Uživatelské preference

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
J. Pokorný 1 DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006 J. Pokorný MFF UK
Advertisements

Vliv nejistoty na hodnotu PPP projektu
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Základy ekonomie
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Algebra.
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Činnost veřejné správy
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Systémy pro podporu managementu 2
Výroková logika.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Databázové modelování
Modely uživatelských preferencí. Obsah Jak se vyjadřují preference Modely preferencí a jejich učení Model založený na atributech Kolaborativní filtrování.
Inteligence a výběr partnera:
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI Z VÝUKY David Chudán 1. NASAZENÍ VE VÝUCE SEWEBAR-CMS je nasazen při výuce OP předmětu 4IZ210 druhý semestr. Za tyto dva semestry.
Srovnání Petriho sítí a HDA David Ježek. Vícedimensionální automaty Klasické automaty –nemají metodu jak vyjádřit „pravou“ souběžnost událostí A, B 0.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
FUNKCE. Závislost délky vegetační sezóny na nadmořské výšce
Rozhodovací procesy.
Jsem, Umím, Mám Jsem Jmenuji se: Samuel Brablenec
Modely uživatelských preferencí
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Uživatelské preference 3. Dotazování s preferencemi.
Checklandova metodologie
Sylabus V rámci PNV budeme řešit konkrétní úlohy a to z následujících oblastí: Nelineární úlohy Řešení nelineárních rovnic Numerická integrace Lineární.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Metodika řízení projektů
FEL ČVUT, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd © Oldřich Starý, 2012 Finanční management Základní pojmy Je NPV důležité? Základy úrokového.
Kurz pro studenty oboru Informační studia a knihovnictví Úvodní hodina Tereza Balabánová Martin Krčál Brno, FF MU,
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Terénní sociální práce s uživateli drog v sociálně vyloučených lokalitách JAKUB ČERNÝ ROMAN HLOUŠEK.
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.
Teorie portfolia Markowitzův model.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Anakolut Chlapci, když přišli ráno do školy, byla jim zima. Poslední podmínkou je zhlédnutí pěti filmů, z toho tři filmy české a dva zahraniční. Víme,
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Složitost algoritmu Vybrané problémy: Při analýze složitosti jednotlivých algoritmů často narazíme na problém, jakým způsobem vzít v úvahu velikost vstupu.
Komunikační chyby řídících pracovníků v Českém statistickém úřadu
VÍCEKRITERIÁLNÍ ROZHODOVÁNÍ I.
Definiční obor a obor hodnot
EKONOMIE 3. Teorie potřeb.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
SMRT Vypracoval: Michael Brablec Obor: Technické lyceum Třída: 1L
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Konflikt Sociální psychologie.
Soustavy lineárních rovnic
Grafy kvadratických funkcí
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Uživatelské preference Úvodní přednáška Peter Vojtáš

