Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice, 3.5. 2005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma (úvod do problematiky) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Advertisements

GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy
Systémy zabezpečení ve stáří
Do not put content on the brand signature area Jiří Rusnok Aktuální otázky důchodové reformy Prezident, APF ČR Předseda představenstva, ING Penzijní fond,a.s.
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Důchodová reforma Cíle, problémy, Aktuální stav JUDr.Vít Samek
Důchodová reforma Postoj ČMKOS Senát JUDr.Vít Samek 1.
Činnost Skupiny pro fiskální dopady stárnutí populace (AWG) Zbyněk Štork Smilovice
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Milníky důchodové reformy
Navrhovaná reformní opatření – důchodový systém
Demografická prognóza
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
Modelování důchodového systému a varianty důchodové reformy podle politických stran Vladimír Bezděk VŠE,
Koncept PTJ a modelování mikrofinančních kritérií Jan Škorpík ČSA,
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Kritéria. Makrofinanční kritéria Výdaje důchodového systému v % HDP Příjmy důchodového systému v % HDP –při aplikaci makroekonomického scénáře jsou v.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Ekonomie penzijního systému: pokus o alternativní pohled Michal Slavík Smilovice
Alternativy reformy penzijního systému března 2007 S 36 14:00 – 17:15.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Vnitřní míra výnosu – souhrnný ukazatel výnosnosti důchodového systému z pohledu jednotlivce Smilovice,
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Penzijní fondy – III. pilíř.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Starobní důchod. 1. Kdo má nárok na důchod? a) každý, kdo byl pojištěn nejméně 25 let a dosáhl důchodového věku nebo b) byl pojištěn nejméně 15 roků a.
Trh práce a politika zaměstnanosti Zuzana Hrdličková Porovnání vývoje trhu práce v zemích V4.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Nemocenského a důchodového pojištění v roce 2013 Ing.Antonín Vacík, ředitel OSSZ PM Zásadní změny, připravované zákony Lidé na prvním místě…
Vstup do 21. století je ve znamení zesíleného tlaku na přijetí zásadní reformy důchodového systému
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Teorie penzijních systémů (na příkladu systému platného nyní v ČR)
Důchodové pojištění I
Trh práce a politika zaměstnanosti
Důchodová reforma v ČR a vývojové tendence v evropských zemích 14. prosince 2006 J I Ř Í K R Á L.
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
Penzijní systém ČR Pátek 30. března 2007 S 34 13:45 – 17:00 hod.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Sociální zabezpečení (Veřejné finance – ekonomické souvislosti)
Důchodová reforma Jiří Schwarz člen NERV 21. května 2013.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
Něco málo k historii vývoje sociálního zabezpečení na stáří
Politika pracovního trhu
Příjmy a výdaje SR.
Rozbor schémat kompenzace příjmu v nezaměstnanosti
Makrofinanční výsledky jednotlivých návrhů penzijní reformy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM - Digitální Učební Materiál
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,

Makroekonomický scénář Akcent na strukturální vztahy mezi veličinami (abstrakce od cyklických šoků). Nezohlednění sekundárních makroekonomických efektů z penzijní reformy. Projekce, nikoliv prognóza. (i) krátkodobý horizont do 2007: predikce MFČR (ii) po 2007: aplikace makroekonomického scénáře Konstrukce scénáře převzata z postupů WGs OECD a EU. Exogenní veličiny: demografická prognóza/projekce; míra participace na trhu práce; míra nezaměstnanosti; růst PP v EU; rychlost konvergence v PP; reálné úrokové sazby (10Y GB; akciový trh); administrativní náklady PF; inflace. Endogenní veličiny: reálná produktivita práce ČR (úroveň i tempo); růst průměrné reálné mzdy; objem mezd a platů; zaměstnanost; HDP ČR.

Makroekonomický scénář Konvergence v úrovni (PPP) produktivity práce ČR vs. EU-12. GAP ČR = cca 35p.b. (2006) Růst PP EU-12 = 1,75% p.a. (od 2016; dle AWG OECD) Zaměstnanost t = participace t (počet) * (1 – ur t ) Zaměstnanost t * PP ČR,t = HDP ČR,t Růst průměrné reálné mzdy =  PP ČR (konstantní objem mezd a platů na HDP) ; alt. citl. scénář konvergence k SRN (44%  53%). Inflace (ČR ,5%; EU-12 2%) Míra nezaměstnanosti ČR: 7% (od 2017) Reálné světové výnosy (10Y GB 2% p.a.; akciové trhy 6% p.a.) Míra participace ČR: dynamický kohortní přístup

Poločas konvergence 22 let (2028); 94% EU (98% 2100) Optimistický scénář – konvergence není ekonomice garantována. Konvergence v produktivitě práce

Projekce reálného HDP

Modelový rámec

Výdajový model Členění: - dle druhu důchodu (starobní, starobní TK, starobní DK, plný invalidní, částečný invalidní, pozůstalostní sólo a pozůstalostní souběh) - dle pohlaví (muži, ženy) - dle generace (ročník narození) Pravděpodobnostní metoda k odvození počtu důchodů (druh, pohlaví, generace) v daném kalendářním roce Striktně generační přístup

