Zora Syslová Praha ČAPV, 2012

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uplatnění eLearningu na českých univerzitách - desetiletá historie
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Environmentální výchova pro základní školu
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
STÁŽ SLOVINSKO 2015 Stáže se zúčastnily: P. učitelky: Hana Kunzfeldová, Bc. Olga Širanová z MŠ Okružní 23, Bruntál Navštívené školy: MŠ Škofije Pedagogická.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Pedagogická diagnostika
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reflexe aktivit a výsledků projektu Reflexe aktivit a výsledků projektu Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního programu Učitelství pro.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Kraslice, – Úvod – několik slov o projektu … – Naladíme se … – Nadané děti – Ing. Petr Čavojský / Mgr.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Evaluace v mateřských školách
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Zora Syslová Praha ČAPV, 2012 Ověřování evaluačního nástroje pro hodnocení kvality učitele v mateřské škole Zora Syslová Praha ČAPV, 2012

Obsah: Postavení učitele MŠ Modifikace evaluačního nástroje Ohnisková skupina

1. Postavení učitele MŠ spoluvytvářet školní vzdělávací programy tvořit třídní vzdělávací programy individualizovat vzdělávání stát se partnerem dítěte podporovat rozvoj osobnosti dítěte včetně rozvoje klíčových kompetencí využívat aktivizující vzdělávací metody

Kvalifikace učitele vysokoškolské vzdělání (zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy) vyšší odborné vzdělání středoškolské vzdělání prostupnost

PdF v ČR Univerzita Karlova v Praze (1975) Západočeská univerzita v Plzni (1998) Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (2001) Ostravská univerzita v Ostravě (2002) Univerzita v Hradci Králové (2003) Univerzita Palackého v Olomouci (2004) Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (2004) Masarykova univerzita v Brně (2008) Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně (2009)

SPgŠ Rozdíly v pojetí středoškolské přípravy: dříve učitel mateřské školy nyní - školní družiny, centra volného času, stacionáře, dětské domovy

Kvalita učitele MŠ Málo výzkumů o implementaci RVP PV do praxe (Šmelová, 2004, 2009; Burkovičová, 2009, 2011) Žádné výzkumy o kvalitě učitele

Klesající kvalita českého školství…???

„Vysoce kvalitní raná péče vede k výrazně lepším výsledkům dosaženým v mezinárodních testech týkajících se základních dovedností, jako je například PISA a PIRLS.“ Evropská komise. Kvalitní systém předškolního vzdělávání a péče: nejlepší start do života pro všechny naše děti. Brusel, 2011

2. Modifikace evaluačního nástroje Rozdíly: Výuka x vzdělávání Žáci x děti Oblasti: 2. Prostředí pro učení 3. Procesy učení 4.Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí

Prostředí pro učení 2.7 přizpůsobuje prostředí třídy, její uspořádání a vybavení potřebám žáků a plánovaným činnostem; prostředí podporuje a umožňuje aktivní zapojení do široké škály činností; nabízí žákům dostupné pomůcky a materiály, materiály jsou žákům přístupné, mohou si je samostatně brát a využívat dle aktuálních potřeb výuky; zapojuje žáky do plánování uspořádání třídy, utváření prostředí třídy i jejího udržování; práce žáků jsou soustavně prezentovány a smysluplně využívány; efektivně využívá prostorových možností a materiálního vybavení školy; vede žáky k osobní odpovědnosti za péči o jejich pracovní prostředí.

2.7 přizpůsobuje prostředí třídy, její uspořádání a vybavení potřebám dětí a plánovaným činnostem, prostředí podporuje a umožňuje širokou škálu spontánních činností; pomůcky a materiály jsou dětem přístupné, mohou si je samostatně brát a využívat dle aktuálních potřeb a zájmů; zapojuje děti do plánování uspořádání třídy, utváření prostředí třídy i jejího udržování; výtvory dětí umisťuje na výstavky, aby je mohli shlédnout rodiče a ostatní děti, případně aby je mohly děti dále využívat ke hře vybavení školy je efektivně využíváno pro hru a učení dětí (vyhýbá se vybavení pouze pro účely výzdoby školy) vede děti k dodržování pravidel, k úklidu hraček, k péči o předměty

Procesy učení 3.5 využívá didaktické znalosti obsahu pro učení žáků; má nadhled nad probíraným učivem, s učivem pracuje v širším kontextu a v souvislostech; zná odpovědi na otázky žáků nebo ví kde je hledat; předkládá informace a příklady nad rámec základního učiva;

Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí 4.3 zprostředkovává žákům předem kritéria hodnocení, případně jim umožňuje podílet se na jejich vytváření; žáci vědí, co se hodnotí a jakou mají jednotlivá kritéria váhu v celkovém hodnocení; žáci se podílejí na tvorbě kritérií; žáci aktivně a s porozuměním používají kritéria hodnocení (rozvíjejí kompetenci k autentickému hodnocení);

3. Ohnisková skupina Cílem bylo zjistit jaké probíhají při diskuzi interakce ve skupině a jaké z nich vyplývají postoje a názory na téma sebehodnocení a hodnocení práce (kvality) učitele a na předložený nástroj.

3třídní MŠ (5 učitelek a ředitelka) A - 2 roky praxe, VŠ B – 6 roků praxe, VŠ C – 19 roků praxe, SPgŠ D - 27 roků praxe, SPgŠ E - 34 roků praxe, SPgŠ F – 32 roků praxe, SPgŠ

Obsažnost a rozsah nástroje RPKU byla to pro mě dobrá zpětná vazba, vím, jak dál, ale je tam zbytečně moc otázek pro mě to bylo takové rozsáhlé, vyplňovala jsem to na dvakrát měla pocit, že jsou tam všechny oblasti, je opravdu precizně rozpracované Nástroj je rozsáhlý, ale lze vytvořit i více indikátorů.

Srozumitelnost nástroje RPKU příliš akademické pro terén Často bylo předmětem diskuse použití/smysl některých pojmů.

Práce s nástrojem při sebehodnocení, jeho přínos Ukázalo se mi, že některé věci dělám, aniž si to uvědomuji. Potvrdilo se mi, v čem jsme špatná . Uvědomila jsem si CO všechno dělám. Mně třeba vyšla určitá oblast nejhůř a při tom si myslím, že jsem v tom dobrá. Přišlo mi to spíše jako návod pro práci učitelky.

Využití nástroje při hodnotícím rozhovoru Konečně jsem se dokopala k takovému periodickému hodnocení, které jsem chtěla dělat už dávno. Potěšilo mě, že paní ředitelka souhlasila, že to vidí taky tak, takže já jsme to svým způsobem brala jako ocenění. Mě to pomohlo, že jsme si spolu vyjasnily ty pohledy. V čem mám problém jsem si uvědomila až v rozhovoru spaní  ředitelkou.

Závěry: POZITIVA Diskuze celého týmu, vyjasňování terminologie, korekce pohledů ÚSKALÍ Direktivní vedení školy (kritika, snižování sebeúcty, regrese namísto pokroku) Chybějící motivace a podpora státu

Otázky k diskuzi Je dostačující středoškolské vzdělání? Souvisí nepochopení terminologie RVP PV s nedostatečným pregraduálním či postgraduálním vzděláním, nebo s nedostatečně rozvinutou teorií předškolní pedagogiky?