Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012 DANIEL MÜNICH a TOMÁŠ PROTIVÍNSKÝ (PETER ONDKO, JAN STRAKA) KDF MFF UK, 27.3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vytváříme znalostní společnost?
Advertisements

Jak zlepšit systém akreditace a financování VŠ České VŠ - ve stejné lize jako Oxford a Sorbonna? Daniel Münich.
České VŠ - ve stejné lize jako Oxford a Sorbonna? Téma - jak zlepšit akreditace a financování VŠ - doporučení Evropské komise. Seminář Europeum, Praha.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Rektor Zdroj:
1 ČR a její praxe v oblasti VaVaI, světové trendy Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2010.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Příklady aktuálních empirických výzkumů v oblasti ekonomie školství a vzdělanosti ČSE conference, , VŠE Daniel Münich.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Průmyslová politika ČSSD „ČR mezi deset nejvyspělejších zemí světa“ Petr Kajnar primátor města Ostrava, stínový ministr průmyslu a obchodu Programová konference.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Informace z oblasti výzkumu (Předsednictvo RVŠ, ) Tomáš Opatrný.
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium 2 1) Základní informace o organizaci studia 2) Úvod do komunikace vědy Zdeňka Jastrzembská
Využití NUŠL pro ukládání a zveřejňování výsledků výzkumu a vývoje V ČR Open Access: otevřený přístup k vědeckým informacím v EU a ČR Technologické centrum.
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství.
Analýza kvantitativních dat I.,II.,III. Mezinárodní komparativní výzkumné projekty: data pro sekundární analýzu UK FHS Historická sociologie (LS 2014+)
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
JAK SE MĚŘÍ KVALITA VĚDY ? Jaroslav Flegr: Pozor, Toxo. Box 28 Jak se měří kvalita vědy, str. 100.
Mezinárodní srovnávání Hospodářská politika - VŠFS Jiří Mihola, Téma 6.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
Financování regionálního školství
5. FISKÁLNÍ POLITIKA. Historie vývoje podílu vládních výdajů na HDP (%) Zdroj: Tanzi-Schuknecht (2000) Francie 17,027,629,034,646,149,855,0.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Informační vzdělávání Nové trendy, web 2.0. IG a web 2.0 Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů, princip aktivní účast uživatelů Důsledky.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Mezioborová síť spolupráce pro policy development v oblasti udržitelného rozvoje Přehled aktivit COŽP 26. září 2011, Jana Dlouhá.
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Školské systémy, vzdělanost a ekonomická výkonnost
Think Tanks in the Czech Republic Martin Bajtler.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Odbor 10 mezinárodních vztahů INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Kompetence I Příprava a realizace mezinárodních výzkumů.
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PISA prosince 2010.
Analýza hospodářského výsledku
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
REFORMA STŘEDNÍHO ŠKOLSTVÍ Zvyšování kvality a efektivity středního vzdělávání Libereckého kraje Bc. Radek Cikl náměstek hejtmana pro resort.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
„K inovaci s inspirací“
EKONOMICKÁ ANALÝZA Orientace pro studenty Září 2017.
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Zkušenosti s výukou geoinformatiky
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Veřejné finance Rozpočet EU

Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Dopad vzdělanosti na hospodářský růst: ve světle nových výsledků PISA 2012 DANIEL MÜNICH a TOMÁŠ PROTIVÍNSKÝ (PETER ONDKO, JAN STRAKA) KDF MFF UK,

Rozdíl mezi přírodními a společenskými (behaviorálními vědami) vědami

Ekonomické podobory A - General Economics and Teaching B - History of Economic Thought, Methodology, and Heterodox Approaches C - Mathematical and Quantitative Methods D - Microeconomics E - Macroeconomics and Monetary Economics F - International Economics G - Financial Economics H - Public Economics I - Health, Education, and Welfare J - Labor and Demographic Economics K - Law and Economics L - Industrial Organization M - Business Administration and Business Economics; Marketing; Accounting N - Economic History O - Economic Development, Technological Change, and Growth P - Economic Systems Q - Agricultural and Natural Resource Economics; Environmental and Ecological Economics R - Urban, Rural, and Regional Economics Y - Miscellaneous Categories Z - Other Special Topics

1 Micro: Labour Markets – 1a Rates of return to education, costs and benefits – 1b Externalities and non-market effects of education – 1c Employment and demand for skills, skill-biased technological change 2 Micro: Schooling Quality and Educational Production – 2a Families and student achievement, first part – 2a Intergenerational mobility, second part – 2b Resource, teacher and class-size effects, efficiency – 2c System effects (choice, competition, testing, autonomy, etc.), interventions – 2d Teacher labour markets 3 Macro: Human Capital – 3a Human capital and economic growth, productivity – 3b Education and social cohesion, distribution, inequality Čím se akademická ekonomie vzdělání zabývá?

