1 Prolog o výuce fyziky, učebnicích atd. & Přehled některých aktivit na MFF UK směřujících k ovlivnění výuky fyziky Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk musí o něčem snít, než to udělá (Peter David, Star Trek, Nová Generace. Vendetta) … a alespoň občas něco udělat
2 Předkládaný příspěvek se částečně překrývá s příspěvkem na konferenci Invence 2003 „K podpoře zájmu o vědu a techniku potřebujeme integrované úsilí“
3 Stav věci, škola Všude kolem je spousta virtuální reality, poněkud začíná chybět, zvláště ve vzdělávání, přístup k realitě bez přívlastků. Svět se stává složitějším, lidé jsou pořád skoro stejní, pedagogové ještě stejnější. Přírodní vědy se prakticky zcela odtrhly od výuky příslušných předmětů. Didaktici a odborníci spolu běžně nekomunikují, a kdyby ano, stejně by si asi nerozuměli. Školní vzdělání po sobě většinou nechá pár vzorečků a zcela zkreslenou představu o vědě.
4 -škola je ale nejdůležitější! -každý tam chodí povinně -stráví tam značný kus mládí Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná?
5 Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná? Není, - existují skvělí kantoři, kteří obstojí mj. v mezinárodní konkurenci (viz delegace na POS 3) -jsou tu celé skupiny aktivních kantorů (Heuréka) -občas komunikují kantoři i odborníci -někteří studenti leccos zvládnou, ba i fyziku mají rádi a jdou ji později studovat Ale pravděpodobnost setkání s nudnou a odpuzující výukou je příliš veliká
6 Můj pohled na priority I. Dělat cokoli nadějné, sledovat efekty, učit se. Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům – Fyzweb, Interaktivní centrum poznání – „nastolit celoživotní učení jako běžnou praxi“ (viz na „Invenci“ paní náměstkyně Sporková) Dělat cokoli jiné, co má šanci na úspěch
7 Můj pohled na priority II. - NEpropadat mesiášským tendencím, že právě jedna cesta vyřeší všechny problémy -NEdusit živé aktivity „lepší organizací“ -NEredukovat podporu jen na výrazné talenty („zkvalitňovat, nezužovat základnu“, na „Invenci“ paní předsedkyně Illnerová) -NEvychovávat z talentů primadony, ale vytvářet jim podmínky pro rozvoj - NEdělat si z jakékoli takovéto dobročinnosti živnost
8 Můj pohled na priority III - nejstručněji Pomáhat tomu, aby kantor předstupoval před studenty jako příklad důvěryhodného člověka, který něčemu rozumí a tedy má cenu sledovat co říká a předvádí, nikoli jako hlásná trouba didaktických pseudomudrců schovaných kdesi v závětří a jako předkladatel šedivých učebnic.
9 Seminář v roce 1999 na KDF …
10 Vize o obsahu a podobě výuky fyziky Obsah Pro koho Všichni SŠ Výběr SŠ Ostatní 1. Základní orientace v jednotlivých oblastech fyziky – výklad, experimenty, aplikace, jednoduché počty ××nabíd- ka 2. Drezůra - veličiny, jednotky, konstanty, vzorečky, měření… Pečlivě vybrané minimum, „survival kit“, k naučení se používá brutální násilí ××nabíd- ka 3. Základy fyzikální profesionality – formalismus s použitím základů kalkulu, numerické výpočty, měření FO nabíd- ka × 4. Aplikační projekty (např. Jak se vaří polévka), vč. historie××nabíd- ka 5. „Výzkumné projekty“ (např. Kde hraje roli interference a difrakce vlnění?) Turnaj mladých fyziků i jednodušeji nabíd- ka × 6. Rétorika, argumentace, … (hrajte roli mluvčího ČEZ, GreenPeace)částečně Turnaj mladých fyziků ××nabíd- ka 7. Exkurze, výstavy, Science centra, styk s vědeckou sférou Fyzweb, odpovědna, ICP, outreach nabíd- ka ×
11 Vize o obsahu a podobě výuky fyziky, kdo ji může realizovat? „didaktičtí odborníci“??? Ti, co vyzkoumali současné osnovy, kde se v 6. třídě začíná s tělesy a atomem??? učitelé, kteří si už jednou v životě udělali přípravy a nevyplatí se jim dělat více??? profesionální fyzici, kteří jsou tlačeni k efektivitě ve svém oboru, protože jinak nepřežijí a kteří se jen krátkodobě naexcitují pohledem do učebnice nebo sešitu svého dítěte??? KDO??? … snad kdyby se pár lidí shodlo a občas něco zkusilo …
12 Co se daří Alespoň ve fyzice například funguje více méně skvělá spolupráce mezi -Katedrou didaktiky fyziky MFF UK (oživování studia, semináře pro studenty a kantory – Hraštice, letní tábory, kroužky, doktorandi...) -Ústavem částicové a jaderné fyziky MFF UK -Sekcí částicové fyziky Fyzikálního ústavu AVČR -Heurékou -některými pedagogickými centry
13 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Co nejlépe je vzdělávat
14 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat nadšení dospělých kantorů Heuréka!
15 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Předkládat jim použitelné pomůcky
16 Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Předkládat jim použitelné pomůcky
17 Ilustrace Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou CERN 2000 CERN 2003
18 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům fyzweb.mff.cuni.cz
19 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům
20 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům pomocí médií???
21 Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům II -Současné technologie a jejich principy poznávané jednoduchými prostředky -Současná věda a její pohled na svět -Historické souvislosti -Hravé exponáty -Infrastruktura pro školní návštěvy Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM
22 Člověk musí o něčem snít, než to udělá (Peter David, Star Trek, Nová Generace. Vendetta) … a alespoň občas něco udělat