Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro oblast bydlení
Struktura prezentace a)Představení Agentury pro sociální začleňování b)Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období c)Sociální bydlení ve strategii
a. Představení Agentury pro sociální začleňování jedním z odborů Sekce pro lidská práva při Úřadu vlády ČR vedené vládní zmocněnkyní pro lidská práva nástroj Vlády ČR k zajištění podpory obcím v procesu sociální integrace propojování subjektů na místní úrovni podpora nadresortního přístupu a propojování působení veřejné správy a neziskového sektoru V současnosti funguje Agentura ve své pilotní fázi. Do projektu bylo v roce 2009 zahrnuto 13 lokalit (měst i regionů), kde Agentura působila a postupně standardizovala svou činnost. V následujících letech došlo k zahrnutí dalších měst (10 od dubna 2010 a dalších 10 od července roku 2011). V červenci 2012 rozhodla vláda o prodloužení činnosti ASZ o další tři roky (do roku 2015) a o rozšíření činnosti do dalších 17 obcí a měst.
Připravena na základě usnesení vlády. Zpracováním pověřen ředitel Agentury Září 2010 až leden 2011 – 6 pracovních skupin Schválena vládou v září 2011 Celkem 60 opatření v 6 oblastech: 1.bezpečnost, 2.bydlení, 3.sociální služby, rodina a zdraví, 4.vzdělávání, 5.zaměstnanost a dávkové systémy, 6.regionální rozvoj. b. Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období
c. Bydlení ve strategii – klíčové problémy Absence definice sociálního bydlení na centrální úrovni; jen sporadická existence sociálního bydlení na obecní úrovni. Spory o výklad míry povinností obcí při zajištění bydlení. Absence dlouhodobých vizí rozvoje obecních bytových politik. Krizové bydlení neplní roli přechodného bydlení. Předražené ubytovny; rostoucí migrace rodin mezi ubytovnami. Zdlouhavá vymahatelnost dluhů na nájemném. Nízká dostupnost standardního bydlení pro obyvatele SVL. Nízká úspěšnost udržení dlouhodobého nájemního vztahu nízkopříjmovými skupinami obyvatel.
c. Bydlení ve strategii – cíle Cíle strategie v oblasti bydlení: Zajištění přechodného a dlouhodobého nájemního bydlení pro cílovou skupinu, snížení ekonomických rizik souvisejících s pronájmem bytu cílové skupině, posílení individuálního přístupu, zvýšení odpovědnosti, větší možnost výběru alternativ, sociální a prostorové začleňování, zvýšení prevence ztráty bydlení a vzniku prostorového vyloučení, vštěpování kompetencí k udržení dlouhodobého bydlení, odstranění předsudků vedoucích k diskriminaci, …
d. Priorita strategie a přehled opatření v oblasti bydlení Priorita: Standardizace státní podpory sociálního bydlení Opatření: 1.Zohlednění potřeb cílové skupiny v rámci komplexního řešení sociálního bydlení, 2.zajištění programů podpory pořízení, rekonstrukce nebo výstavby a provozování sociálního bydlení všech forem, 3.realizace Pilotního projektu garantovaného bydlení.
d1. Zohlednění potřeb cílové skupiny v rámci komplexního řešení sociálního bydlení Cíl: zajištění řešení potřeb cílové skupiny v rámci komplexního řešení sociálního bydlení – na základě Koncepce státu v oblasti bydlení do roku 2020 → definování cílové skupiny prostřednictvím institutu bytové nouze → stanovení nástrojů a forem podpory v bytové nouzi: a.Krizové bydlení b.Tréninkové bydlení c.Dlouhodobé sociální bydlení → stanovení způsobu financování → návrh legislativních změn Gesce: MMR, MPSV, spolugesce: Agentura, MV Termín: 2013
d2. Zajištění programů podpory pořízení, rekonstrukce nebo výstavby a provozování sociálního bydlení všech forem Počítá s evaluací a rozvojem dosavadních podpůrných nástrojů MMR, SFRB a MPSV Cíl: umožnění finanční podpory vzniku a provozování všech forem sociálního bydlení pro NNO a obce → prověření otázky bezúplatného převodu nebo dlouhodobého výhodného pronájmu obecních bytů provozovatelům sociálního bydlení Gesce: MMR, MPSV, spolugesce: Agentura Termín: 2013
d3. Realizace Pilotního projektu garantovaného bydlení Cíl: Otestování nastavení parametrů a udržitelnosti Programu garantovaného bydlení Principy projektu: a.Cílem – zvýšení dostupnosti nájemného bydlení pro domácnosti, které jsou ze strany soukromých pronajímatelů vnímány jako rizikové a které nedosáhnou na volném trhu na nájemní bydlení, přesto, že mají dostatečné kompetence k udržení dlouhodobého bydlení b.Snižování rizik, která na sebe berou majitelé bytů prostřednictvím pojišťovacího projektu (nahrazeného v pilotním projektu garančním fondem) c.Aktivní zapojení NNO v roli zprostředkovatele mezi nájemníky a pronajímateli d.Žádné investiční náklady na výstavbu (využití stávajících bytových fondů) Gesce: Agentura, termín: 2013
d5. Plnění strategie 2x ročně jednání meziresortní skupiny na úrovni náměstků ministrů – kontrola plnění termínů v případě kapitoly bydlení všechny termíny stanoveny až na konec roku 2013, díky návaznosti na Koncepci bydlení ČR do roku 2020, jež má termíny nastaveny jinak, lze hovořit o průběžném plnění (např. návrh vymezení osob v bytové nouzi v gesci MPSV)
Díky za pozornost! Případné dotazy: Jan Snopek