TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
Advertisements

Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Komplexní čísla. Komplexní číslo je uspořádaná dvojice [x, y], kde číslo x představuje reálnou část a číslo y imaginární část. Pokud je reálná část nulová,
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Exponenciální rovnice
Vlastnosti funkcí Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Základní číselné množiny
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
1.přednáška úvod do matematiky
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Řešení lineárních rovnic o jedné neznámé
MATEMATIKA I.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Komplexní čísla.
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Neúplné kvadratické rovnice
5,2 Milan Hanuš X Poznámky TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého.
* Druhá odmocnina Matematika – 8. ročník *
* Druhá mocnina Matematika – 8. ročník *
* Třetí odmocnina Matematika – 8. ročník *
Algebraické výrazy a jejich úpravy
* Třetí mocnina Matematika – 8. ročník *
Komplexní čísla - 3  Zobrazení komplexních čísel  Základní pojmy VY_32_INOVACE_20-03.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Písmena N; Z; Q; R jsou používána pro označení číselných oborů.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Čísla Množiny a podmnožiny čísel Přirozená čísla Nula Celá čísla
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Rozklad mnohočlenů na součin
Racionální čísla.
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
(řešení pomocí diskriminantu)
Ryze kvadratická rovnice
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník, Ekonomické lyceum Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
Rozklad mnohočlenů na součin
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Elipsa.
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_18 Název materiáluČíselné.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Goniometrické rovnice.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Logaritmické rovnice.
Číselné obory 9.ročník Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh.
Celá čísla.
Parabola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Hyperbola Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Kružnice Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Ryze kvadratická rovnice
GONIOMETRICKÝ TVAR KOMPLEXNÍHO ČÍSLA
Rozklad mnohočlenů na součin
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Upravila R.Baštářová.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Matematický žebřík – komplexní čísla
Transkript prezentace:

TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický tvar

V oboru reálných čísel nelze provádět některé početní operace – např. odmocňovat záporná čísla. Proto byl zaveden číselný obor, ve kterém lze tyto operace provádět. Výsledkem těchto početních operací jsou tzv. komplexní čísla (některá reálná čísla lze reálně odmocňovat, proto jsou reálná čísla podmnožinou komplexních – každé reálné číslo je zároveň komplexní, neplatí však naopak). Komplexní čísla se začala používat v 16. století u rovnic z reálného života, při jejichž řešení bylo nutno v mezivýpočtech použít odmocninu ze záporného čísla proto, aby bylo dosaženo čistě reálného výsledku. Od té doby našla komplexní čísla využití v mnoha dalších oblastech matematiky, fyziky atd., ačkoliv ve skutečnosti tato čísla nemusí vyjadřovat žádný počet nebo část skutečných reálných věcí. Úvod

Zavedení komplexních čísel Kvadratická rovnice : Výsledkem jsou dvě nereálná komplexní řešení. Jelikož všechny podobné výsledky ve tvaru odmocniny z reálného čísla lze zapsat ve tvaru √a·√(–1) (např. √(-5) = √5·√(–1) ), postačí pro vyjádření všech komplexních čísel výraz obsahující √(–1). Proto má tato hodnota speciální označení i, v některých aplikacích také j. Číslu i se říká imaginární jednotka.

Zápis komplexních čísel Přičtením reálného (které je také komplexní) čísla a k násobku imaginární jednotky vznikne číslo ve tvaru a + ib. Komplexní čísla, která vzniknou libovolnou jinou početní operací na reálných či komplexních číslech, lze upravit do stejného tvaru. Tomuto zápisu komplexního čísla ze říká algebraický tvar. V komplexním čísle se číslo a nazývá reálnou částí komplexního čísla (značí se Re z ), číslo b imaginární částí komplexního čísla (značí se Im z ). Čísla s imaginární částí rovnou nule jsou čísla reálná, čísla s reálnou částí rovnou nula se nazývají čísla ryze imaginární. Čísla s a i b nenulovými se nazývají imaginární. Komplexní čísla se ve výrazech označují nejčastěji písmeny z, příp. w. Číslo komplexně sdružené s číslem z je číslo Číslo opačné k je číslo z = –a – ib.

Početní operace s komplexními čísly Sčítání – sčítá se zvlášť reálná a zvlášt imaginární část čísla: Odčítání – obdobně: Násobení – roznásobí se jednotlivé členy, i 2 se nahradí –1: Dělení – přepíše se do tvaru zlomku, který se rozšíří číslem komplexně sdruženým se jmenovatelem. Umocňování – opakovaným násobením (nebo užitím binomické rozvoje – viz kombinatorika) a užitím následujících vztahů:

Gaussova rovina Jelikož imaginární čísla neleží na číselné ose, používá se k jejich zobrazení rovina, tzv. Gaussova (dle německého matematika J. C. F. Gausse 1777–1855). Na vodorovnou osu se nanáší reálná část a na svislou imaginární část komplexního čísla. Re z Im z –1 –2 –3 –i –2i –3i i 2i 3i i –3 + i 2,5 – 1,5i 0 – 2i