Obsah Motivace - ze života, v přirozeném jazyce - příklady Sémantický web Obsah Motivace - ze života, v přirozeném jazyce - příklady - z hlediska softwarového inženýrství - formální modely Časový harmonogram Požadavky na - zápočet - zkoušku Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace Uživatelské preference NDBI021 Dotazovani s preferencemi Sémantický web Motivace Uživatelské preference Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – analýza jazyková Sémantický web Motivace – analýza jazyková Co uživatelé preferují Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – analýza jazyková Sémantický web Motivace – analýza jazyková Co uživatelé preferují Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – analýza jazyková Sémantický web Motivace – analýza jazyková Hmotné věc ... Nehmotné informace Služby zájezd Rozhodnutí Proces Život .... Výsledek, alternativy?? Co uživatelé preferují Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – analýza jazyková Sémantický web Motivace – analýza jazyková Člověk mladý, starý muž, žena skupina lidí ... Model člověka psychologie sociologie Software, agent ?? Co uživatelé preferují Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – analýza jazyková Sémantický web Motivace – analýza jazyková Preferuji A před B Ze všech možností se mi A líbí nejvíc A mi vyhovuje na 100%, B na 90%... Nevím co mám dělat - existuje řešení? Kdo mi poradí? X bral A, Y bral B, ... Co uživatelé preferují Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – analýza jazyková Sémantický web Motivace – analýza jazyková Hmotné věc ... Nehmotné informace Služby zájezd Rozhodnutí Proces Život ...Výsledek, alternativy?? Člověk mladý, starý muž, žena skupina lidí ... Model člověka psychologie sociologie Software, agent ?? Preferuji A před B Ze všech možností se mi A líbí nejvíc A mi vyhovuje na 100%, B na 90%... Nevím co mám dělat - existuje řešení? Kdo mi poradí? X bral A, Y bral B, ... Co uživatelé preferují Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – analýza jazyková Sémantický web Motivace – analýza jazyková Co uživatelé preferují alternativy subjektivní uspořádání Chci preference zjistit? Chci známé preference použít? Znám to u jiných lidí Znám to v jiných případech Kdo to tvrdí? Z tvrdí, že preferuje A před B Y tvrdí, že Z preferuje B před A ... ??? Způsob užití Cíl užití Čas Opakování Co o nich vím? ... ??? Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – příklady Autorita - Investment safety ranking AAA ... FFF Sémantický web Motivace – příklady Autorita - Investment safety ranking AAA ... FFF - výnosnost investicí ... - hotely *, **, … ***** - burzovní indexy ... - na co se moje děti můžou dívat v TV Sport - vítěz – celkový vítěz Tour, F1, desetiboj Ekonomie - zisk? Dlouhodobý zisk? Obecná pohoda - menší nezaměstnanost - větší průměrný věk obyvatel Ekologie - zánik druhů, klima, nebezpečí z JE - přežijí lidé? Vyšší porodnost ? Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – příklady "Podle papeže Benedikta XVI. rozdávání kondomů v Sémantický web Motivace – příklady "Podle papeže Benedikta XVI. rozdávání kondomů v Africe nevyřeší problémy s AIDS. Tato nemoc je tragédií, která ale nemůže být překonána distribucí kondomů, řekl papež ... Vatikán naopak doporučuje sexuální abstinenci a věrnost. Podle papeže kondomy můžou spíše přinést nárůst problémů s AIDS. Řekl to při ..." Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Sémantický web Motivace – příklady Některé jdou proti sobě, někde maji lidé různé zájmy Investment safety ranking výnosnost investicí hotely *, **, … ***** můj zájem o levné hotely co moje děti můžou v TV svoboda osobnosti Desetiboj – které dvě discipliny žádný vítěz nevyhrál Zisk Dlouhodobý zisk menší nezaměstnanost ? větší průměrný věk zánik druhů, klima, jaderné nebezpečí z JE přežijí lidé? Vyšší porodnost ? Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – příklady NDBI021 Dotazovani s preferencemi Sémantický web Motivace – příklady Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – příklady NDBI021 Dotazovani s preferencemi Sémantický web Motivace – příklady Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – příklady NDBI021 Dotazovani s preferencemi Sémantický web Motivace – příklady Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – příklady NDBI021 Dotazovani s preferencemi Sémantický web Motivace – příklady Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Preference z hlediska softwarového inženýrství Sémantický web Preference z hlediska softwarového inženýrství Co - Vetší množství alternativ Uživatel – větší množství – různá PC gramotnost Preference – potřeba formálních modelů pro reprezentaci - věcí - uživatelů - preferencí a agregace UP - Uživatelské preference – součást tvorby SW UP = HCI + ?, HCI = UI + ?, UI = vizualizace + ? tato prednáška bude hlavně o ? Viz Laura Haas. Information for People, link Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

? - Preference z hlediska SE Sémantický web ? - Preference z hlediska SE UP = HCI + ?, HCI = UI + ?, UI = vizualizace + ? Jde hlavně o ?, ale nemůžeme opomenout ani HCI, UI,?, vizualizaci a ? tato prednáška bude hlavně o ? Ale z hlediska (přihlédnutím) k HCI, UI,?, vizualizaci a ? ? - veliká data - uživatelé (z různými druhy a směry preferenci) - co je online, offline, background knowledge? - lepší řešení? (pomohl jsem? Viz Google 10100) Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

