Alternativní a augmentativní komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Řeč, jazyk, mluva.
Strukturované učení PROJEKT EU
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
BLISS SYSTÉM .
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Alternativní a augmentativní komunikace, ranná péče
ROZPOČET PROJEKTU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka -základní krok do života Registrační číslo:CZ.1.07/1.2.33/
Speciální péče na naší škole
Narušená komunikační schopnost PaedDr
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
Komunikace.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Komunikace sluchově postižených
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Alternativní a augmentativní komunikace
Základní škola, Březinská 1702, Vlašim
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vyučovací formy-výuka v bloku
Alternativní a augmentativní komunikace
Pedagogická komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Metodické materiály a pomůcky
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Inteligence DUM_19.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Seminář ke speciální pedagogice 1
Sociologie pro SPP/SPR
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální čtení.
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Narušená komunikační schopnost
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Alternativní a augmentativní komunikace Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.

KOMUNIKACE výměna informací mezi lidmi sdělení, která umožňují předávání zkušeností, koordinování společné činnosti, vybízení druhého člověka k určitému chování a jednání verbální a nonverbální vlastním účelem komunikace: sociální interakce

POJMY AAK - se snaží kompenzovat projevy závažných komunikačních poruch. Jde o neverbální komunikační systémy, které jsou často souhrnem několika technik, postupů a přístupů. Alternativní systémy: náhrada mluvené řeči Augmentativní systémy: podporují již existující komunikační schopnosti, které však nestačí k dorozumění. cílem zvýšit porozumění řeči a usnadnit vyjadřování

AAK 1983 vznik Mezinárodní společnosti pro AAK na ochranu práv osob se závažnými obtížemi v komunikaci cíl AAK: umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání a zapojení do života společnosti

METODY 1) bez pomůcek 2) s pomůckami 3) jiné typy pohled, mimika, gestikulace vizuálně-motorické znaky (nonverbální komunikace) 2) s pomůckami předměty, obrázky, fotografie symboly (piktogramy, písmo), komunikátory 3) jiné typy doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače (alternativní klávesnice, spínače)

VOLBA METODY AAK vyšetření zraku, sluchu, psychologické vyšetření nutno posuzovat individuálně (vzhledem k možnostem, schopnostem dítěte a v souvislosti s jeho vývojovou prognózou) systémy statické (komunikační tabulky- Piktogramy Bliss) systémy dynamické (Makaton, prstová abeceda, znaková řeč, znaky, gesta KOMBINACE – u jednoho jedince se obvykle používají současně maximálně tři systémy

CÍLOVÁ SKUPINA vrozené poruchy získané poruchy mozková obrna, těžké sluchové vady, těžká vývojová vada řeči Mentální postižení, autismus, DMO, kombinované postižení získané poruchy CMP, úrazy mozku, nádory mozku, mozkové příhody získané těžké SP, získané kombinované postižení degenerativní onemocnění skleróza multiplex, muskulární dystrofie, amyotrofické laterální skleróza Parkinsonova a Huntingtonova choroba Alzheimerův syndrom

VÝHODY A NEVÝHODY AAK Výhody AAK: snižují pasivitu zvyšují zapojení do činností rozvíjí kognitivní jazykové dovednosti umožňují se samostatně rozhodovat rozšiřují možnosti aktivně komunikovat.  Nevýhody AAK: vzbuzují pozornost na veřejnosti společensky méně využitelné důkaz, že dítě nebude nikdy mluvit proces porozumění předchází vyjadřování (trvá delší dobu, než se začne užívat)

AAK Výběr systému je nutno posuzovat individuálně. Žádný systém nemá v úmyslu potlačovat přirozené řečové projevy. V zahraničí se běžně používá „totální komunikace“ (v ČR pouze u sluch.p.) Zahrnuje gesta, znaky, odezírání, prstovou abecedu, čtení, psaní, zpěv, pohyby těla a pohledy očí. Nejčastější používané systémy v ČR Piktogramy Makaton Bliss systém Metoda sociálního čtení Facilitovaná komunikace 

