Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže - Košumberk MUDr. Volejník Václav, CSc., ředitel
Rehabilitace II PhDr. Pekařová Lidmila, primář
Vyšetření pacienta po CMP ergoterapeutem Bc. Glozová Hana
Anamnéza PA - zaměstnání (dřívější, současné) možná souvislost s onemocněním posouzení pracovních schopnosti SA - rodinné a sociální poměry
Objektivní vyšetření Sledujeme: • vzhled nemocného • řeč • spolupráce • psychický stav • náladu • chování • motorickou aktivitu • kognitivní funkce
Orientační vyšetření hybnosti HKK a DKK U všech základních pohybových segmentů Aktivní hybnost – porušena u parézy, pasivní hybnost neporušena Pasivní hybnost – porucha v případě kontraktu kolem kloubu ankylózy Hybnost může být omezena pro bolest! Svalová síla – orientačně stiskem ruky
Vyšetření taxe Zkouška prst – nos Zkouška prst – protilehlý (jednostranný) ušní lalůček Úchop sklenice, tužky Diadochokinéza, schopnost provádět střídavé pohyby Patologie: - hypermetrická taxe - adiadochokinéza
Vyšetření svalového tonu = pomalá hloubková vrstvová palpace bříšky prstů, pacient úplně uvolněn Vyšetření kvality kůže, hodnocení trofických změn - tloušťka, schopnost vytvořit řasu, posunlivost proti spodině - teplota, vlhkost/suchost, pružnost Svalový tonus, zhodnocení bolestivosti palpace - u celého svalu i jednotlivých svalových vrstev Spastický sval – na pohmat pružný, zvýšení tonu
Vyšetření čití orientačně na celém těle, při zavřených očích a jasném vědomí pacienta srovnáváme (především P a L stranu) 1) Povrchové čití 2) Hluboké čití 3) Stereognosie
Povrchové čití (tj. kožní a slizniční) spolu se senzorickými analyzátory tvoří E X T E R O C E P T I V N Í Č I T Í Vnímání podnětů: TAKTILNÍ – dotekem, hlazením kůže ALGICKÉ – reakce na vnímání bolesti TERMICKÉ – přiložení teplého a studeného LOKALIZAČNÍ DISKRIMINAČNÍ – rozeznání vzdálenosti 2 taktilních podnětů GRAFESTEZIE – rozeznání písmen, číslic, obrazců psaných prstem na kůži ELEKTRICKÉ – přiložením elektrody
Hluboké čití spolu se šlachookosticovými analyzátory tvoří P R O P R I O C E P T I V N Í Č I T Í POHYBOCIT – vyšetřovaný určuje směr a úhel při pasivních pohybech v jednotlivých kloubech/ pohyb napodobí POLOHOCIT – vyšetřovaný určuje polohu končetiny VNÍMÁNÍ VIBRACÍ – přiložení rozkmitané ladičky na místa, uložení kosti pod kůží (palhypestezie, palanestezie) BARESTEZIE – schopnost vnímat hluboký tlak
Testování úchopu Funkční testy ruky a) Silový úchop úchop koule - představuje základní postavení ruky válcový úchop – uchopení válce až sevření ruky do pěsti háček b) Jemný precizní úchop špetka – sbírání celých předmětů, JM štipec – držení psacích potřeb a malých nástrojů, jemná manipulace klíčový úchop
Kvalita úchopu závisí na: hybnosti kloubů a svalové síle vzájemné svalové koordinaci povrchové a hluboké citlivosti Správný úchop - vyvážené a účelné postavení nejen ruky HK, ale i těla a jeho jednotlivých segmentů
Hodnocení soběstačnosti Schopnost soběstačnosti posuzujeme ve vztahu k: a) personálním aktivitám - ADL aktivity b) instrumentálním všedním činnostem - IADL aktivity. Komponenty: motorická senzorická kognitivní psychosociální
Hodnocení ADL aktivit: p ř í m é p o z o r o v á n í s t a n d a r d i z o v a n é t e s t y
T E S T B A R T H E L O V É mezinárodně nejrozšířenější skórovací test základní důležité funkce denního života max. 100 bodů
T E S T I A D L dovednosti související s vedením domácnosti; životem ve společnosti; péčí o zdraví připravenost zajistit svou bezpečnost a bezpečnost v domácím prostředí fyzický výkon max. 80 bodů
TEST FIM MODIFIKOVANÝ TEST BARTHELOVÉ KATZŮV TEST KAŽDODENNÍCH ČINNOSTÍ FRENCHAYSKÝ TEST AKTIVIT TEST AKTIVIT KODAŇSKÁ ŠKÁLA STAVU PO NÁHLÝCH MOZKOVÝCH PŘÍHODÁCH SKANDINÁVSKÁ ŠKÁLA HODNOCENÍ STAVU PO NÁHLÝCH MOZKOVÝCH PŘÍHODÁCH - KRÁTKÁ FORMA - STATUS SEBEOBSLUHY PODLE KENNYOVÉ
Hodnocení motorických schopností Rovnováha vsedě - pacient sedí na okraji postele, nohy na podlaze, záda neopřená a ruce v klíně. Je-li pacient schopen udržet tělo v této pozici bez pomoci po dobu 15 sekund, je vyšetřujícím mírnou silou postrkován dopředu, dozadu a do stran. Vyšetřující přitom dává pozor a volnou rukou brání, aby pacient neupadl.
