Podnikatelské koncepce
Historie Nástup MAR začíná na konci 19. století Hlavní rozvoj MAR je v průběhu 20. století. Kolébkou jsou Spojené státy MAR prošel pěti vývojovými fázemi
1. fáze = výrobní koncepce VYROB LEVNĚ A HODNĚ PRODÁŠ Předpoklad:zákazník preferuje levné a snadno dostupné výrobky Důraz: výrobní oddělení Nástroj: růst výrobní výkonnosti, růst produktivity práce, lepší využívání technologií, využití levnějšího materiálu, využití zbytkového materiálu Představitelé: Baťa (předválečné Československo) Henry Ford (USA)
2. fáze = výrobková koncepce VYROB CO NEJKVALITNĚJI A PRODÁŠ Předpoklad: zákazník preferuje kvalitu Důraz: technický rozvoj + výrobní oddělení Riziko: marketingová krátkozrakost – předimenzování výrobku Představitelé: Porsche
3. fáze = prodejní koncepce DOBŘE ZPROPAGUJ A PRODÁŠ Podnik se neohlíží na potřeby zákazníka, výrobek zákazníkovi vnutí agresivní komunikací Předpoklad: zákazník pod vlivem agresivní komunikace koupí i to co nepotřebuje Důraz: prodejní oddělení Riziko: rozzlobení zákazníci
4. fáze = marketingová koncepce POZNEJ, OVLIVNI A USPOKOJ POTŘEBY ZÁKAZNÍKA A PRODÁŠ Předpoklad: spokojený zákazník u nás nakoupí a zůstane vám věrný Důraz: marketingové oddělení Nástroje: 4P Představitel: Microsoft
5. fáze = sociální koncepce USPOKOJ POTŘEBY JEDNOTLIVCE I CELÉ VEŘEJNOSTI A PRODÁŠ Do popředí vystupuje ochrana životního prostředí, ochrana zdraví lidí, humanitární potřeby atd. Do rovnováhy se tak dostává spokojený zákazník, zisk firmy a veřejný zájem
Domácí úkol Váš výrobek – bota V PowerPointu popište a přidejte obrázek, jak bude vypadat bota při aplikaci jednotlivých podnikatelských koncepcí
Jak na úkol Výrobní Výrobková Prodejní Marketingová Sociální
Marketingový trojúhelník MAR trojúhelník zachycuje situaci na trhu, podnik zde není osamocen Podnik koncipuje své chování na trhu jak podle potřeb a přání zákazníků, tak podle očekávaného chování konkurence.
Marketingový mix Marketingový mix je soubor taktických marketingových nástrojů, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků 4P = dle anglických názvů jednotlivých nástrojů
PRODUCT = Výrobek samotný výrobek nebo službu, sortiment, kvalita, design, obal, image výrobce, značka, záruka a další faktory PRICE = Cena hodnota vyjádřená v penězích, za kterou se produkt prodává. Zahrnuje i slevy, termíny a podmínky placení, náhrady nebo možnosti úvěru. Měla by se blížit užitné hodnotě. PLACE = Distribuce kde a jak se bude produkt prodáván, distribuční cesty, dostupnost distribuční sítě, zásobování a doprava. PROMOTION = Komunikace jak se spotřebitelé o produktu dozví