Význam a využití mechorostů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekologické indikátory
Advertisements

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Rostliny výtrusné Mechorosty nemají pravé kořeny, stonky, listy
Přírodopis 6. ročník Mechorosty Bohumil Bareš.
Biotopy ČR.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Význam hub a mechů v ekosystému
Přírodní krajiny světa = vegetační pásy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
MECHOROSTY Stavba rostliny Tobolka s výtrusy Štět Lístky Lodyžka
Rostliny výtrusné Mechorosty.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Složky krajiny a životní prostředí
63. RISK VÝTRUSNÉ ROSTLINY
MECHOROSTY Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
PEDOSFÉRA.
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Rostliny - význam a jejich dělení.
MECHOROSTY.
Vyšší výtrusné rostliny
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
LESNÍ PATRA.
Mechorosty.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ekosystém Prchalová, K..
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm Ing. Jolana Juřicová Modernizace výuky odborných předmětů Reg. č. projektu: CZ.1.07/1.1.08/
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
MECHY Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
MECHOROSTY Stavba rostliny Tobolka s výtrusy Štět Lístky Lodyžka
Rostliny výtrusné Mechorosty.
Pedosféra Filip Bordovský.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Ekosystémy.
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY II
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
 Rozloha 709 km 2, les 47 % trvalé travní porosty 15 %, orná půda 29 %, vodní plochy 2 %, ostatní 7 % Geografická orientace 49° 47´ - 49° 31´N, 15° 46´
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
MECHOROSTY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Mechorosty Vyšší rostliny vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Mgr. L. Bernátová. Ekosystém je soustava živých a neživých složek životního prostředí na určitém území, jež se navzájem ovlivňují V naší přírodě se nachází.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Pedosféra.
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování učiva.
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Přírodní společenstva v České republice
Krajina České republiky
Mechorosty.
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
Mechorosty.
Přírodní společenstva v České republice: LES
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Význam a využití mechorostů Zbyněk Hradílek BOTASKA – botanika s kamerou CZ.1.07/2.2.00/15.0312

Mechorosty – rostliny bez významu? Nikoli! Je to jen otázka měřítka. Fylogeneticky úspěšná skupina, ovšem malých rostlin, které mohly jen stěží konkurovat ostatním vyšším rostlinám. Hepaticites devonicus známe už z devonu, ale možná jsou mechorosty mnohem starší. Srovnejme karbonské stromové plavuně s mechorosty té doby. Poměr velikosti rostlin – mechorost : stromovitá plavuň je asi 1: 500 – 5000 Srovnání biomasy by bylo nepochybně ještě o 2 – 4 řády rozdílnější.

Znamená to, že mechorosty jsou „nanic“? Jistěže ne. Začali jsme biomasou. Proč? Střetne-li se náklaďák v plné rychlosti s trabantem … Obdobně to funguje v přírodě – konkurenční boj Zatímco u cévnatých rostlin tento“boj“ probíhá dílem nad zemí, ale hlavně pod zemí, mechorosty významnější „underground“ většinou nemají. Jsou konkurenčně slabé.

Kde jsou mechorosty vůdčí složkou ? U nás – pouze rašeliniště, místy možná horská tundra Lokálně pak – maloplošná prameniště Velkou pokryvnost mají mechorosty např. v horských smrčinách Tajga

Jsou malé vzrůstem, ale v řadě společenstev tvoří nápadnou část vegetace (tundra, tajga, rašeliniště, prameniště, mlžné lesy, lávové proudy).

Paradoxně mechy časem převládnou i v intenzivně sekaných trávnících (např. „greenech“) → mechovo-travní umělá společenstva

Jakou roli mechorosty hrají v ekosystémech? Travní porosty V závislosti na vlhkosti jsou tu více tu méně vidět. Vedlejší tok energie ekosystémem, který sezónně neklesá (živá biomasa mechorostů tolik nekolísá v průběhu roku jako je tomu např. u bylinného patra).

Lesy Mechová vrstva zpomaluje vysychání substrátu – podílí se na vyrovnanější teplotní a vlhkostní bilanci lesního prostředí (míra tohoto vlivu je úměrná biomase, viz výše) Hlavně tlející dřevo Vlhčí substrát pod mechy (např. tlející dřevo) se rychleji rozkládá a mechy tak přispívají k rychlejšímu koloběhu látek ekosystémem. Relationship between water content (percentage of wet weight - WW) of moss Hypnum cupressiforme and wood substrate.

Mechová vrstva v lesích slouží za životní prostředí (příp Mechová vrstva v lesích slouží za životní prostředí (příp. refugium) jiným organismům. V polštářích mechů panuje čilý život. Na jejich stélkách rostou např. řasy a sinice, žijí na nich prvoci z různých skupin a celá řada bezobratlých živočichů v nich prožije celý svůj životní cyklus, jiní se pod jejich ochranou rozmnožují nebo je využívají jako útočiště např. v obdobích sucha (pod mechy je vždy vlhčeji než na holém povrchu půdy). Někteří bezobratlí se jimi i živí – např. slimáci, larvy hmyzu, červi a někteří brouci.