Vyšetření stoje je zaměřeno na poruchy rovnováhy je třeba vždy respektovat kontraindikace stoje nebo chůze! Hodnocená osoba provádí stoj v obuvi, kterou nosí, bez ortéz, vedle stolku, na rovné podlaze
Vyšetření chůze - přináší řadu důležitých informací (vyžaduje integraci řady hybných, tonických, rovnovážných i aferentních systémů) - chůze je do značné míry zautomatizována - sledování při běžné činnosti = nejlepší test pro motorický systém
Charakteristika nejčastějšího typu chůze pacient není schopen pokrčit postižené koleno během švihové fáze, chodidlo uklouzává nebo klopýtá, když hemiplegickou končetinu tahá za sebou pacient postiženou končetinu pasivně předsune rotací kolem nepostižené DK (cirkumdukce DK), postižené koleno je v EX; úsilí, které vynakládá na odvalení plosky pomocí cirkumdukce, zvyšuje svalový tonus postižené HK
HODNOCENÍ ŘEČI A SYMBOLICKÝCH FUNKCÍ Patří sem funkce: FATICKÉ GNOSTICKÉ PRAKTICKÉ
Na dominantní (levou) mozkovou hemisféru vázány především F A T I C K É fce (méně již praktické a ještě méně gnostické): * Jazyk – řeč * Pojmenování předmětů a obrazů * Rozumění * Opakování * Čtení, psaní, počítání * Praxie
Nedominantní (pravá) hemisféra zabezpečuje zrakovou a prostorovou percepci, chování a orientaci v levé polovině prostoru a afektivní a emocionální komponenty řeči. Poruchy: * Neglect syndromy * Apraxie při oblékání * Konstrukční apraxie * Komplexní vizuálně – prostorové deficity * Poruchy prosodie (intonace, melodie)
AFASIE patří mezi hlavní poruchu řeči, kdy vázne produkce nebo rozumění řeči. Jedním z kritérií pro druh afázie je i plynulost řeči Druhy afázie: Expresivní (motorická) – porucha vyjadřovacích schopností, řeč nonfluentní, agramatismy, řeči rozumí, poruchu si uvědomuje Perceptivní (senzorická) – porucha porozumění řeči, řeč plynulá, „slovní salát“, neologismy
Globální (kompletní) afázie Kondukční afázie – nemocný mluví plynně, poměrně dobře rozumí V řeči četné parafázie, těžká porucha při pokusu o opakování řeči. Amnestická afázie - nemocný zapomíná pojmy, názvy předmětů denní potřeby Snaha pojem opsat, z nabídnutých slov určí správné. Porozumění neporušeno
G N O S T I C K É f c e Zraková agnosie – nepozná předměty zrakem, nemůže číst, normálně mluví a píše, porucha zrakové orientace v prostoru. Sluchová agnosie (slovní hluchota) – neschopnost opakovat ani psát na diktát. Poruchy percepčních funkcí: * ANOSOGNOSIE * P/L DISKRIMINACE * SOMATOGNOSIE * PORUCHA PROSTOROVÝCH VZTAHŮ * NEGLECT SYNDROMY
A P R A X I E neschopnost vykonávat naučené koordinované pohyby bez porušené hybnosti. Motorický volní akt: MYŠLENKA – PLÁN – AKCE Motorická apraxie – zachován plán, porušeno provedení úkonu. Idiatorní apraxie – chybí představa i plán, nechápe úkol, neschopen koordinace jednotlivých úkonů a pohybových kroků do uceleného pohybu, často neschopen zahájit činnost.
Vyšetření kognitivních funkcí Standardizované testy Pozorování a analýza činnosti
MMSE ORIENTACE 2. ZAPAMATOVÁNÍ 3. POZORNOST A POČÍTÁNÍ 4. VÝBAVNOST 5. ŘEČ, KOMUNIKACE A KONSTRUKČNÍ SCHOPNOSTI
Hodnocení neurobehaviorálních projevů Posuzuje změny chování u pacientů následkem mozkového poškození. 27 položek (1-7 bodů; max. 189),
Blesedova škála demence - schopnost / potíže při výkonu ADL i IADL činností; - krátko i dlouhodobé paměťové schopnosti; - schopnost orientovat se místem, časem, osobou..
Test kreslení hodin
Použitá literatura: Ambler Z., Neurologie pro studenty lékařské fakulty, karolinum 2002 Lipertová – Grúnerová M., Neurorehabilitace, Galén 2005
Děkuji za pozornost Bc. Glozová Hana