Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže - Košumberk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TÉMA Fyzikální vyšetření
Advertisements

Dyspraxie.
Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Diagnostika SPU.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Následná a akutní rehabilitace po CMP
Diabetologické centrum - podiatrická ambulance
Funkční geriatrické vyšetření a testy
M ODELOVÉ A KTIVITY V K ONTEXTU K OGNITIVNÍ R EHABILITACE Bc. Tereza Peštová Mgr. Veronika Slepičková ERGO Aktiv o.s. – Centrum odborné péče pro osoby.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VESTIBULÁRNÍ SYSTÉM.
Název projektu: Rozvoj vzdělanosti
Rehabilitace spastické parézy
FUNKČNÍ HODNOCENÍ V NEUROREHABILITACI
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Péče o osoby s afázií.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Symbolické funkce a jejich poruchy
DMO Olga Bürgerová.
Znaky pohybu Typické znaky lidské motoriky
Mozečkové syndromy neo- a paleocerebelární, příznaky, vyšetření
Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže – Košumberk
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Didaktická část diplomové práce
Úvod do měkkých technik
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Vývojová dysfázie.
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Ergoterapie u CMT V. Ježková Bc., H. Hlochová Bc. Ergoterapie Klinika rehabilitace FN MOTOL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Neglect syndrom Marie Vávrová. neglect syndromem (syndromem opomíjení) selektivní poruchu uvědomování si podnětů z poloviny prostoru kontralaterálně k.
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Možnosti a přínosy rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou Prim. MUDr. Martina Kövári Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Tereza Philippová 3.ročník, 3 skupina LFHK
Závodní chůze: práce paží 1
Metodické materiály a pomůcky
Gerontopsychologie v praxi
Koordinační schopnosti
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DMO dětská mozková obrna
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Péče o osoby s afázií.
Vybrané kognitivní procesy a sport
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
DMO (dětská mozková obrna)
Sociální čtení.
Bolestivé stavy pohybového aparátu
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé Luže - Košumberk MUDr. Volejník Václav, CSc., ředitel

Rehabilitace II PhDr. Pekařová Lidmila, primář

Vyšetření pacienta po CMP ergoterapeutem Bc. Glozová Hana

Anamnéza PA - zaměstnání (dřívější, současné) možná souvislost s onemocněním posouzení pracovních schopnosti SA - rodinné a sociální poměry

Objektivní vyšetření Sledujeme: • vzhled nemocného • řeč • spolupráce • psychický stav • náladu • chování • motorickou aktivitu • kognitivní funkce

Orientační vyšetření hybnosti HKK a DKK U všech základních pohybových segmentů Aktivní hybnost – porušena u parézy, pasivní hybnost neporušena Pasivní hybnost – porucha v případě kontraktu kolem kloubu ankylózy Hybnost může být omezena pro bolest! Svalová síla – orientačně stiskem ruky

Vyšetření taxe Zkouška prst – nos Zkouška prst – protilehlý (jednostranný) ušní lalůček Úchop sklenice, tužky Diadochokinéza, schopnost provádět střídavé pohyby Patologie: - hypermetrická taxe - adiadochokinéza

Vyšetření svalového tonu = pomalá hloubková vrstvová palpace bříšky prstů, pacient úplně uvolněn Vyšetření kvality kůže, hodnocení trofických změn - tloušťka, schopnost vytvořit řasu, posunlivost proti spodině - teplota, vlhkost/suchost, pružnost Svalový tonus, zhodnocení bolestivosti palpace - u celého svalu i jednotlivých svalových vrstev Spastický sval – na pohmat pružný, zvýšení tonu

Vyšetření čití orientačně na celém těle, při zavřených očích a jasném vědomí pacienta srovnáváme (především P a L stranu) 1) Povrchové čití 2) Hluboké čití 3) Stereognosie

