VY_12_INOVACE_CGR_B10_STE_Umberto_Eco_Jmeno_ruze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Strukturální analýza uměleckého díla
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Rozbor uměleckého textu
Pop-art 2.polovina 20. století.
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Umberto Eco – Jméno růže
VY_32_INOVACE_ČJK44060BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Mgr. Milan Štěpita. * Kdo je MK? * Kunderova témata * A také * Příběh NLB * Forma NLB * Tomáš * Tereza * Sabina * Franz * Společnost.
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
Téma: Postmoderna v literatuře
VY_32_INOVACE_CJK42660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Victor Hugo ( ).
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
postmodernismus, magický realismus
VY_32_INOVACE_CJK42960BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 29. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_11_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_12_INOVACE_CGR_B09_STE_Joseph_Heller_Hlava_XXII
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
ZMĚŇTE SVÁ PŘESVĚDČENÍ (Z knihy: Sanaya Roman Žít s radostí)
XENOFOBIE.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Český jazyk a literatura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
* = americký spisovatel thrillerů. Uhádneš stát narození tohoto slavného spisovatele ? Tento stát je 9. stát Unie, k níž se připojil 21.června.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Paul Ricoeur Zuzana Svobodová. Paul Ricœur Valence – Châtenay-Malabry u Paříže Vyrůstá bez rodičů, u tety v Rennes, protestanté v.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
POSTMODERNISMUS. Vzniká v letech 20. století Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění Chce být post-moderní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová DENÍK MYŠLENKY.POCITY.SOUKROMÍ. PLYNUTÍ ČASU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Postmodernismus. Postmodernismus  Vzniká v letech 20. století  Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění  Chce.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Osvícenství v literatuře
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Křesťanství a středověká Evropa
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
JOSEF VÁCHAL DĚJINY LITERATURY
Osudy dobrého vojáka Švejka
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Realismus ve výtvarném umění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Úvod do středověku.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Význam křesťanství ve středověku
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

VY_12_INOVACE_CGR_B10_STE_Umberto_Eco_Jmeno_ruze Mgr. Milan Štěpita

Obsah Umberto Eco Postmoderna Postmoderna literární Symboly postmoderny Ecův modelový čtenář Jméno růže a postmoderní čtení Příběh Postavy Detektivka

Obsah Filosoficko-teologické pojednání Alegorie Metafory Intertextualita Co s tím? A aby toho nebylo málo

Umberto Eco profesor semiotiky, filosof, spisovatel, drHC 28 Jméno růže -1980 Foucaltovo kyvadlo - 1988 Ostrov včerejšího dne -1994 Baudolino - 2000‏ Tajemný pramen královny Loany -2004‏ Pražský hřbitov - 2010‏

Postmoderna USA (rock, Warhol, odmítnutí konzumu) industriální → informační společnost identita (místo, povolání, celek, maska) vnímání času potažmo příběhu (epizody, seriál) profese (otisk, velký čin x elasticita) vztahy - dočasnost sériovost – umění a reklama → netřeba být, stačí se jevit – Warhol kniha, která neprojde televizí, je mrtvá Jean Francois Lyotard – stačí rozum?

Postmoderna literární Vladimir Nabokov – Lolita (1955) pro různé čtenáře – radikální ironie reakce na modernismus epika + meditace + otázky + inspirace + relativita → Kundera (Umění románu 1986) + mystifikace citátovost - intertextualita – texty o textech množství (úhlů pohledů) interpretací

Symboly postmoderny zrcadlo – dvojníci, hrdina x padouch muzeum – tradice - knihovna v JR labyrint → síť hádanka remake – “předělávka“ palimpsest – návaznost na jiné texty, citáty pastiš – dílo jako nápodoba jiného díla ironie

Symboly postmoderny znaky- a jejich vztah ke skutečnosti síť – všemohoucí, okouzlující, virtualita film → Quentin Tarantino, David Lynch, Jim Jarmusch, David Cronenberg, Emir Kusturica, Wim Wenders pop-art, asambláž, body-art

