tzv. umělecké cestopisy (K. Čapek).

3. E PIKA DROBNÁ Bajka – pochází ze starověku (Řecko – Ezop); stručný příběh o zvířatech (nejčastěji) s lidskými vlastnostmi, přináší morální ponaučení (někdy zformulováno explicitně na závěr). Parabola – literární podobenství, morální poučení vyplyne samo z textu, nemusí být humorná. Anekdota – stručně navozená situace, která vyústí v nečekanou a komickou pointu. Svou povahou spadá do ÚLS, šíří se orálně a je dnes jedinou produktivní formou, která má rysy folklórní slovesnosti.

4. P UBLICISTIKA 1. Cestopis – někdy věcné a systematické informace; jindy pouze subjektivní zážitky (někdy podané umělecky) 2. Reportáž – usiluje o objektivní podání informací z konkrétního prostředí 3. Fejeton – drobný úvahový text, ve kterém se silně uplatňuje autorova subjektivta 4. Kurzíva – objektivnější přístup, menší rozsah, jiné písmo 5. Sloupek – podle umístění; stručný a přístupný rozbor nějaké odborné otázky 6. Zpráva – objektivní informace 7. Komentář – obj. informace je doplněna autorovým hodnocením 8. Úvodník – zvláštní typ komentáře, nejčastěji věnován aktuální situaci; stanovisko redakce

4. P UBLICISTIKA 9. Referát – podání informace o skutečnosti (např. kniha), mírně hodnotící charakter 10. Recenze – hodnocení knihy apod., obsahuje i kratší informační složku 11. Medailón – portrét osobnosti 12. Nekrolog – hodnocení osobnosti po jejím úmrtí 13. Interview – rozhovor 14. Polemika – odlišný názor na publikovaný publicistický text; reakcí je replika 15. Homiletika - kazatelství