Jak si rostliny pomáhají... tlak herbivorů a „nurse plant“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Citlivost na hluk Přednáška 13.
Advertisements

Ekologické faktory – zdroje a podmínky existence
Metodika výzkumu AM symbiózy vybrané články Petr Šmilauer.
Skupina ekologie populací a společenstev
Semenná banka Anna Vlachovská.
J. Kolář - Biologické rytmy a fotoperiodizmus rostlin 5: Experimenty testující selekční výhody cirkadiánních rytmů.
Hodnocení krajinných změn, příklad z ČR
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Populace.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Vymírání a přežívání druhů
Filip Kolář Procesy v malých populacích. Ohrožené malé populace „Demografické“ faktory malý počet jedinců (schránek na geny, partnerů,...) Stochastické.
Složky krajiny a životní prostředí
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Determinanty druhové diverzity - diverzita na gradientech prostředí
Diverzita a fungování ekosystémů Lepším fungováním myslíme: Mají větší produktivitu Jsou schopny lépe zachycovat živiny Lépe zajišťují ekosystémové funkce.
SPECIES COEXTINCTION … možná krize biodiverzity Eva Tetíková.
Cirsium : Interspecific hybridization
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Vliv zdánlivé kompetice o sdíleného parazitoida na koexistenci hostitelských populací M. B. Bonsall, Michael P. Hassell, 1999: Parasitoid-mediated effects:
Ekosystémy přírodní a umělé
Monitoring rybích populací: co říkají data a modely? David Boukal Biologické centrum AV ČR, České Budějovice Photo: ČRS.
Diverzita a fungování společenstev Ondřej Mudrák.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jak „dispersal limitation“ ovlivňuje druhovou bohatost společenstva Anna Vlachovská.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
ČBL 4: Species-pool hypotéza Jedna ze základních otázek ekologie: Proč žije v různých společenstvech/v různých oblastech různý počet druhů?
Biotické podmínky života
ZDROJ látky, z nichž jsou složena těla, energie která pohání životní činnost a místa nebo prostory k prožívání životních cyklů ESENCIÁLNÍ ZDROJE nejsou.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
jako společenstvo a funkční složka ekosystémů
Species abundance patterns Jan Klečka. Typy modelů (nejedná se o úplný výčet) 1) Statistické modely Log-series (Fisher et al. 1943) Log-normal (Preston.
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
Poloparazitické rostliny a společentsva Jakub Těšitel Melampyrum nemorosum a jeho společenstvo – Čertoryje,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Kompetice rostlin.
HMYZÍ HERBIVOŘI NA KOPŘIVĚ
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Prostorová struktura – její role ve společenstvu a vliv na interakce mezi druhy.
MARTIN ZOBEL PLANT-SPECIES COEXISTENCE - THE ROLE OF HISTORICAL, EVOLUTIONARY AND ECOLOGICAL FACTORS. OIKOS 65 (2): NOV 1992 THE RELATIVE ROLE.
Tutorial: Engineering technology Topic: Pin connections Prepared by: Ing. Jaroslav Hábl Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Populační dynamiky a kompetice u hmyzu obývajícího dočasný mikrohabitat František Sládeček.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
E COSYSTEM Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
E COSYSTEMS Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Vliv arbuskulární mykorhizní symbiózy (AMS) na složení rostlinného společenstva Kateřina Štajerová.
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_bio_evo03 Označení materiáluevo03_The distribution of plants_vocabulary Název školyGymnázium.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Demografie rostlin - populační biologie rostlin. Co je demografie ? Discipl í na studuj í c í změny velikosti populace v čase Snaha o porozuměn í těchto.
Generativní rozmnožování: dispersal, klíčení, přežívání semenáčků.
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ V ARNSDORF, E DISONOVA 2821, OKRES D ĚČÍN, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE J AZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE, A NGLICKÝ JAZYK, V ÁNOCE A UTOR : M ICHAELA.
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Název prezentace (DUMu):
Dvoufaktorová analýza rozptylu
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plant-soil feedback a jeho vliv na rostlinné společenstvo
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
The distribution of plants, where can plants grow
Podmínky života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné.
Plant-soil feedback.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Jak si rostliny pomáhají... tlak herbivorů a „nurse plant“

ekologie společenstev – vše se točí kolem vztahů mezi druhy vztahy pozitivní (facilitation) negativní (kompetice) většina studií je zaměřena na význam kompetice (negativních vztahů) - kompetice jako klíčový proces při utváření společenstva v posledních letech roste zájem o pozitivní interakce