PIKTOGRAMY Zjednodušené zobrazení skutečnosti (předmětů, činností, vlastností). Vnímatelný útvar (psaný, tisknutý, nakreslený), používaný vždy s mluvenou řečí. Předávání instrukcí, příkazů, varování, usnadnění orientace bez vazby na řeč. Pro výuku čtení, pochopení struktury prostředí, sled činností v čase, stavbu věty, vyjádření abstraktních pojmů. Pro jedince, který nemůže používat řeč (MP). ČR: 700 symbolů (Altík) USA: 3000 symbolů (Picture Comunication Symbols) Jednoduchým řazením se skládají: věty, rozvrh hodin, program dne (vizualizace např. u autistů), dávají instrukce. Při první výuce se používají obrázky a fotografie.

PIKTOGRAMY

MAKATON Využívá manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly. Nejpoužívanější v anglosaských zemích Vychází ze znakového jazyka neslyšících, je mezinárodní, znakování doprovázeno mluvenou řečí a mimikou (znakují se pouze klíčová slova, která mají ve sdělení největší význam) 350 slov, v 8 stupních od základních pojmů k náročnějším pro SP, MP, autisty, jedince s kombinovaným postižením, balbutiky  

MAKATON

BLISS Charles Bliss, 1949: původně snaha vytvořit univerzální komunikační prostředek Systém grafických znaků (mezinárodní využití), místo slov se používají jednoduché obrázky, výuka se zaměřuje na symboly vyjadřující předměty a činnosti. Posléze se sdružují do struktur připomínajících věty (bez gramatických pravidel pro osoby s centrálními poruchami motoriky a poruchami exprese, jedince s anartrií, MP, autisty, afatiky, jedince s kombinovaným postižením 2300 symbolů, zachovává gramatická pravidla ukazování prstem, paprskem, (+ Makaton) v ČR nepříliš používán

METODA SOCIÁLNÍHO ČTENÍ podpůrná, pomocná a motivační metoda rozvíjení rozumových schopností, orientačních dovedností, zlepšení sociální komunikace využití piktogramů, slov běžného života, obrázků, fotografií pro dítě s potížemi ve vnímání písmen, pro dítě čtoucí bez porozumění, pro ZŠ speciální   3.kategorie 1. kategorie: soubor obrázku a textů 2. kategorie: piktogramy 3. kategorie: slova a skupiny slov V jednotlivých kategoriích se sleduje, co je pro dítě funkční. Učení sociálního čtení by mělo začít v době, kdy dítě začíná užívat slov. Motivace individuálními zájmy, potřebami: nakupování, doprava, časová orientace, vaření apod

FACILITOVANÁ KOMUNIKACE vznik v 70. letech 20. století (Austrálie) systém založen na řízeném výběru komunikačních jednotek a jejich kombinaci kartičky s obrázky piktogramy písmena, slova využití přístrojů k počítačovému zpracování komunikační tabulky facilitátor přidržuje ruku, zápěstí, paži osoby cílem postupně omezovat podporu ruky

SYSTÉMY S POMŮCKAMI předměty fotografie 3D symboly, snadná manipulace hmatová struktura, snadno rozpoznatelné pro velmi malé dětí, ZP, hluchoslepé, MP nevýhodou: nemohou reprezentovat abstraktní slova, překryv pojmenování předmětu a související činnosti fotografie realistické znázornění předmětů, činností, místa motivující (možnost vidět vlastní zážitky)

FOTOGRAFIE - ČINNOSTI

KOMUNIKAČNÍ TABULKY symboly sestavovány do komunikačních tabulek forma vychází z potřeb uživatele: vytvářena s handicapovaným a jeho rodiči pouze pro slova nemožná sdělit nonverbálně k rozšíření slovní zásoby sešity, složky, počítače vybraný symbol indikován ukázáním prstu, pěstí, pohledem, světelným paprskem uživatel musí také umět o tabulku požádat postupně obsahují i písmena, slova, věty, číslice

