ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8. Škola: ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8. Anotace: Zvukový rozruch a jeho šíření prostředím Prezentace poskytuje podporu při výkladu zvukového rozruchu a jeho šíření prostředím, uvádí přehled rychlostí zvuku v různých prostředích. Slouží i jako předloha pro zápis poznámek. V závěru jsou otázky a úkoly zaměřené na praxi. Klíčová slova: zvukový rozruch, hluk, tón, rychlost zvuku Autor: Mgr. Pavlína Nová Datum vytvoření: 15. 5. 2012 Kód: VY_32_INOVACE_FY801 Poznámky: Pomůcky: kovový pásek, ladičky, korálek na niti, hudební nástroje Učebnice: Fyzika pro 8. ročník základní školy, doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Prometheus, 2004
Fyzika 8 Zvukové jevy 1
1. Zvukový rozruch a jeho šíření prostředím Abychom slyšeli zvuk, musí existovat: zdroj zvuku prostředí, kterým se zvuk šíří zdravý sluch
Zdrojem zvuku je chvějící se těleso. nepravidelné chvění → hluk (vrzání, šustění, praskot …) pravidelné chvění = kmitání → tón (= hudební zvuk)
šíří se pružnými látkami pevnými, kapalnými i plynnými Zvukový rozruch pravidelné zhuštění a zředění molekul vzduchu šíří se pružnými látkami pevnými, kapalnými i plynnými nemůže se šířit ve vakuu
Rychlost šíření zvuku: vzduch (0°C) 332 m/s vzduch (20°C) 340 m/s voda (20°C) 1560 m/s ocel (20°C) 5000 m/s
Otázky a úkoly: Jak vzniká zvuk? Z vlastní zkušenosti uveď několik látek, kterými se šíří zvuk dobře a kterými špatně. Existuje nějaké prostředí, které nevede zvuk vůbec? Uveď několik těles, která vydávají hluk a která vydávají tón. Kdo ve svém povolání potřebuje znalosti z akustiky?
KONEC