Četní ptáci využívají mechů jako výstelku svých hnízd a někteří dokonce staví svá hnízda převážně z mechů – u nás např. králíček obecný. Štěty mechu Pohlia nutans

Zatím jsme pouze mechanicky srovnávali velikosti či hmotnosti Mají mechorosty i jiné „přednosti“? No jistě!!! Alespoň některé z nich patří mezi tzv. „pionýrské organismy“ Rychle pokrývají obnažený povrch půdy např. stržených břehů, půdních sesuvů nebo povrch lávových polí po sopečných erupcích. Přitom brání erozi, připravují půdu pro osídlení cévnatými rostlinami, vytvářejí mikroklima pro další organismy.

Biomasa k využití Jako byliny nebo dřeviny i mechorosty vytvářejí biomasu – obnovitelný zdroj. V místech, kde mechorosty tvoří hlavní složku ekosystému a osídlení obyvatelstva je velmi nízké, lze mechorosty využívat např. jako obnovitelný zdroj energie. Rusko – plán GOELRO

Borkování Topilo se v železárnách, pivovaru, sklárnách Roční těžba u Nové Vsi a Mirochova na Třeboňsku byla v r. 1838 762 500 borků, v r. 1884 už 5 910 000 borků. Dodnes se rašelinou topí v severských oblastech, kde je nedostatek dřeva

Pěstování rostlin Masožravé rostliny, orchideje, bonsaje

Polštáře a lože V minulosti se mechy plnily polštáře aby spící měli pěkné sny (Hypnos – zosobnění spánku v řecké mytologii), na druhé straně – mech Hypnum patří k našim nejhojnějším mechům, není problém ho proto nasbírat větší množství např. do polštářů. Lože z mechů používal i Linné.

Tepelná izolace Mechorosty odjakživa sloužily člověku jako obalový materiál, k rozdělávání ohně, nebo jako izolační materiál. Dřevěnice v Podkrkonoší, na Šumavě či na Valašsku. Pro izolaci mezer mezi trámy nechodili stavitelé daleko – nejspíš do nejbližšího lesa. Tyto výstelky mohou sloužit jako nejstarší lokální herbáře

Indikace Mechorosty přijímají vodu a živiny většinou celým povrchem jejich stélek. Mohou proto sloužit jako biologické indikátory. A to jako indikátory všech 3 typů prostředí: atmosféry vodního prostředí geologického podloží K monitorování atmosférického znečištění se více používají citlivější lišejníky. Epifytické mechorosty ale rovněž čerpají vodu a živiny pouze z atmosférických srážek. Reagují proto bezprostředně např. na kyselé srážky tak, že vymizí. Vodní mechorosty dokáží kumulovat např. těžké kovy. Relativně rychle je zabudují do buněčných stěn a poměrně pomalu je opět uvolňují. Této vlastnosti lze využít k monitorování znečištění vodních toků. Vodní mechorosty jsou v řekách přítomny, a když nejsou, lze je tam dodat v podobě „mechových sáčků“.

Prospekce rud. V rozsáhlých územích (Amerika, bývalý SSSR) lze efektivně využít rozboru mechorostů vodních mechů k prospekci rud v plošně rozlehlém území - určitém povodí. Je to levnější a rychlejší než podrobný geologický průzkum, ale nemůže jej zcela nahradit. Slouží jako prvotní screening. Mechorosty lze využít i k monitorování přírodní hodnoty biotopů (ekosystémů). Míru přírodnosti lze vyjádřit pro to které území jistou kombinací mechorostů (tedy indikátorů). Míra rozdílnosti či podobnosti se složením bryoflóry přírodně hodnotných území lze ohodnotit stav určitého území.

Obsahové látky Léčivé účinky Marchantia, Conocephalum – k léčbě jaterních onemocnění – odtud jméno játrovky (Hepaticae) Obsahové látky nejsou zdaleka u mechů ještě prozkoumané Baktericidní účinky – lidové léčitelství (američtí indiáni, Asie) Toaletní papír, pleny, hygienické potřeby, obvazový materiál, vložky do bot – využívají savé schopnosti např. rašeliníků Repelentní účinek některých játrovek slouží obyvatelům chýší pod Himálájem.

Obvazový materiál Vložky do bot V těžkých válečných dobách se využívaly jako obvazový (savý) materiál. Estetická hodnota Mechy jsou prostě krásné! Dámské kloboučky, betlémy, aranže pro květiny Japonské mechové zahrádky Komerce Koupelnové koberečky