Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0922 Obor vzdělávání: 23-68-H/01 mechanik opravář motorových vozidel, (ŠVP: automechanik), 36-67-H/01 zedník, (ŠVP: zedník) – 2. ročník Tematická oblast: Člověk jako občan Název sady DUM: Člověk a společnost kolem něj Kód: VY_32_INOVACE_11_OBN1_11 Autor: Mgr. Jana Králová Datum tvorby: září 2013 Anotace: Lidská společnost a společenské skupiny - dělení.
LIDSKÁ SPOLEČNOST A SPOLEČENSKÉ SKUPINY ČLOVĚK JAKO OBČAN LIDSKÁ SPOLEČNOST A SPOLEČENSKÉ SKUPINY
Ihned po narození patří každý člověk do některé společenské skupiny. Společenskou skupinu tvoří osoby, které něco spojuje (příbuzenské vztahy, dosažení určitých cílů).
Společenské skupiny mohou být: a) formální: vznikají podle přesně stanovených pravidel (např. školní třída) b) neformální: vznikají na základě společného zájmu (např. zájmový kroužek)
Další členění skupin: RODINA: skupina, která je založená na příbuzenských vztazích Dělíme ji na: základní/užší (tvoří ji muž, žena a jejich děti) rozšířená/širší (zahrnuje i prarodiče, tety, strýce, bratrance, sestřenice, tchýně a tchány) úplná (rodina – oba rodiče) neúplná (rodina s jedním rodičem – obvykle ženou)
ŠKOLNÍ TŘÍDA: hlavním úkolem je získat vědomosti, dovednosti, návyky slušného chování, naučit se spolupracovat se spolužáky PRACOVNÍ KOLEKTIV: člověk se zde učí spolupráci s ostatními a zodpovědnosti za sebe a za svou práci ZÁJMOVÝ ODDÍL: lidé zde tráví volný čas a věnují se sportu, malování, hudbě, zpěvu
Kontrolní otázky: 1. Od kdy patří každý člověk do některé společenské skupiny? 2. Společenskou skupinu tvoří osoby, které něco ......................... . 3. Na jakém základě vznikají formální skupiny? 4. Na jakém základě vznikají neformální skupiny? 5. Popiš několika slovy tyto skupiny: a) rodina b) školní třída c) pracovní kolektiv d) zájmový oddíl
Použité zdroje: 1. KOVAŘÍKOVÁ, Hana Použité zdroje: 1. KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova I / pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2003. 104 s. ISBN 80-7216-188-1. 2. KOVAŘÍKOVÁ, Hana. Občanská výchova II / pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2005. 72 s. ISBN 80-7216-223-3. Metodika: Tento DUM lze využít pro teoretické vyučování, jak při seznamování se s novým tématem, tak při jeho procvičování nebo opakování. Prezentace je nastavena tak, že vyučující potvrzuje jednotlivé kroky a může tedy doplnit vhodný komentář.