Povrchové čití (tj. kožní a slizniční) spolu se senzorickými analyzátory tvoří E X T E R O C E P T I V N Í Č I T Í Vnímání podnětů: TAKTILNÍ – dotekem, hlazením kůže ALGICKÉ – reakce na vnímání bolesti TERMICKÉ – přiložení teplého a studeného LOKALIZAČNÍ DISKRIMINAČNÍ – rozeznání vzdálenosti 2 taktilních podnětů GRAFESTEZIE – rozeznání písmen, číslic, obrazců psaných prstem na kůži ELEKTRICKÉ – přiložením elektrody

Hluboké čití spolu se šlachookosticovými analyzátory tvoří P R O P R I O C E P T I V N Í Č I T Í POHYBOCIT – vyšetřovaný určuje směr a úhel při pasivních pohybech v jednotlivých kloubech/ pohyb napodobí POLOHOCIT – vyšetřovaný určuje polohu končetiny VNÍMÁNÍ VIBRACÍ – přiložení rozkmitané ladičky na místa, uložení kosti pod kůží (palhypestezie, palanestezie) BARESTEZIE – schopnost vnímat hluboký tlak

Testování úchopu Funkční testy ruky a) Silový úchop úchop koule - představuje základní postavení ruky válcový úchop – uchopení válce až sevření ruky do pěsti háček b) Jemný precizní úchop špetka – sbírání celých předmětů, JM štipec – držení psacích potřeb a malých nástrojů, jemná manipulace klíčový úchop

Kvalita úchopu závisí na: hybnosti kloubů a svalové síle vzájemné svalové koordinaci povrchové a hluboké citlivosti Správný úchop - vyvážené a účelné postavení nejen ruky HK, ale i těla a jeho jednotlivých segmentů

Hodnocení soběstačnosti Schopnost soběstačnosti posuzujeme ve vztahu k: a) personálním aktivitám - ADL aktivity b) instrumentálním všedním činnostem - IADL aktivity. Komponenty: motorická senzorická kognitivní psychosociální

Hodnocení ADL aktivit: p ř í m é p o z o r o v á n í s t a n d a r d i z o v a n é t e s t y

T E S T B A R T H E L O V É mezinárodně nejrozšířenější skórovací test základní důležité funkce denního života max. 100 bodů

T E S T I A D L dovednosti související s vedením domácnosti; životem ve společnosti; péčí o zdraví připravenost zajistit svou bezpečnost a bezpečnost v domácím prostředí fyzický výkon max. 80 bodů

TEST FIM MODIFIKOVANÝ TEST BARTHELOVÉ KATZŮV TEST KAŽDODENNÍCH ČINNOSTÍ FRENCHAYSKÝ TEST AKTIVIT TEST AKTIVIT KODAŇSKÁ ŠKÁLA STAVU PO NÁHLÝCH MOZKOVÝCH PŘÍHODÁCH SKANDINÁVSKÁ ŠKÁLA HODNOCENÍ STAVU PO NÁHLÝCH MOZKOVÝCH PŘÍHODÁCH - KRÁTKÁ FORMA - STATUS SEBEOBSLUHY PODLE KENNYOVÉ

Hodnocení motorických schopností Rovnováha vsedě - pacient sedí na okraji postele, nohy na podlaze, záda neopřená a ruce v klíně. Je-li pacient schopen udržet tělo v této pozici bez pomoci po dobu 15 sekund, je vyšetřujícím mírnou silou postrkován dopředu, dozadu a do stran. Vyšetřující přitom dává pozor a volnou rukou brání, aby pacient neupadl.

