Mezi Berlínem a Bergenem Mezi Berlínem a Bergenem Internacionalizace studia – Projekt Bologna Promoters Předsednictvo Rady vysokých škol, 20.1.2005 Pavel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

ECVET v Programu celoživotního učení
„Realizujeme Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání“ konference ministrů, Berlín „Realizujeme Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání“
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Koordinační centrum pro EQF Implementace EQF v Evropě – současný stav Valná hromada AVOŠ, 19. dubna 2012 Milada Stalker
Výstupy projektu Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
Mezi Londýnem a Leuvenem – vybraná témata Věra Šťastná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Národní kvalifikační rámec České republiky a projekt Q-RAM
EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
8. zasedání PRVŠ, Komise pro vnější a zahraniční vztahy RVŠ Zpráva o činnosti za období – Předkládá: Doc. RNDr. Tatiana Gavalcová,
ECTS a Ostravská univerzita v Ostravě
NOVÉ MOŽNOSTI V PROGRAMECH EU Sněm RVŠ - Praha,
WBL – principy, nástroje a evropské modely Mgr. Jasmin Muhič
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Mezi Berlínem a Bergenem Mezi Berlínem a Bergenem Internacionalizace studia – Projekt Bologna Promoters Sněm Rady vysokých škol, Pavel Kovář,
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Zpráva o činnosti Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Kreditový systém Předsednictvo Rady vysokých škol 14. Zasedání – , Praha.
Projekt Bologna Experts 2009 – 2011 Certifikát ECTS&DS Label Rudolf Šindelář/Praha
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
INTERNACIONALIZACE STUDIA NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH Pavel KOVÁŘ (RVŠ) Spolupracovníci: Věra ŠŤASTNÁ (MŠMT ČR) Dana PETROVÁ (NA SOKRATES) Zasedání předsednictva.
Studentská PARDUBICE
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
EU - V PRAXI Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zasedání výboru Lisabonské úmluvy Seminář NARIC, Š. Skuhrová.
Mezi Londýnem a Leuvenem – vybraná témata Věra Šťastná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Dokumenty Boloňského procesu
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Zpráva o činnosti předsednictva 9. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Implementace EQAVET v ČR
sněm RVŠ, Praha BOLOGNA 2020: setkání ministrů pro vzdělávání, Louvain (Belgie), duben 2009 výtah z komuniké Doc. RNDr. Tatiana.
Mezi Londýnem a Leuvenem – vybraná témata Věra Šťastná Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Knihovny v pavučině spolupráce, Jindřichův Hradec Barbora Ramajzlová Asociace knihoven vysokých škol ČR - kroky ke.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen 2011 – listopad 2011 (3 řádná zasedání: , a )
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
VYSOKÁ ŠKOLA PODNIKÁNÍ, a.s., OSTRAVA PREZENTACE K DS LABEL SEMINÁŘ RADY VŠ
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 15. zasedání P RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Vývoj systému akreditace v evropském kontextu Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Praha.
IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Mobilita studentů mimo program Erasmus+ financovaná z příspěvku MŠMT)
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Institucionální akreditace
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Transkript prezentace:

Mezi Berlínem a Bergenem Mezi Berlínem a Bergenem Internacionalizace studia – Projekt Bologna Promoters Předsednictvo Rady vysokých škol, Pavel Kovář, ČZU & RVŠ Věra Šťastná, MŠMT

2 Priority & inventura Tři oblasti:  Uznávání – Lisabonská úmluva – doprovodný text „joint degrees“  Zabezpečení kvality – registr EK, EUA  Implementace prvých dvou cyklů Inventura  BFUG pracovní skupina – termín: konec roku 2004  EUA - Trendy IV Rámec kvalifikací – národní i evropský – společná metodologie - koncentrace na výstupy -Každá kvalifikace bude popsána z hlediska  Úrovně, studijní zátěže – ECTS!, kompetencí, profilu, výstupů studia Nové země - zpráva Začíná diskuse o Komuniké ministrů z Bergenu (na úrovni Bologna Board )

3 Evropský rámec VŠ kvalifikací – 3 cykly studijních programů 3 úrovně - cykly – různé výstupy, realizovány na univerzitách i dalších VŠ, přístup do vyšší úrovně (ne automatický) „krátký cyklus“v rámci cyklu prvého - asi 120 ECTS 1. cyklus (Bakalář) ECTS kreditů, vstup do praxe i možnost dalšího studia. cyklus 2. cyklus (Magistr) ECTS kreditů, minimálně 60 ECTS kreditů na magisterské úrovni, (trend po celkovém počtu 300 ECTS kreditů) přístup k doktorskému studiu 3. cyklus (doktorský) – po magisterském – „není nezbytně vyjádřen v ECTS“ Na národní úrovni – pro jakoukoliv kvalifikaci by mělo být jasné, do jaké úrovně evropského rámce ji lze promítnout Problémy: prostupnost 1. – 2. cyklus Seminář v Kodani – leden 2004 – materiály: bergen2005.no (přístup i ze stránky MŠMT: ) - – „Previous Seminars“ bergen2005.no

4 Projekt Bologna Promoters V rámci programu SOCRATES - období: – Podpořit implementaci principů a cílů Boloňské deklarace, zejména  Kvalita  Uznávání  Implementace prvých dvou cyklů studia Seminář organizovaný EK v Bruselu listopadu 2004  Účast prof. Pavel Kovář EU Komise očekává, že národní týmy BP budou nápomocné v internacionalizaci vzdělávání při:  Stimulaci VŠ v realizaci Boloňského procesu  Zprostředkování spojení mezi VŠ a MŠ(MT) (vč. zpětné vazby)  Proměně cílů internacionalizace v realitu Národní projekt Bologna Promoters

