Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Z oologie Téma: Paryby Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva. Obsahuje základní údaje k tématu paryby, charakteristiky tří skupin paryb – žraloci, rejnoci, chiméry a doplňující otázky (červený text). Text (psaný černě) slouží i jako zápis do sešitu. Prezentace je doplněna videem o žraloku bílém, obrovském a mantě. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
PARYBY
Mořští, sladkovodní ( 1 druh), brakické vody Vysvětli, co jsou brakické vody. sladká i slaná voda – například ústí řeky do moře. Chrupavčitá kostra, struna hřbetní částečně zachována. Silné zuby v několika řadách – neustále se obnovují. Dýchají žábrami (žaberní oblouky, musí se stále pohybovat, jinak se udusí), nemají plynový měchýř
Rozmnožování: Vejcorodí, vejcoživorodí, živorodí V učebnici nebo na internetu vyhledej význam těchto pojmů.
1. ŽRALOCI draví největší druhy se živí planktonem výborný čich postraní čára – kanálky na straně trupu, určují změnu polohy, vodní proud, rovnováhu Zástupci: žralok obrovský, žralok lidožravý, žralok kladivoun, žralok tygrovaný máčka skvrnitá
Žralok bílý Žralok obrovský Žralok kladivoun Žralok tygrovaný Máčka skvrnitá
2. REJNOCI zploštělé tělo, ploutve srostlé v lem živí se drobnými živočichy žijí v pobřežních vodách po celém světě Zástupci: rejnok ostnatý parejnok elektrický (svalovou činností vytváří statickou elektřinu (až 300 voltů) na omráčení kořisti či na obranu) manta obrovská (měří asi 4 metry) trnucha (u kořenu ocasu má trn, který používá k obraně)
Zdroje Přírodopis II – L.J. Dobroruka, B. Vacková, R. Králová, P. Bartoš, SCIENTIA 1999, ISBN shark/carcharodon-carcharias/video-08e.html shark/carcharodon-carcharias/video-08e.html typus/video-08b.html alfredi/video-00.html