TABULKY

TABULKY

PRSTOVÁ ABECEDA

TECHNICKÉ POMŮCKY s hlasovým výstupem - komunikátory s tištěným a/nebo hlasovým výstupem (klávesnice, displej) - omezené množství vzkazů a frází (sdělení označena obrázky, fotografiemi) - vizuální kontakt není nutný, rychlé, široký slovník - pro děti již od mentálního věku 12 – 18 měsíců, MP, těžce TP, kombinovaně postižené - nevýhodou vysoká pořizovací cena počítače - speciální software, využití pro výuku - fyzická přístupnost pro uživatele - místo myši Trackball, kyvadlové tlačítko - alternativní klávesnice (velikost, stupeň citlivosti, prostorové členění, možnosti ovládání – tyčinkou připevněnou na čelence, výdechovým proudem)

POČÍTAČOVÉ PROGRAMY ACKeyboard Boardmaker, Altík komunikace pomocí osobního počítače český hlasový syntezátor CS-Voice hlasité čtení slov nebo vět podle výběru uživatele Boardmaker, Altík zhotovování a tisk komunikačních tabulek z fotografií, obrázkových symbolů, piktogramů, slov Boardmaker 3000 barevných symbolů (i české) Altík 900 pojmů

VÝUKOVÉ PROGRAMY Brepta Méďa ´99 rozvoj sluchového vnímání, fonematického sluchu, rozvoj jazyka zvukové podněty doplněné obrázky Méďa ´99 MŠ, ZŠ speciální, nižší ročníky ZŠ praktické předškolní výchova, základní matematické představy, cvičení paměti, vztahy mezi pojmy, barvy, pexeso, puzzle

GLOBÁLNÍ METODA Ovide Decroly (belgický lékař) slovo vnímáno jako známá jednotka řeči – postupování od celku k jednotlivostem cílem stimulace zrakového vnímání,záměrné pozornosti rozvoj komunikativních dovedností, verbálního myšlení (bez důrazu na artikulaci) orientace v prostoru, textu, vyprávění podle obrázků učební pomůcka: soubor obrázků s textem – obtahování, skládání ze stavebnic pro předškoláky, MP, SP děti, dysfatiky, jedince s SPU

ENTRAN – N komunikační pomůcka pro nemluvící osoby, které mohou pouze ukazovat očima využití čísel a barev na plexisklové tabuli s otvorem uprostřed (pro oční kontakt) komunikující sedí naproti sobě (oba slovník se slovy a frázemi) nemluvící vybere pohledem na desku určité číslo, mluvící sdělení vysloví (potvrzení správnosti pohledem vzhůru)

KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM PRO TP jednoduché symbolické komunikační systémy využití reálných předmětů: komunikace, posilování paměti, plánování denní činnosti postupné zmenšování předmětů, využívání jen některých částí, piktogramy, obrázky bazální stimulace a komunikace somatické a taktilně haptické podněty vibrační, vestibulární a akustické podněty orální podněty vizuální podněty

„Používání metod AAK může zpomalit nebo zastavit vývoj mluvené řeči“ AAK a řeč – dogma „Používání metod AAK může zpomalit nebo zastavit vývoj mluvené řeči“ ► gesta a použití obrázků je doprovázeno řečí ► vizuální vjem pomáhá vybavit si příslušné slovo ► uspokojení ze smysluplné komunikace a pochopení principu dorozumívání vede ke stimulaci řečového a jazykového rozvoje

ZÁSADY AAK důsledné komentování všeho, co se s dítětem i v jeho okolí děje volba co nejjednodušších, vždy stejných, pojmů krátké věty, doprovázení řeči mimikou klíčové slovo nebo důležitý pojmem zvýraznit gestem od 9. měsíce spojovat pojmy s konkrétními předměty (papat – lžička) zapojení dalších smyslů (chuť, sluch, hmat)

ZÁSADY AAK postupně využívat obrázky a fotografie známých lidí, předmětů a míst podněcování dítěte, aby si dokázalo vybrat mezi dvěma hračkami, jídly,… které mu ukážeme podněcování dítěte k vyjadřování souhlasu a nesouhlasu podpora dítěte v jeho zvukových projevech respektování a přejímání zvuku / gesta vytvořeného dítětem do vlastního slovníku

LITERATURA Jandová, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9 Kubová, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: TECH-MARKET, 1996. KLENKOVÁ, J. Alternativní a augmentativní komunikační systémy. (In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80- 7315-071-9.)