1 Prolog o výuce fyziky, učebnicích atd. & Přehled některých aktivit na MFF UK směřujících k ovlivnění výuky fyziky Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzděláváme pro budoucnost
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Návody k fyzikálním experimentům na portálu Alik.cz
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Pestrý svět učení. Pedagogové vybrali tyto šablony :  Čtenářská a informační gramotnost šablona č I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji.
Problémy fyzikálního vzděláváníJ.Burešová HST Problémy fyzikálního vzdělávání HST at CERN Ženeva 2.− Jana Burešová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání finanční gramotnosti pro české občany každého věku Jak nejlépe vzdělávat děti ve FG? - vysvětlováním základních pojmů od 3 let - hrou - soutěžením.
Jak získat nadané žáky pro nové technologie Dora Kroisová 1.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Didaktické prostředky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Zdarma pro Vás aneb nabídka MFF UK, ČEZu a Eduforu školám
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Jak se stát dobrým právníkem?
Co nabízí KDF MFF UK (např. vedoucím klubů malých Debrujárů a malým Debrujárům) Zdeněk Drozd.
… ale taky protivný nepřítel … ROLE ICT VE VZDĚLÁVÁNÍ Počítač může být kamarádRadek Maca Co chceme? Chceme být zdraví a silní. Chceme být vzdělaní a.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
K podpoře zájmu o vědu a techniku potřebujeme integrované úsilí Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk.
Komunitní a otevřená škola
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
Jak (ne)zprotivit fyziku (ne)nadaným studentům
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Interaktivní centrum poznání v NTM Praha - současný stav příprav Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk.
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Pokračující aktivity Soutěžní přehlídka
1 „Studenti“ Jiří Dolejší, ÚČJF MFF UK Úkoly: popularizovat a organizovat exkurze studentů a učitelů Některé body popularizační činnosti JD se překrývají.
O (školní) fyzice z různých stran
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy, kteří jsou ochotni přispět Máme studenty,
1 Popularizace Jiří Dolejší, Jiří Rameš, Stanislav Němeček, Vladimír Wagner… nejen ÚČJF MFF UK Tyto aktivity se dějí v korelaci s popularizací v rámci.
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
10. krajské setkání metodiků Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji č. CZ.1.07/1.1.00/
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SCICOM – BASIC RNDr. Anna Matoušková, Ph. D.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Autrýč a komunikace v částicové fyzice Máme se tím zabývat? Jak to dělají jinde (ve VB) Jak to (ne)děláme my Jak bychom to měli dělat Jak to organizačně.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ A ZAMĚSTNANOST 11. září 2015.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
FILOZOFICKÁ FAKULTA OSTRAVSKÉ UNIVERZITY FILOLOGIE filozofie Historické vědy Psychologie Filologie HISTORICKÉ VĚDY psychologie filozofie Sociologie.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Vytvoření společné platformy podpory technického vzdělávání se zapojením všech stupňů vzdělávání, zaměstnavatelů a dalších subjektů.
Příjemce podpory: TRIALOG
9. Tvorba individuálního plánu
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Didaktické prostředky
Z historie komise pro historii matematiky a fyziky na MFF UK
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
9. Tvorba individuálního plánu
Název projektu Cesta k vědě poznáním všemi smysly II
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Při technické univerzitě v Liberci
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Transkript prezentace:

1 Prolog o výuce fyziky, učebnicích atd. & Přehled některých aktivit na MFF UK směřujících k ovlivnění výuky fyziky Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk musí o něčem snít, než to udělá (Peter David, Star Trek, Nová Generace. Vendetta) … a alespoň občas něco udělat

2 Předkládaný příspěvek se částečně překrývá s příspěvkem na konferenci Invence 2003 „K podpoře zájmu o vědu a techniku potřebujeme integrované úsilí“

3 Stav věci, škola Všude kolem je spousta virtuální reality, poněkud začíná chybět, zvláště ve vzdělávání, přístup k realitě bez přívlastků. Svět se stává složitějším, lidé jsou pořád skoro stejní, pedagogové ještě stejnější. Přírodní vědy se prakticky zcela odtrhly od výuky příslušných předmětů. Didaktici a odborníci spolu běžně nekomunikují, a kdyby ano, stejně by si asi nerozuměli. Školní vzdělání po sobě většinou nechá pár vzorečků a zcela zkreslenou představu o vědě.

4 -škola je ale nejdůležitější! -každý tam chodí povinně -stráví tam značný kus mládí Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná?