Vyšetření stoje je zaměřeno na poruchy rovnováhy je třeba vždy respektovat kontraindikace stoje nebo chůze! Hodnocená osoba provádí stoj v obuvi, kterou nosí, bez ortéz, vedle stolku, na rovné podlaze

Vyšetření chůze - přináší řadu důležitých informací (vyžaduje integraci řady hybných, tonických, rovnovážných i aferentních systémů) - chůze je do značné míry zautomatizována - sledování při běžné činnosti = nejlepší test pro motorický systém

Charakteristika nejčastějšího typu chůze pacient není schopen pokrčit postižené koleno během švihové fáze, chodidlo uklouzává nebo klopýtá, když hemiplegickou končetinu tahá za sebou pacient postiženou končetinu pasivně předsune rotací kolem nepostižené DK (cirkumdukce DK), postižené koleno je v EX; úsilí, které vynakládá na odvalení plosky pomocí cirkumdukce, zvyšuje svalový tonus postižené HK

HODNOCENÍ ŘEČI A SYMBOLICKÝCH FUNKCÍ Patří sem funkce: FATICKÉ GNOSTICKÉ PRAKTICKÉ

Na dominantní (levou) mozkovou hemisféru vázány především F A T I C K É fce (méně již praktické a ještě méně gnostické): * Jazyk – řeč * Pojmenování předmětů a obrazů * Rozumění * Opakování * Čtení, psaní, počítání * Praxie

Nedominantní (pravá) hemisféra zabezpečuje zrakovou a prostorovou percepci, chování a orientaci v levé polovině prostoru a afektivní a emocionální komponenty řeči. Poruchy: * Neglect syndromy * Apraxie při oblékání * Konstrukční apraxie * Komplexní vizuálně – prostorové deficity * Poruchy prosodie (intonace, melodie)

AFASIE patří mezi hlavní poruchu řeči, kdy vázne produkce nebo rozumění řeči. Jedním z kritérií pro druh afázie je i plynulost řeči Druhy afázie: Expresivní (motorická) – porucha vyjadřovacích schopností, řeč nonfluentní, agramatismy, řeči rozumí, poruchu si uvědomuje Perceptivní (senzorická) – porucha porozumění řeči, řeč plynulá, „slovní salát“, neologismy

Globální (kompletní) afázie Kondukční afázie – nemocný mluví plynně, poměrně dobře rozumí V řeči četné parafázie, těžká porucha při pokusu o opakování řeči. Amnestická afázie - nemocný zapomíná pojmy, názvy předmětů denní potřeby Snaha pojem opsat, z nabídnutých slov určí správné. Porozumění neporušeno

G N O S T I C K É f c e Zraková agnosie – nepozná předměty zrakem, nemůže číst, normálně mluví a píše, porucha zrakové orientace v prostoru. Sluchová agnosie (slovní hluchota) – neschopnost opakovat ani psát na diktát. Poruchy percepčních funkcí: * ANOSOGNOSIE * P/L DISKRIMINACE * SOMATOGNOSIE * PORUCHA PROSTOROVÝCH VZTAHŮ * NEGLECT SYNDROMY

A P R A X I E neschopnost vykonávat naučené koordinované pohyby bez porušené hybnosti. Motorický volní akt: MYŠLENKA – PLÁN – AKCE Motorická apraxie – zachován plán, porušeno provedení úkonu. Idiatorní apraxie – chybí představa i plán, nechápe úkol, neschopen koordinace jednotlivých úkonů a pohybových kroků do uceleného pohybu, často neschopen zahájit činnost.

Vyšetření kognitivních funkcí Standardizované testy Pozorování a analýza činnosti

MMSE ORIENTACE 2. ZAPAMATOVÁNÍ 3. POZORNOST A POČÍTÁNÍ 4. VÝBAVNOST 5. ŘEČ, KOMUNIKACE A KONSTRUKČNÍ SCHOPNOSTI

Hodnocení neurobehaviorálních projevů Posuzuje změny chování u pacientů následkem mozkového poškození. 27 položek (1-7 bodů; max. 189),

Blesedova škála demence - schopnost / potíže při výkonu ADL i IADL činností; - krátko i dlouhodobé paměťové schopnosti; - schopnost orientovat se místem, časem, osobou..

Test kreslení hodin

Použitá literatura: Ambler Z., Neurologie pro studenty lékařské fakulty, karolinum 2002 Lipertová – Grúnerová M., Neurorehabilitace, Galén 2005

Děkuji za pozornost Bc. Glozová Hana