Průřezové míry invalidity mužů v čase - v závislosti na věku jedince -

Generační míry invalidity mužů - v závislosti na věku jedince -

Generační míry invalidity mužů - v závislosti na zbývající době dožití -

Modelový rámec

Příjmový model Práce s implicitní pojistnou sazbou z důvodu: - diference mezi počtem přispěvatelů do DS a počtem zaměstnaných osob - proměnlivé struktury přispěvatelů - diference mezi průměrnou mzdou a průměrným vyměřovacím základem - diference mezi vybraným pojistným a předepsaným pojistným… (N/F)DC systémy - desagregovaná projekce příjmů: - pohlaví (muži a ženy) - generace (ročník narození) - příjmová skupina (cca decily) To umožní i příjmovou desagregaci na výdajové straně modelu => lze spočítat DC důchod (anuita) a řešit otázku volby v opt-out pilířích. Výstup výdajového a příjmového modelu – makrofinanční kritéria: Příjmy DS; Výdaje DS, Saldo DS, Kumulované saldo DS (% HDP); Celkový náhradový poměr (% průměrné hrubé mzdy); Pojistná sazba (%).

Mikroekonomický model (PTJ) Definice PTJ: - muž; žena se 2 dětmi; odchod do starobního důchodu v 65 letech; vstup na trh práce ve 20 letech; příjmová diferenciace: - statický PTJ: 75%, 100%, 125%, 200%, 300% průměrné mzdy v ekonomice - dynamický PTJ: 80  120% průměrné mzdy v ekonomice Využití PTJ – výpočet mikrofinančních kritérií DS: - výše důchodu pro daného PTJ - vnitřní míra výnosu - implicitní daň; a - kalkulace volby (opt-out) Parametry: - definiční charakteristiky PTJ (pohlaví, 65 let, příjmový profil, 20 let) - profil náhradních dob pojištění – data ČSSZ: nemoc; studium; péče o dítě; nezaměstnanost - důchodový vzorec: zadání varianty DR (základní výměra; procentní výměra; redukční hranice; redukční koeficienty; akruální faktor; doba pojištění; náhradní doby) - důchodový věk: zadání varianty DR - DC složka důchodu: anuita - míry úmrtnosti (demografie) a aktiva PTJ

Varianty důchodové reformy (zadání k ) ČSSD: přechod na NDC systém + parametrické úpravy KDU-ČSL: dobrovolný částečný opt-out + parametrické úpravy KSČM: parametrické úpravy ODS: rovný důchod + parametrické úpravy US-DEU: kombinovaný systém (dobrovolný částečný opt-out + parametrické úpravy) Solidarita ve státním systému: -Posílena (ODS, KDU-ČSL); ovšem ↑ intenzity solidarity při ↓ objemu solidarity -Zachována (KSČM) -Snížena (ČSSD, US-DEU) KDU-ČSL, US-DEU: posílení ekvivalence (snížení solidarity) v celém mandatorním důchodovém systému skrze fondový pilíř (opt-out) ODS: možnost posílení ekvivalence při využití snížení pojistného na spoření na stáří (není ovšem součástí mandatorního DS).

2. Charakter důchodového systému: -Dávkově definovaný: KSČM, ODS -Mix dávkově a příspěvkově definovaný: KDU-ČSL, US-DEU -Příspěvkově definovaný: ČSSD 3. Příspěvková sazba: -Zvýšena (KSČM (29,6%); ČSSD (29,6%); US-DEU (34% pro opt-out); KDU-ČSL (30% pro tranzitivní generace v opt-out)) -Zachována (KDU-ČSL (pro „no opt“ a pro „nové opt-out“ generace; US-DEU (pro „no opt“)) -Snížena (ODS (20,5%)) KDU-ČSL: snížení PS pro rodiče nezletilých dětí a pracující osoby po dosažení věkové hranice. KSČM: další zvýšení příjmů DS (zrušení příspěvku penz.připojištění, zvýšení vyměřovacího základu OSVČ).

4. Zvýšení důchodového věku: -65 let: ČSSD; KDU-ČSL (ženy nižší věk dle počtu dětí); KSČM (zvýšení až ve čtyřicátých letech) -67 let: US-DEU -70+ (dlouhodobě, dle vývoje naděje dožití): ODS 5. Valorizace důchodů: -Mzdová: ODS (rovný důchod); US-DEU -CPI+1/2 reálné mzdy: ČSSD -CPI+1/3 reálné mzdy: KSČM -Cenová: KDU-ČSL; ODS („předreformní“ DB důchod) 6. Invalidní důchody: -Snížení nově přiznaných: ČSSD (přechodem na DC způsob výpočtu); US-DEU (ad hoc snížení) -Beze změn: KDU-ČSL; KSČM; ODS