5 Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná? Není, - existují skvělí kantoři, kteří obstojí mj. v mezinárodní konkurenci (viz delegace na POS 3) -jsou tu celé skupiny aktivních kantorů (Heuréka) -občas komunikují kantoři i odborníci -někteří studenti leccos zvládnou, ba i fyziku mají rádi a jdou ji později studovat Ale pravděpodobnost setkání s nudnou a odpuzující výukou je příliš veliká

6 Můj pohled na priority I. Dělat cokoli nadějné, sledovat efekty, učit se. Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům – Fyzweb, Interaktivní centrum poznání – „nastolit celoživotní učení jako běžnou praxi“ (viz na „Invenci“ paní náměstkyně Sporková) Dělat cokoli jiné, co má šanci na úspěch

7 Můj pohled na priority II. - NEpropadat mesiášským tendencím, že právě jedna cesta vyřeší všechny problémy -NEdusit živé aktivity „lepší organizací“ -NEredukovat podporu jen na výrazné talenty („zkvalitňovat, nezužovat základnu“, na „Invenci“ paní předsedkyně Illnerová) -NEvychovávat z talentů primadony, ale vytvářet jim podmínky pro rozvoj - NEdělat si z jakékoli takovéto dobročinnosti živnost

8 Můj pohled na priority III - nejstručněji Pomáhat tomu, aby kantor předstupoval před studenty jako příklad důvěryhodného člověka, který něčemu rozumí a tedy má cenu sledovat co říká a předvádí, nikoli jako hlásná trouba didaktických pseudomudrců schovaných kdesi v závětří a jako předkladatel šedivých učebnic.

9 Seminář v roce 1999 na KDF …

10 Vize o obsahu a podobě výuky fyziky Obsah Pro koho Všichni SŠ Výběr SŠ Ostatní 1. Základní orientace v jednotlivých oblastech fyziky – výklad, experimenty, aplikace, jednoduché počty ××nabíd- ka 2. Drezůra - veličiny, jednotky, konstanty, vzorečky, měření… Pečlivě vybrané minimum, „survival kit“, k naučení se používá brutální násilí ××nabíd- ka 3. Základy fyzikální profesionality – formalismus s použitím základů kalkulu, numerické výpočty, měření FO nabíd- ka × 4. Aplikační projekty (např. Jak se vaří polévka), vč. historie××nabíd- ka 5. „Výzkumné projekty“ (např. Kde hraje roli interference a difrakce vlnění?) Turnaj mladých fyziků i jednodušeji nabíd- ka × 6. Rétorika, argumentace, … (hrajte roli mluvčího ČEZ, GreenPeace)částečně Turnaj mladých fyziků ××nabíd- ka 7. Exkurze, výstavy, Science centra, styk s vědeckou sférou Fyzweb, odpovědna, ICP, outreach nabíd- ka ×

11 Vize o obsahu a podobě výuky fyziky, kdo ji může realizovat? „didaktičtí odborníci“??? Ti, co vyzkoumali současné osnovy, kde se v 6. třídě začíná s tělesy a atomem??? učitelé, kteří si už jednou v životě udělali přípravy a nevyplatí se jim dělat více??? profesionální fyzici, kteří jsou tlačeni k efektivitě ve svém oboru, protože jinak nepřežijí a kteří se jen krátkodobě naexcitují pohledem do učebnice nebo sešitu svého dítěte??? KDO??? … snad kdyby se pár lidí shodlo a občas něco zkusilo …

12 Co se daří Alespoň ve fyzice například funguje více méně skvělá spolupráce mezi -Katedrou didaktiky fyziky MFF UK (oživování studia, semináře pro studenty a kantory – Hraštice, letní tábory, kroužky, doktorandi...) -Ústavem částicové a jaderné fyziky MFF UK -Sekcí částicové fyziky Fyzikálního ústavu AVČR -Heurékou -některými pedagogickými centry

13 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Co nejlépe je vzdělávat

14 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat nadšení dospělých kantorů Heuréka!

15 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Předkládat jim použitelné pomůcky

16 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Předkládat jim použitelné pomůcky

17 Ilustrace Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou CERN 2000 CERN 2003

18 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům fyzweb.mff.cuni.cz

19 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům

20 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům pomocí médií???

21 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům II -Současné technologie a jejich principy poznávané jednoduchými prostředky -Současná věda a její pohled na svět -Historické souvislosti -Hravé exponáty -Infrastruktura pro školní návštěvy Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM

22 Člověk musí o něčem snít, než to udělá (Peter David, Star Trek, Nová Generace. Vendetta) … a alespoň občas něco udělat