K podpoře zájmu o vědu a techniku potřebujeme integrované úsilí Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

Čím věda přispívá společnosti Václav Pačes Akademie věd ČR.
Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
ICT v životě základních škol
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ aneb o co nám jde Silvie Pýchová, EDUin , Olomouc.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Ing. Lubomír Mokráš Jaderná elektrárna Dukovany
Motivace ve výuce přírodopisu
Marketingové prostředí
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
KANCELÁŘ CZELO: PARTNER ČESKÉHO VaVaI V BRUSELU ANNA VOSEČKOVÁ.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
1 Prolog o výuce fyziky, učebnicích atd. & Přehled některých aktivit na MFF UK směřujících k ovlivnění výuky fyziky Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné.
Specifický typ osobnosti
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Komunitní a otevřená škola
Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národní muzeum Informační portál eMuzeum.
Interaktivní centrum poznání v NTM Praha - současný stav příprav Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk.
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
1 „Studenti“ Jiří Dolejší, ÚČJF MFF UK Úkoly: popularizovat a organizovat exkurze studentů a učitelů Některé body popularizační činnosti JD se překrývají.
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy, kteří jsou ochotni přispět Máme studenty,
CERN a Česká republika. Spolupráce českých fyziků s CERN se datuje od počátku 60. let 20. století, tehdy převážně na úrovni individuálních kontaktů.
1 Popularizace Jiří Dolejší, Jiří Rameš, Stanislav Němeček, Vladimír Wagner… nejen ÚČJF MFF UK Tyto aktivity se dějí v korelaci s popularizací v rámci.
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (NAEP) Tomáš Bort,
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Elixír do škol Irena Dvořáková, Leoš Dvořák KDF MFF UK Praha.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SCICOM – BASIC RNDr. Anna Matoušková, Ph. D.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Autrýč a komunikace v částicové fyzice Máme se tím zabývat? Jak to dělají jinde (ve VB) Jak to (ne)děláme my Jak bychom to měli dělat Jak to organizačně.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Marketing pro NNO aneb jak se nenechat semlít Postřehy z letošního ročníku soutěže Být vidět Tomáš Jindříšek & Matěj Novák
Trocha historie na úvod začalo to v 90. letech zálibou několika nadšenců pro hlavolamy, kvízy a matematické hádanky 2004 vznik Muzea zábavného poznávání.
V rámci projektu OPVK „Centrum pro podporu přírodovědných a technických věd: Technická a přírodovědná laboratoř pro děti a mládež Zlínského kraje“ zveme.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
GJVJ Nižší gymnázium Prima - kvarta Hodinová dotace 2 hodiny týdně Seznámení s fyzikou, její uplatnění a význam Úvod do měření veličin, zpracování.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
Národní týden manželství „Manželství je víc než kus papíru“ únor, 2015.
Vytvoření společné platformy podpory technického vzdělávání se zapojením všech stupňů vzdělávání, zaměstnavatelů a dalších subjektů.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Šablony OP VVV a podpora nadání
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Pedagogika jako vědecká disciplína
Proč potřebujeme systém managementu ?
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Název projektu Cesta k vědě poznáním všemi smysly II
Setkání kariérových poradců
data aktuální ke dni Bc. Petra Razáková
Transkript prezentace:

K podpoře zájmu o vědu a techniku potřebujeme integrované úsilí Jiří Dolejší Ústav částicové a jaderné fyziky, MFF UK Praha Člověk musí o něčem snít, než to udělá (Peter David, Star Trek, Nová Generace. Vendetta) … a alespoň občas něco udělat

Stav věci, škola Všude kolem je spousta virtuální reality, poněkud začíná chybět, zvláště ve vzdělávání, přístup k realitě bez přívlastků. Svět se stává složitějším, lidé jsou pořád skoro stejní, pedagogové ještě stejnější. Přírodní vědy se prakticky zcela odtrhly od výuky příslušných předmětů. Didaktici a odborníci spolu běžně nekomunikují, a kdyby ano, stejně by si asi nerozuměli. Školní vzdělání po sobě většinou nechá pár vzorečků a zcela zkreslenou představu o vědě.

-škola je ale nejdůležitější! -každý tam chodí povinně -stráví tam kus mládí Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná?

Stav věci, škola Je situace všude a ve všem špatná a beznadějná? Není, - existují skvělí kantoři, kteří obstojí mj. v mezinárodní konkurenci (viz česká delegace na POS 3) -jsou tu celé skupiny aktivních kantorů (Heuréka) -občas komunikují kantoři i odborníci -někteří studenti leccos zvládnou, ba i fyziku mají rádi a jdou ji později studovat Ale pravděpodobnost setkání s nudnou a odpuzující výukou je příliš veliká

Stav věci, ve škole za hranicemi běžné výuky Olympiády a jiné soutěže, netradiční formy výuky (např. projekty), zájmové kroužky, dny otevřených dveří, kontakt s vědeckou sférou Stav věci, mimo školu viz jiné příspěvky média

Můj pohled na priority I. Dělat cokoli nadějné, sledovat efekty, učit se. Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům – Fyzweb, Interaktivní centrum poznání – „nastolit celoživotní učení jako běžnou praxi“ (viz dnes paní náměstkyně Sporková) Dělat cokoli jiné, co má šanci na úspěch