? - Preference z hlediska SE Sémantický web ? - Preference z hlediska SE Ideál U1 ideál Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli Ideál U2 NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – formální modely Sémantický web Motivace – formální modely Preference komparativní V-věc, U-uživatel Pk: V x V x U  {0,1} Pk(v1, v2, u) = 1 čteme, uživatel u preferuje v1 před v2 Možné pohledy: Pro uU to je orientovaný graf Gu=(V, Eu) Pro uU to je (ne)ostré (částečné) uspořádání <uk, uk Problém s cykly Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – formální modely Sémantický web Motivace – formální modely Preference skórovací - (S,<S) (částečně) uspořádaná množina hodnot jimiž uživatel ohodnocuje V S={1,2,3,4,5}, S={ }, S={accept,…, reject} Ps: V x U  S Ps(v2, u) <S Ps(v1, u) - uživatel u preferuje v1 před v2 Ps(v2, u) = Ps(v1, u) - uživatel u preferuje v1 a v2 stejně Ps(v2, u) a Ps(v1, u) můžou být v nesrovnatelné <S Opět různé možné pohledy: Pro uU to je (ne)ostré (částečné) uspořádání <us, us Pokud (S,<S) je lineární - problém s cykly nemáme Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – formální modely Sémantický web Motivace – formální modely Preference skórovací - (S,<S) (částečně) uspořádaná množina hodnot jimiž uživatel ohodnocuje V S={1,2,3,4,5}, S={ }, S={accept,…, reject} Ps: V x U  S Ps: (V x U  S) x V x U  S Tedy vím jak jiní uživatelé na jiných věcech preferovali Rozhodovací proces (burza, AIDS, investice) Kdo je lepší McDonalds, KentuckyFC, McDavid, …? Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – formální modely a jejich vztahy Sémantický web Motivace – formální modely a jejich vztahy Převoditelnost je možná (s jistými omezeními) Mějme (S,<S) a Ps: V x U  S, pak definujme Pk(v1, v2, u) = 1 pokud Ps(v2, u) <S Ps(v1, u) Mějme Pk: V x V x {u}  {0,1}, pak položme S = V a <S = <uk A definujme Ps: V x {u}  S takto Ps(v, u) = v Jiné možnosti převodu? Od uživatele dozvíme jen malou část Ps a Pk ... Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – formální modely Sémantický web Motivace – formální modely Převoditelnost – pokud v informatice něco nejde, resp. neplatí, tak dodám předpoklady (rozumné z reálného hlediska = umím to v aplikaci zabezpečit) za kterých to jde ... nebo změním definice ... nebo změním jazyk ... ... nápady vítané - pak to možná půjde? Mějme (S,<S) a Ps: V x U  S, takové že navíc ??? pak Pk(v1, v2, u) = 1 pokud Ps(v2, u) <S Ps(v1, u) a ... Mějme Pk: V x V x U  {0,1} takové že navíc ??? Pak S = ... a <S = ... a definujme Ps(v, u) = v ... Několik příkladů si během semestru uvedeme Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Motivace – formální modely Sémantický web Motivace – formální modely My se budeme více věnovat modelu skórovacímu Hlavně nechceme řešit problém cyklů v uživatelově Hodnocení Množina skórovacích hodnot S je obvykle malá, 7+-2 <S je obvykle lineární Nejlépe vizualizované ... tvořivost a nápady vítané (HCI, UI, ...) Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Časový harmonogram ??? NDBI021 Dotazovani s preferencemi Sémantický web Časový harmonogram ??? Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod

Požadavky ??? NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Sémantický web Požadavky ??? Ako urobit aby som tieto poznamky videl a na obrazovke neboli NDBI021 Dotazovani s preferencemi 1. Úvodní přednáška Úvod