Ecův modelový čtenář je zakódován v každém textu konstrukce textu → interpretace = kompetence erotika → past Jak na to: text → kód → styl → kánon → encyklopedie → aktualizace → fokalizace → modelový čtenář člověk = text = přečtěte mě, jak jsem se napsal  v 

JR a postmoderní čtení? 1) příběh 2) postavy 3) detektivka 4) filosofické pojednání 5) alegorie 6) metafory 7) intertextualita 8) interpretace

Příběh 14. století (1327) opatství v Alpách (Itálie)‏ spor císaře x papeže spor papežské delegace x františkánů vraždy v opatství příběh knihy (Aristotelova Poetika – 2. díl)‏

Postavy knihovna → labyrint → síť Adso (dvojrole) + Vilém Bernard Gui (zrcadlo) Jorge (Jorge Luis Borges) Malachiáš Ubertin z Casale Berengar + Adelmus Remigius + Salvatore

Detektivka Adso(n) + Vilém hádanka + luštění co lidé říkají x detail inteligentní detektiv x učenlivý žák napětí (v co věřím, že x co se skutečně stane)‏ výslechy shromáždění, kde detektiv vše objasní

Filosoficko-teologické pojednání Semiotika – Vilém – náruživý interpret špatný předpoklad – nemožné porozumění (Paříž – teologie) znaky trvají, ale nemají význam viz konec nominalismus x realismus (Jorge x Vilém) Vilém z Occamu x Roger Bacon kacířství (hereze) - cit.

Alegorie alegorie západní kultury a italské obzvláště 14. století – plno debat (Kristova chudoba, pravda, význam jazyka – pokračují dodnes)‏ mor → apokalypsa → 20. století → apokalyptické vize (Planeta opic)‏ popel knihovny → nukleární holokaust

Metafory labyrint – síť, po níž čtenář putuje – mnoho bodů – mnoho interpretací strukturovatelný, ale nikdy ne úplně strukturovaný svět Encyklopedie – spousta vědomostí – člověk je encyklopedie čtenář a jeho encyklopedie čtenář hrající spisovatelovu hru

Intertextualita JR je intertextualita sama pastiš citace, narážky, překlady text o textech, které už tu byly Adele J. Haft, Jane G. White, Robert J. White → The Key to the Name of the Rose

Interpretace = JR je o: Eco: „JR je to stroj na genezi interpretací.“ Aristoteles x Bible (čestný muž x Lukáš)‏ fanatismus x humor - citát Jorge vědomosti x moc a bohatství proti herezi dvojakost – vážnost x vtip, současnost x minulost, fakta x fikce pravda x tolerance → kdo se mýlí, nemá práva, je třeba jej odstranit (1327)

Continued Jak vím, že: ...vím ...mám pravdu ...se mýlíš (dialog o Paříži)‏ majitel nezpochybnitelné pravdy na základě zjevení → fanatik (Adso x Vilém o Koránu)‏ dobro x zlo a hranice mezi nimi (Vilém: jak stárnu, je to čím dál tím těžší)‏

Co s tím? Adso: „To, co jsem napsal, zanechávám nevím komu, nevím už k čemu: stat rosa pristina nomine, nomina nuda tenemus Eco: „Co sejde na tom, kdo je autor a kde bere autoritu promlouvat...“ Samuel Beckett: “What does it matter who speaks?“ Jme to my, čtenáři s našimi obsesemi, my šíříme strach, intoleranci, vinu, hanbu, předpojatost, nenávist, fanatismus....

A aby toho nebylo málo... Gilles Deleuze U.E. O čem nelze teoretizovat, o tom je nutno vyprávět. U.E. Je omylem věřit ve fakta, existují jen znaky. Je omylem věřit v pravdu, existují jen interpretace. Gilles Deleuze

Seznam použitých zdrojů ECO, Umberto. Jméno růže. 4. vyd., v tomto překladu 2. vyd. Překlad Zdeněk Frýbort. Ilustrace Jiří Brázda. Praha: Odeon, 1985, 459 s. Soudobá světová próza, sv. 387.