Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Dva teoretické zdroje psychoterapie Psychologie osobnosti a mezilidských vztahů Psychologie mezilidského komunikačního působení Které osobnostní a vztahové.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
Pozitivní hodnocení sebe
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Úvod do sociální a kulturní antropologie
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Naše zvolená průřezová témata
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Humanistické a existenciální teorie v SP
Etika chovu zvířat Doc. Ing. Lukáš Jebavý, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Filosofie úvod do problému....
CHARAKTER Karolína Hejmová.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Autodiagnostika učitele
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Svědomí a vina Zámečník Martin, C4A. Svědomí „hlas svědomí“, „hlas uvnitř“ objevuje se, pokud nastane rozpor našich norem, ideálů nebo zásad podmíněno.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 4
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Pedagogika a psychologie
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Transkript prezentace:

Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti Eliška Holasová 322138

Abstrakt V první části studie rozpracováváme východiskovou bázální rovinu mravní kultivace člověka V druhé části se rozpracovává základní strategické a praktické aspekty utváření mravní identity osobnosti Klíčová slova – mravnost,mravní hodnoty, mravní identita osobnosti,mravní výchova, svědomí,svoboda,mravní cítění,..

1. Teoreticko-procesuální sféra morální kreativizace osobnosti Otázka identity člověka se stává ústředním filozofickým,teologickým,etickým,psychologickým ,pedagogickým problémem současnosti S identitou se pojí celý lidský vývoj a snažení Osobní substance je identitou vlastního lidského „já“ Představuje kategorii základní antropologické podstaty V antropologicko- integrativním pojetí identity osobnosti představuje morální-hodnotovou dimenzi Je hluboko spjatá s podstatou lidského bytí v lidském světě

Svět hodnot neexistuje sám o sobě,bez člověka Hodnotovost vnáší do světa přirozené duchovní a materiální podstaty sám člověk V jeho podstatě spočívá schopnost např. vlastního sebeurčení, mravního rozhodování, Hodnototvorný proces je procesem aktivního hledání,objevování,akceptace a identifikace

V mravním výchovném procesu základní bázi tvoří poznávací zkušenostně-zážitková rovina Mravní zkušenost chápeme jako zapamatování životního ponaučení Mravní zážitek nepředstavuje odraz života,ale psychologický obsah života samého Mravní hodnoty nepostihujeme jen racionálním poznáním,jako reálné věci,ale cítíme je Určitým východiskovým jevem v tomto pojetí mravního kreativního procesu osobnosti je mravné sebeuvědomění a sebehodnocení

Člověk si svoji identitu autentizuje Nejpodstatnější funkčně a hodnotově nejvýznamnější článek představuje mravní svědomí člověka Svědomí chápeme jako duchovní antropologickou konstantu,jako nejintimnější regulátor chování a konání lidské bytosti Člověk si utváří vlastní projekt „žití hodnotami“, v určitých fázích svého vývoje objevuje,akceptuje a zmocňuje se hodnot Svobodné rozhodování je projevem personálně- morální způsobilosti osobnosti

2. strategicko-metodická a vychovatelská sféra morální kreativizace osobnosti Zvolit vhodné strategické a metodické postupy je možné za předpokladu poznání obsahové podstaty a výchovného usměrňování v utváření jednotlivých mravních kvalit a vlastnosti osobnosti Utváření mravního přesvědčení je dlouhodobí kreativní proces K efektivnímu rozvoji mravně-kreativního procesu je třeba utvořit podmínky a vést dítě,dospívajícího k sebeuvědomování Mravní poznání,které se opírá o zkušenost,spojujeme s citovými zážitky,které toto poznání vyvolalo,dostáváme se tím k utváření mravních hodnot

Sféra citů je hluboce osobní, individuální a velmi zranitelná „Naše vlastní já se formuje sociální zkušeností“ Každé období má svoji vlastní zónu mravního formování