Historie automobilů OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U-1-025 Ondřej Jeřábek
1769 1769: postaven první automobil s vlastním pohonem. Nicolas Cugnot, francouzský vojenský inženýr vyvinul parní pohon silničního vozidla, pro francouzskou armádu k tahání těžkých děl. Použitý parní stroj byl postaven na tříkolový vozík. Automobil prý dosáhl rychlosti chůze a odvezl čtyři tuny. Armáda později vynález opustila
1801 1801: V Británii se rozšiřuje parní pohon Richard Trevithick zlepšil konstrukci parních strojů. Jeho stroje byly menší, lehčí a jeho kotle vyrobily více energie. V roce 1801 byl jeden z jeho strojů postaven na kola. Jeho 'silniční lokomotiva' - známá jako Puffing Devil - byl první pionýr přepravy k přepravě cestujících. Inovace, jako je ruční brzda, převodovky, řízení byly vyvinuty v následujících desetiletích.
1824 1824: Jízda do kopce Anglický inženýr, Samuel Brown přizpůsobil starý parní stroj na spalování směsi plynů kyslíku a vodíku. Sílu použil pro vyjetí na Shooter’s Hill - nejvyšší bod v jižním Londýně.
1858 1858: První uhlo-plynový motor Belgický inženýr, Jean Joseph Étienne Lenoir vynalezl a patentoval (1860), první stacionární motor. Motor pracoval na principu spalování svítiplynu. Zapálení zajišťovala elektrická jiskra.
1865 1865: Rychlostní omezení ve Velké Británii Zákonem omezená rychlost lokomotiv na 4mph v otevřené krajině a 2 mph ve městech. Byli určeni tři jezdci pro každé vozidlo, dva na cestu do vozidla a jeden kráčí před vozidlem a mává rudou vlajkou. Pro příštích 30 let vozy nemohl nikdo legálně cestovat rychlostí vyšší než rychlost chůze.
1876 1876: geniální Nikolaus August Otto vynalezl a patentoval později úspěšný čtyři taktní motor
Literatura: Čupera, Štěrba,:Autoelektronika - Elektro.syst.ve vozidlech,jejich propojení,diagnostika,zákl.nast. ISBN 978-80-251-2414-7 Jan Zdeněk, Ždánský Bronislav - AUTOMOBILY 1 – PODVOZKY ISBN 9788087143032 Jan Zdeněk, Ždánský Bronislav - AUTOMOBILY 4 – PŘÍSLUŠENSTVÍ ISBN 9788087143087