5 Seminář v Bruselu: STRUKTUROVANÉ STUDIUM Zavedení třístupňového vzdělávání/SP (BSc., MSc., PhD.) od r Povinné vydávání cizojazyčných dodatků k diplomu - "Diploma Supplement" od r Povinné zavedení a klasifikace predmětů/modulů (units) v ECTS- 2 kriteria: - Pracovní zátěž (Workload in credit points) - Studijní výstupy (Learning Outcomes - competences description)

6 Seminář v Bruselu: STRUKTUROVANÉ STUDIUM Internacionalizace národního rámce kvalifikací na základě návrhu evropského rámce kvalifikací (vč. krátkých kurzů prostupnosti ) Široká podpora studentských mobilit-do r. 2011: 3 mil. studentů Podpora Joint-Degree/Double-Degree kurzů (návaznost v programu Erasmus/Mundus) Propojování terciárního vzdělávání s výzkumem (v MSc. a PhD.: EHEA vers. ERA: bude již v 7. RP EU)

7 Seminář v Bruselu: UZNÁVÁNÍ DIPLOMŮ A KVALIFIKACÍ Implementace Lisabonské úmluvy o uznávání (1997): využít jejích principů Národní a Evropský rámec kvalifikací - prostupnost stupňů, ECTS, DS, koncepce celoživotního vzdělávání (LLL) Kritéria směřují k flexibilitě: neuznání pouze v případě významných odlišností SP (>50%?) Konečné uznávání je v působnosti každé země, řídí se její legislativou. Poradce v ČR: Ing. Š. Skuhrová, CSVŠ, Středisko pro ekvivalenci dokladů o vzdělávání - ENIC/NARIC.

8 Seminář v Bruselu: ZABEZPEČENÍ KVALITY STUDIA Zodpovědnost za kvalitu leží na univerzitě (kvalita SP a kvalita struktury, řízení, personální, výsledků výzkumu...) Je publikován pracovní materiál EU (European Council+ Parliament), zajišťující jednotný postup a procedury - projednáván ve výboru pro vzdělávání (2005 – leden, květen) SELF-EVALUATION PEER REVIEW INTL. EVALUATION QUALITY IMPROVEMENT

9 5 kroků k tomu, aby národní systémy zabezpečení kvality mohly být vzájemně uznány:  všechny vysoké školy systém vnitřního hodnocení kvality,  NA pro zabezpečení kvality implementovat společný soubor standardů, procedur a metodologií  Evropský registr agentur pro zabezpečení kvality a akreditací SP  Autonomie universit ve volbě agentury  Kompetence členské země (EU) v přijetí hodnocení a návrhu opatření Evropská síť zabezpeč. kvality ENQA - 2 prac. skupiny, finál. návrh pro Bergen:  Dohodnutý soubor standardů, procedur a návodů (ENQA Handbook)  najít způsoby, jak zajistit vzájemné posouzení systémů zajišťování kvality a/nebo akreditačních agentur nebo orgánů  ve spolupráci ENQA + EUA, EURASHE, ESIB), tzv. „skupina E4“

10 PRAKTICKÉ ZÁVĚRY PRO ČESKÝ TÝM "BOLOGNA PROMOTERS": Problémy uznávání „propustnosti" jsou mezi SP BSc. a MSc. (řešení krátkými "diferenčními" programy je možné) Problémy uznávání předmětů/modulů během zahraničních mobilit (řešení uznávání nadpoloviční shody osnov u povinných předmětů, uznávání volitelných předmětů- "Learning Agreement” Zvláštnosti studia doktorandů (kreditování "Research Report") Věnování max. pozornosti společných JD/DD kurzů-základní podmínka Programů Erasmus/Mundus

11 PRAKTICKÉ ZÁVĚRY PRO ČESKÝ TÝM "BOLOGNA PROMOTERS": NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ÚKOL BD: Zapojit se aktivně do specifikace pětibodového postupu Součinnost BP+Akreditační komise, konzultace s EK (ENIC/NARIC), předávat informace na university (zkušenosti z modelové evaluace VUT Brno). QUALITY ASSURANCE

12 Projekt Bologna Promoters – národní projekt 2004/05 Národní tým  RVŠ  ČKR  AK  Odborníci z řad akademické obce  Studenti Řízení a koordinace – MŠMT Konzultace v oblasti uznávání – ENIC/NARIC Administrativní a finanční podpora projektu, příprava plánu aktivit, rozpočtu a závěrečné zprávy – NA Socrates

13 Národní projekt 2004/05 - Aktivity Účast promotorů na zahraničních seminářích v rámci pracovního programu BFUG Organizace národních seminářů v prioritních oblastech BP  Seminář – ACSA - Současná úloha a postavení studentů na VŠ – Co si počít s Boloňou – , VUT Brno  Seminář – Strukturované studium – Praha MŠMT,  Seminář – UJEP Ústí n.L. - zabezpečování kvality –  Seminář – Boloňský proces – vývoj před konferencí ministrů v Bergenu, únor/březen 2005 Poradenství pro vysoké školy Oficiální seminář pro členy národních týmů – Brusel,

14 Národní projekt 2004/05 - Aktivity Národní webové stránky o BP: nebo přístup z webové stránky MŠMT – Boloňský proceswww.bologna.msmt.cz  Základní informace a dokumenty  Informace k aktuálním otázkám z pohledu Evropy i ČR  ECTS  Dodatek k diplomu a možné vzory  Informace k uznávání programů typu „joint degree“  Národní zpráva – podklady MŠMT, podklady ČKR  Erasmus Mundus – magisterské programy  Informace o složení a aktivitách národního týmu „Bologna Promoters“  Dostanete se na BFU webovou stránku – bergen2005.no a další bergen2005.no