Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regionální dimenze sítě TEN-T
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
1  Ministry of Industry and Trade 2006 Energetika ČR ve vazbě na energetickou politiku EU Ing. Zbyšek Sochor Ředitel sekce energetiky Ministerstvo průmyslu.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Způsoby přesné družicové navigace
Seznam doporučené literatury
Doprava. O čem tato lekce bude: o ukazatelích charakterizujících dopravu, o dopravní politice ČR.
Logistické investiční prostředky Ivan Gros
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
HOSPODÁŘSTVÍ U: s. 52 – 53 Použitá literatura: Chalupa, P.: Světový oceán. Evropa. Práce, Praha 1999.ISBN INDUSTRIALIZACE = přeměna země.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Doprava.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Vnější dimenze energetické politiky EU
Ing. Zdeněk Kočárek MSV Brno Export mimo Evropskou unii, jak na to?
Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Doprava a spoje Skončíme také tak? také tak? Pro automobilovou dopravu je důležité dobře zaparkovat.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
Společenské a hospodářské prostředí. Doprava Obsah 1. Význam a postavení dopravy 2. Dopravní cesty 3. Osobní a nákladní přeprava.
Globální družicové polohové systémy Galileo a GLONASS
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Hospodářství České Republiky
EVROPSKÁ DOPRAVNÍ POLITIKA
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Energetická politika Dopravní politika Hospodářská politika a integrace - Šumperk.
VY_32_INOVACE_17_22_HOSPODÁŘSTVÍ EVROPY ŠABLONA 32.
Doprava Č R. HISTORIE hlavní cesty v době římské 1. až 4. století Jantarová cesta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Společné a koordinované politiky EU
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Severní Amerika globální aspekty ekonomického rozvoje doprava
Doprava a dopravní služby
Severní Amerika – globální aspekty ekonomického rozvoje
Autor: Mgr. Helena Nováková
VY_52_INOVACE_65_Doprava v ČR
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Transkript prezentace:

Filip Zelenka

Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k poskytování dopravních služeb pro všechny členské státy či zákaz diskriminace jednotlivých dopravních odvětví. Římská smlouva se týkala jen vybraných odvětví dopravy a dopravy na vnitřních vodních cestách, nezahrnovala námořní a leteckou dopravu. Až do zahájení společného vnitřního trhu však nebyl ve společné dopravní politice zaznamenán žádný významnější pokrok. Členské státy bránily své národní zájmy a dotovaly některé dopravní odvětví, především železnice a leteckou dopravu. V silniční dopravě přetrvaly různé národní kvóty zvýhodňující domácí přepravce až do začátku 80. let, dopravní infrastruktura nebyla budována s ohledem na potřeby Unie a námořní a letecká doprava zůstávala mimo společnou dopravní politiku

Cílem dopravní politiky EU je konkurenceschopná, bezpečná k životnímu prostředí šetrná doprava. Dopravní odvětví odpovídá asi 7% evropského HDP a asi 5% zaměstnanosti v EU. Doprava sama o sobě je důležitým průmyslovým odvětvím a zásadním způsobem přispívá k fungování evropského hospodářství jako celku v nejbližších letech lze čekat prudký rozvoj.

Evropská komise - Generální ředitelství pro dopravu a energetiku Rada EU – Rada pro dopravu, telekomunikace a energetiku Evropský parlament – Výbor pro dopravu a cestovní ruch

Celková nákladní doprava50% Celková osobní doprava35% Silniční nákladní doprava55% Železniční nákladní doprava13% Námořní doprava na krátké vzdálenosti59% Vnitrozemská vodní doprava28% Os. Automobily36% Železniční os. Doprava19% Letecká doprava108%

Ta se zaměřuje na řešení konkrétních problémů, které se týkají všech členských zemí, jako je např. dopraví přetížení ( na silnicích a v letecké dopravě), závislost na ropě a či emise skleníkových plynů. Zajišťuje finanční prostředky k modernizaci dopravní infrastruktury

Revitalizace železnic Podpora námořní a říční dopravy Rovnováha mezi leteckou dopravou a ekologií Výstavba transevropských sítí Zefektivnění výběru poplatků za dopravu Rozvoj kvalitní městské dopravy

Po přijetí Maastrichtské smlouvy v roce 1993 začala Evropská unie rozvíjet aktivity v nové oblasti nazvané transevropské sítě. Jedná se o vybudování sítí v dopravě, telekomunikacích a energetice, včetně ropovodů a plynovodů. Projekt transevropských sítí je dovršením úkolu vytvořit prostor bez vnitřních hranic, usnadnit propojení různých částí Unie a zkrátit přepravní vzdálenosti.

Transevropské sítě se mají skládat z km silnic, 106 tis. km železnic, 13 tis. km vnitrozemských vodních cest, 411 letišť a 404 námořních přístavů. V současnosti nicméně chybí vybudovat či zrekonstruovat zhruba 20 tis. km silnic a 600 km vnitrozemských vodních cest - v celkové hodnotě 500 mld. €. Transevropské sítě by měly být integrovány tak, aby kombinovaly všechny druhy dopravy, využívaly inteligentních dopravních systémů a propojovaly nové dopravní a energetické technologie. Ve výsledku by to mělo vést i k posílení potenciálu železniční dopravy, a to především nákladní.

Navigační systém Galileo je plánovaný autonomní evropský Globální družicový polohový systém (GNSS), který by měl být obdobou americkému systému Navstar GPS a ruskému systému GLONASS. Jeho výstavbu zajišťují státy Evropské unie a jejich instituce. Spuštění GNSS Galileo je stále oddalováno a původně měl být provozuschopný od roku 2010, podle nových plánů je nejbližší rok spuštění Projekt byl pojmenován podle italského vědce Galilea Galileiho, který se mimo jiné zajímal i o problémy námořní navigaci

content/uploads/2013/12/ten-t.jpg?3008ee