Můj pohled na priority II. - NEpropadat mesiášským tendencím, že právě jedna cesta vyřeší všechny problémy -NEdusit živé aktivity „lepší organizací“ -NEredukovat podporu jen na výrazné talenty („zkvalitňovat, nezužovat základnu“, dnes paní předsedkyně Illnerová) -NEvychovávat z talentů primadony, ale vytvářet jim podmínky pro rozvoj - NEdělat si z jakékoli takovéto dobročinnosti živnost

Co se daří Alespoň ve fyzice například funguje více méně skvělá spolupráce mezi - Katedrou didaktiky fyziky MFF UK, - Ústavem částicové a jaderné fyziky MFF UK - Sekcí částicové fyziky Fyzikálního ústavu AVČR - Heurékou - některými pedagogickými centry Ilustrace …

Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Co nejlépe je vzdělávat

Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Stimulovat nadšení dospělých kantorů Heuréka!

Ilustrace Pomáhat učitelům (a tlačit na ně) Předkládat jim použitelné pomůcky

Ilustrace Stimulovat kontakty mezi učitelskou a vědeckou sférou CERN 2000 CERN 2003

Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům fyzweb.mff.cuni.cz

Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům

Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům pomocí médií???

Ilustrace Nabízet neodstrašující cestu k poznávání nového v plejádě různých aktivit žákům, studentům i běžným obyvatelům II -Současné technologie a jejich principy poznávané jednoduchými prostředky -Současná věda a její pohled na svět -Historické souvislosti -Hravé exponáty -Infrastruktura pro školní návštěvy Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM

Proč? Protože existuje stále jistá část mládeže, kterou technika a přírodní vědy zajímají a je tedy užitečné jí nabízet další podněty pro vzdělání a aktivní činnost. Protože způsob, jakým se žáci a studenti potkávají s fyzikou i jinými přírodními vědami ve škole, je často příliš formální, nepřitažlivý a odtržený od reality. Místo, kde by se nabízel atraktivnější pohled na vědu, situaci asi nespasí, ale může pomoci. Protože existují i dospělí, kteří se chtějí dozvídat více i mimo své profese a kteří neztratili docela svou dětskou hravost a zvídavost. Jednou takovou viditelnou skupinou jsou zájemci o univerzitu třetího věku. Interaktivní centrum poznání

… proč? Protože i dospělí, kteří o vědě nic slyšet nechtějí, mohou být mimovolně infikováni poznáním, které může být nástrojem na pochopení okolního světa a jeho fungování, takže pak například projevy některých šarlatánů jim mohou připadat alespoň podezřelé (Opravdu se pozná v zásuvce, že tam teče proud z jaderné elektrárny?). Protože učitelé přírodních věd na všech typech škol nemají snadný přístup k novým atraktivním poznatkům a obvykle ani k lidem, kteří se vědou aktivně zabývají. Interaktivní centrum poznání

… proč? Protože profese vědce má alespoň podle sociologických průzkumů dosti vysokou prestiž, ale většina populace má naprosto mizivé informace o současné vědě, způsobu, jakým se dělá, jak a čím přispívají čeští vědci. Protože existuje skupina nadšenců, která by ráda interaktivní centrum poznání vybudovala. Protože existují učitelé a vědci, kteří jsou ochotni vyjít na veřejnost a o své chápání světa se podělit s ostatními. Interaktivní centrum poznání

… proč? Protože jsou žáci a studenti, kteří se za svůj zájem o přírodní vědy nestydí a kteří jsou ochotni vědu propagovat. Protože existují další skupiny lidí, jejichž zájmy s propagací vědy a techniky do jisté míry souvisejí a mohou k programu ICP přistoupit s podstatným vkladem, např. různé odborné společnosti, pořadatelé Techfilmu, planetária atd. Interaktivní centrum poznání

… proč? Protože někteří politikové deklarují podporu celoživotnímu vzdělávání, informační společnosti a podobným heslům, se kterými ICP bezprostředně souvisí. Protože některé průmyslové firmy či společnosti jsou připraveny věnovat jisté prostředky na vzdělávací programy, zvláště když se dotýkají oboru jejich činnosti. Interaktivní centrum poznání

Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy ochotné přispět Máme studenty ochotné se do projektu zapojit Máme kde expozici realizovat NTM, 600 m2 použitelný prostor na atraktivním místě obrovský rezervoár historických exponátů tradiční místo návštěv příležitost pro spolupráci různých aktivit příležitost pro vědu, aby se předváděla místo, kde „to už dávno mělo být“ Nemáme prostředky Interaktivní centrum poznání

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Nečekáme se založenýma rukama, požádali jsme o první grant z Programu na podporu výzkumu a vývoje MŠMT,, speciálně programu LP "Zpřístupňování výsledků výzkumu a vývoje české veřejnosti“ na část expozice ICP - expozici "Co je věda a co přináší" věnovanou nenásilné a hravé cestě k představě, co je věda, kde a za jakých podmínek pracují čeští vědci, jaké výsledky mají a k čemu je to dobré. A nedostali jsme ho.

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Grant na 1/4 plochy a 1/4 roku

Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Směřují tyto záměry jen k ukrácení naší kratochvíle? Jsou věda a technologie součástí kultury? Co se děje v českém prostoru pro integraci vědy a vzdělání? Zajímá to vládu, parlament a státní instituce?