Jak pracuje počítač 2 Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální reprezentace
Advertisements

Informatika a výpočetní technika
Jednotky informace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Ostatní vnitřní komponenty
Sloupcová sazba a oddíly
Počítačové sítě – teorie
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_10_ Operační systémy, formáty souborů Téma: Operační.
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Teorie informace Název školy
Teorie informace Digitalizace dat
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Název Digitální reprezentace dat Předmět, ročník ICT, sekunda
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mandys Jiří. Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_01 Název vzdělávacího materiáluObecné termíny z oblasti informací Jméno autoraIng.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Opakování hardware a software.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Vlastnosti stránky a tisk
Bezpečnost počítače – viry a antivirové programy
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
1 Základní škola Kynšperk nad Ohří, okres Sokolov, příspěvková organizace, Komenského 540, Kynšperk nad Ohří, Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Užití vektorového součinu
Základní pojmy a části počítače Data (informace) se v počítači ukládají v pojmenovaných celcích, které se nazývají soubory. Soubory jsou dvou druhů: Programy.
Barevné modely Název školy
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.1 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě BIT, BYTE, PŘEDPONY Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Elektronická pošta Název školy
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Jak pracuje počítač Název školy
Informatika vnější paměti – Optické disky
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Adobe Flash CS5.5 – seznámení s programem Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Převody mezi číselnými soustavami 1
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Úvod do počítačových sítí
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Principy fungování sítě Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Základní pojmy ve výpočetní technice
Jednotky Číselné soustavy
Kontingenční tabulky a grafy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Univerzita třetího věku kurz ECDL
Test číselné soustavy Název školy
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT1 Vytvořeno:2. 7.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Základy výpočetní techniky Okruh dle RVP:Základy informatiky.
Software,hardware,data,biti a bajty.  Software je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost.
Periferní zařízení počítače - opakování
Výstupní zařízení počítače - skener
Petr Fodor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Princip streamování videa a hudby
Úvod do informačních technologií autor Mgr. Jana Truxová
Vnitřek skříně počítače
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ukládání dat v paměti počítače
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Číselné soustavy - Opakování
Inf Formáty grafických souborů
Paměť počítače.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Informatika pro 5. ročník Úvod do světa počítačů - Hardware.
Transkript prezentace:

Jak pracuje počítač 2 www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Jak pracuje počítač 2 Označení DUM VY-32-INOVACE-17_3_19 Autor RNDr. Jana Úlehlová Datum 27.01.2013 Vzdělávací oblast Informatika a informační a komunikační technologie Vzdělávací obor Informatika Tematický okruh Digitální technologie – Počítačové sítě a Internet Ročník 7. ročník ZŠ www.zlinskedumy.cz

Digitální svět počítače Jak pracuje počítač 2 Digitální svět počítače

Digitalizace Digitální = číslicový Všechny informace jsou v paměti počítače zaznamenány pomocí jedniček a nul Digitalizace = převod jakékoliv informace (text, obrázek, zvuk,..) do dlouhé posloupnosti jedniček a nul tak, aby s nimi počítač mohl dále pracovat

Digitalizace čísel Číslo se do paměti počítače ukládá tak, že se prostřednictvím dvojkové soustavy převede do posloupnosti cifer 0 a 1 Čísla zapsaná tímto způsobem jsou velmi dlouhá ale počítač se je zapamatuje snadno a počítání s nimi pro něj také není obtížné

Příklady desítkový zápis čísla dvojkový zápis téhož čísla 0 1 2 3 4 5 atd. 100 0000 0000 0000 0001 0000 0010 0000 0011 0000 0100 0000 0101 atd. 0110 0100

Digitalizace textu Při ukládání textu pracuje počítač tak, že podle kódovací tabulky (ASCII) přiřadí každému písmenu nebo znaku jeho číselný kód Tento kód se do paměti uloží pomocí zápisu ve dvojkové soustavě I počítačový program je popsán slovy a čísly. Je uložen v paměti počítače podobně jako text

Část ACII tabulky desítkový kód znak 64 @ 78 N 92 \ 106 j 65 A 79 O 93   64 @ 78 N 92 \ 106 j 65 A 79 O 93 ] 107 k 66 B 80 P 94 ^ 108 l 67 C 81 Q 95 _ 109 m 68 D 82 R 96 ` 110 n 69 E 83 S 97 a 111 o 70 F 84 T 98 b 112 p 71 G 85 U 99 c 113 q 72 H 86 V 100 d 114 r 73 I 87 W 101 e 115 s 74 J 88 X 102 f 116 t 75 K 89 Y 103 g 117 u 76 L 90 Z 104 h 118 v 77 M 91 [ 105 i 119 w

Digitalizace obrázků Obrázek je rozdělen na velmi jemnou síť bodů a u každého bodu se zjistí jeho barva – každý barevný odstín dostane přiřazeno nějaké číslo Při digitalizaci černobílého obrázku stačí pro zápis barvy jednoho bodu 1 bit U fotografie je pro zápis barvy 1 bodu potřeba 24 bitů, tj 3 bajty (tím vzrůstá velikost obrázkového souboru)

Digitalizace obrázků

Digitalizace zvuku Digitalizovaný zvuk není opět nic jiného než řada čísel Zvuk je způsoben chvěním pružných těles a mikrofon toto chvění převádí na proměnlivý elektrický proud Počítač převádí vzniklé chvění na čísla tak, že např. stokrát každou sekundu změří velikost tohoto elektrického proudu a číslo si zapamatuje

Uchování informace v operační paměti Operační paměť uchovává každý bit v součástce zvané kondenzátor, nabíjené elektrickým proudem Pokud přestane přicházet proud, celá operační paměť se vybije a informace se ztratí

Uchování informace v pevném disku Pevný disk a si uchovává data pomocí zmagnetizování malých magnetů, kterými je pokryt povrch disku Magnety nepotřebují proud, aby mohly zůstat zmagnetizovány, proto pevný disk uchovává data i po vypnutí počítače

Uchování informace na CD a DVD CD a DVD mechanika čte informace z CD a DVD disku pomocí světla Na disk posvítí laserové světlo a způsob jeho odražení znamená logickou jedničku nebo nulu

Informace posílané internetem Jsou také složeny z jedniček a nul Data proudí kabely ve formě proměnlivého elektrického proudu optickými vlákny ve formě blikajících paprsků přes satelity jako magnetické vlny

Jak se digitalizovaná data dostanou zpět k člověku Monitor dostane informaci o barvě každého svého bodu a podle této informace rozsvítí všechny body U tiskárny jezdí tisková hlava nad papírem a např. pokud dostane signál 1, vystřelí na papír malinkou kapičku inkoustu

Závěrem Všechny informace (texty, grafika, videa, zvuky ale i programy) jsou v paměti počítače uloženy jako kód složený z jedniček a nul Tentýž kód může znamenat text, obrázek, zvuk nebo program, je tedy důležité, aby jej počítač dokázal rozlišit a to podle PŘÍPONY souboru!

Opakování Co znamená, když je nějaké zařízení digitální? Vyjmenuj některá digitální zařízení. Proč je důležitá přípona datového souboru? Co se stane, když datovému souboru příponu přepíšeme?

Zdroje Vaníček, Jiří. Informatika pro základní školy: 2.díl.1. vydání. Brno: CP Books, a. s., 2005. 86 s. ISBN 80-251-0630-6. Roubal, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: Teoretická učebnice. 1. vydání. Brno: Computer Press, a. s., 2010. 103 s. ISBN 978-80-251-3228-9.