4 Educational Finance – 4a Public financing – 4b Private financing (incl. tuition fees) 5 Levels of Education – 5a Pre-school education – 5b Primary school – 5c Secondary school – 5d Vocational education – 5e Tertiary (university) education 6 Training, Informal Learning and Lifelong Learning – 6a Training (firm-specific and general knowledge) – 6b Informal learning – 6c Adult education and lifelong learning

7 Research and Knowledge Creation – 7a Research and development (R&D) – 7b Entrepreneurship and innovation 8 Socio-Demographic Aspects – 8a Gender; 8b Aging; 8c Minorities and migration; 8d Handicapped 9 Economic Theories of Education – 9a Political economy and public economics of education – 9b Positive and normative theories of education 10 Comparative Economics of Education – 10a Returns to education – 10b Institutions of the education system – 10c Effectiveness; 10d (In)equality; 10e Finance

Human Capital Model

E.Hanushek a S.Rivkin, Handbook of the Economics of Education, Volume 2, Chapter 18.

Výzkum Zdroje: Web of Science a vlastní výpočty Extrémně slabé výsledky společenskovědního základního výzkumu: počet článků publikovaných v roce 2006 ve 3 skupinách časopisů dle impakt faktoru 15

Výzkum Zdroje: Web of Science a vlastní výpočty 16

Modely hospodářského růstu Kvalita školství a úspěšné reformy Vzdělávání a školství Institucionální prostředí Vzdělanost Hospodářský a společenský rozvoj

Hlavní cíl studie Hospodářské a společenské dopady vzdělanosti jsou velmi dlouhodobé Kauzální souvislosti jsou běžnému pohledu zastřené Politické cykly demokratických vlád jsou krátké Školství a kvalita vzdělávání jsou často prioritou spíše jen verbální Cílem studie je na základě empirických odhadů a pomocí kvantifikovaných simulací dopady vzdělání a školství lépe ozřejmit.

Měřítka pro srovnání dopadů Ukazatele veřejných financí roku 2012 [mld. Kč] HDP3 846 Příjmy státního rozpočtu1 051 Dluh České republiky1 668 Deficit státního rozpočtu101 Výdaje na školství (3,6 % HDP)138 z toho regionální školství84 z toho VŠ včetně výzkumu a vývoje42 Důchody373

Nefinanční dopady Štěstí si za peníze nekoupíš. Musíš je nejdříve směnit za hračky.

17.5% Zdroj: Národní zpráva Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst?, ÚIV, 2010.

Zdroj: Národní zpráva Hlavní zjištění PISA 2012: Matematická gramotnost patnáctiletých žáků, ČŠI, 2013.

Vývoj gramotnosti 15 letých žáků v České republice v období

Vývoj gramotnosti 15 letých žáků v České republice, Polsku a Finsku v období

Výsledky patnáctiletých žáků 9. ročníkův krajích

Východisko: Kvantitativní odhady empirického růstového modelu Hanushek a Woessmann

Zvažované scénáře zvýšení průměrných kognitivních dovedností 15 letých žáků 1 Zpět do roku 2003 – Okamžitý návrat průměrných kognitivních dovedností na úroveň roku Srovnání s Finskem – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností na úroveň Finska. 3 Polská reforma – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností v úrovni odpovídající polskému zlepšení v letech 2000– Zlepšení od roku Zvýšení průměrných kognitivních dovedností českých žáků v letech 2009– Nejlepší region – Zvýšení průměrných kognitivních dovedností českých žáků na úroveň žáků hlavního města Prahy. # Popis scénářů

Předpoklady simulačního modelu Rok spuštění reformy2015 Doba zavádění reformy10 let Horizont uvažovaných výnosů z reformy2095 Růst HDP při nereformním (autonomním) scénáři 1,5% Očekávaná délka pracovní kariéry40 let Diskontní sazba3.0% Růstový koeficient průměrných skórů1.736% Růstový koeficient nízkých skórů 3.783%

Dopady reformních scénářů na výši HDP v budoucích letech ScénářV mld. Kč Relativně k HDP roku 2012 Anuita v mld. Kč Scénář 1: Zpět do roku %267 Scénář 2: Srovnání s Finskem %483 Scénář 3: Polská reforma %804 Scénář 4: Nejlepší region %201 Scénář 5: Zlepšení od roku %110

Dopady reformních scénářů na výši HDP v budoucích letech První sloupec představuje současnou hodnotu kumulovaných budoucích přírůstků HDP v jednotlivých scénářích v miliardách Kč (za období 2015–2095). Druhý sloupec vyjadřuje stejnou hodnotu relativně k HDP roku Třetí sloupec udává anuitu, tedy rozpočítání celkového kumulovaného přírůstku HDP na každý jeden rok období 2015–2095 (v současné hodnotě).