Pozitivní interakce mezi rostlinami když jeden druh zvyšuje výkon/úspěšnost jiného druhu mají silný vliv na řadu věcí: fitness jedinců, rozšíření populací, růst, druhové složení a diverzitu, i na dynamiku společenstva na široké prostorové škále pravděpodobně se vyskytují téměř všude, podobně jako kompetitivní interakce ????? kdy a kde se vyskytují jakou mají roli při utváření společenstva jak se mění podél gradientu prostředí

Hypotézy Wang (1993) předpokládá, že rovnováha mezi + a – vztahů se liší podle rozdílů u jednotlivých druhů, podmínek prostředí... Bertness & Callaway (1994) – s rostoucím abiotickým stresem roste i význam facilitation ve společenstvu, zatímco význam kompetice klesá

Vztahy mezi rostlinami podél gradientu prostředí

Abiotický tlak + a – interakce se vyskytují současně liší se podél abiotického gradientu 2 rostliny v tvrdých podmínkách: je pravděpodobější, že 1 rostlina bude podporovat růst druhé, než že by podporovala jejich kompetici např. alpinská společenstva - vysoké nadm. výšky - vztahy mezi rostlinami jsou spíše pozitivní, v nižších nadm. výškách vítězí kompetice např. (semi-)aridní společenstva (dostupnost vody a úrodnost) - „nurse plant“ efekt – stromy do značné míry ovlivňují strukturu společenstva (ochrana před herbivory, zlepšení struktury půdy, obsah živin, dostupnost vody, snížení výparu...) - neúrodné prostředí/nedostatek vody - rostliny mají pozitivní vztahy ale s rostoucí úrodností roste kompetice mezi druhy

neexistuje důkaz podporující hypotézu, že facilitation roste s tvrdšími podmínkami některé studie tuto hypotézu popírají

Biotický tlak neví se mnoho o tom, jak se „facilitation“ mění s rostoucím biotickým tlakem (např. tlak predátora, herbivorie) rostliny mají tendence sdružovat se, těžit z přítomnosti jiné rostliny „nurse plant“ posun od kompetice k facilitation podél stresového gradientu

studie v poslední době dokazují, že uchycení dřevin v pasených ekosystémech může být pozitivně ovlivňováno „nurse plant“ - ve formě fyzické (trny) nebo chemické (toxiny) obrany nepalatabilní rostliny - ochrana semenáčů před pasením dobytkem - zvýšení uchycení

Uchycení dřevin v pasených ekosystémech H 0 : pozitivní vztah mezi facilitation a tlakem pastvy semenáče 4 druhů: Fagus sylvatica, Acer pseudoplatanus Abies alba, Picea abies pěstovány v zástinu i mimo zástin keře Rosa rubiginosa vystaveny různým intenzitám pasení přežívání, okus Smit Ch., Vandenberghe Ch., den Ouden J. & Müller-Schärer H. (2007): Nurse plants, tree saplings and grazing pressure: changes in facilitation along a biotic environmental gradient. Oecologia 152(2):

Fig. 1 Mean (±1 SE) fraction of saplings browsed and sapling survival per tree species at low and high grazing pressure inside and outside of the shrub canopy (averaged over site, n = 3). Different letters indicate significant differences between species at P < 0.05 (Tukey HSD test)

Fig. 2 Mean (±1 SE) fraction of saplings browsed and sapling survival inside (dotted line) and outside (solid line) the shrub canopy, at low (triangles) and high (squares) grazing pressures and in exclosures (diamonds), as measured after each grazing rotation. Means are per position (inside or outside shrub canopy) per block, and the data are pooled over species. n = 480. Different letters that differ indicate significant differences at P < 0.05 (Tukey HSD test)

Fig. 3 Relative facilitation of sapling browsing and sapling survival (mean ± 1 SE, n = 3) with increasing grazing pressure, expressed in number of livestock units (LU)-grazing days per hectare (1 livestock unit = 600 kg) Fig. 4 Conceptual model of relative facilitation and grazing pressure (biotic stress). Peaks shift horizontally with site productivity (P) and vertically with the unpalatability of nurse plants (U) or grazing tolerance of the associated protégés (T)

Literatura Smit Ch., Vandenberghe Ch., den Ouden J. & Müller-Schärer H. (2007): Nurse plants, tree saplings and grazing pressure: changes in facilitation along a biotic environmental gradient. Oecologia 152(2): Dong-Liang Cheng, Gen-Xuan Wang, Bao-Ming Chen & Xiao-Ping Wei (2006): Positive interactions: crucial organizers in a plant community. Journal of Integrative Plant Biology 48(2): Wang G. X. (1993): On Ecological Field. Henan Science and technology publishing house. Henan, China (in Chinese with an English abstract). Bertness M. D., Callaway R. M. (1994): Positive interaction in communities. Trends Ecol Evol 9: 191–193.