Současné hodnoty kumulovaného příspěvku HDP (za období 2015–2095) scénářů hypotetických vzdělávacích reforem s ukazateli veřejných financí roku 2012 (v mld. Kč)

Relativní navýšení HDP v důsledku hypotetické reformy (období 2015–2095; srovnáno s autonomním růstem HDP 1,5 %)

Náklady ušlých příležitostí [mld. Kč ročně] Deficit státního rozpočtu (2012)101 Výdaje na školství (3.6 % HDP)138 Důchody373 Scénář 2: Srovnání s Finskem483 Scénář 1: Zpět do roku Scénář 3: Polská reforma804 Scénář 4: Nejlepší region201 Scénář 5: Zlepšení of roku

17.5%

17.5%

Intenzivní příprava na osmiletá gymnázia

Proporce odpovědí na otázku o oblibě školy (4. třída - TIMSS) Poznámka: Hodnota Průměr je nevážený průměr za všechny země kromě Česka. Země jsou seřazeny dle obliby školy (odpověď velmi rád/a a rád/a) od nejmenší po největší oblibu. Zdroj: Mezinárodní srovnání obliby školy a učení se matematice v České republice na základě výsledků mezinárodních šetření TIMSS. Daniel Münich a Miroslava Federičová

Proporce odpovědí na otázku o oblibě školy (8. třída - TIMSS) Poznámka: Hodnota Průměr je nevážený průměr za všechny země kromě Česka. Země jsou seřazeny dle obliby školy (odpověď velmi rád/a a rád/a) od nejmenší po největší oblibu. Zdroj: Mezinárodní srovnání obliby školy a učení se matematice v České republice na základě výsledků mezinárodních šetření TIMSS. Daniel Münich a Miroslava Federičová

Proporce odpovědí na otázku o oblibě učení matematiky (4. třída - TIMSS) Poznámka: Hodnota Průměr je nevážený průměr za všechny země kromě Česka. Země jsou seřazeny dle obliby školy (odpověď velmi rád/a a rád/a) od nejmenší po největší oblibu. Zdroj: Mezinárodní srovnání obliby školy a učení se matematice v České republice na základě výsledků mezinárodních šetření TIMSS. Daniel Münich a Miroslava Federičová

Proporce odpovědí na otázku o oblibě učení matematiky (8. třída - TIMSS) Poznámka: Hodnota Průměr je nevážený průměr za všechny země kromě Česka. Země jsou seřazeny dle obliby školy (odpověď velmi rád/a a rád/a) od nejmenší po největší oblibu. Zdroj: Mezinárodní srovnání obliby školy a učení se matematice v České republice na základě výsledků mezinárodních šetření TIMSS. Daniel Münich a Miroslava Federičová

Gramotnostní mezery v čase (4. a 8./9., třída; PISA a TIMSS) TIMMS 4TIMMS 8 PISA 15 year Zdroj: Rozdíly v matematické a čtenářské gramotnosti chlapců a dívek a raná selekce: trendy v obou zemích po rozdělení Československa, Miroslava Federičová, Daniel Münich

CERGE-EI Výzkum zaměřený na veřejné politiky IDEA - nezávislý think tank zaměřující se na výzkum v oblasti veřejných politik Přispívá k vědeckým a veřejným debatám v České republice i v zahraničí Společné pracoviště Univerzity Karlovy a Akademie věd ČR v.v.i. Výzkum úspěšná publikační činnost v nejlepších mezinárodních vědeckých žurnálech špičkoví výzkumníci z různých světových regionů PhD a MA studijní programy PhD program moderní ekonomie s českou a americkou akreditací absolventi nastupují akademickou dráhu na prestižních světových univerzitách, získávají pozice v mezinárodních organizacích jako MMF, EBRD nebo Světová banka.

Děkuji za pozornost!

17.5% Zdroj: Národní zpráva Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst?, ÚIV, 2010.

17.5% Zdroj: Národní zpráva Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst?, ÚIV, 2010.