Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Advertisements

Jaroslav Šlehofer „Cobra“
ADAPTAČNÍ KURZ aneb první společný krok s novou třídou „Jsme na jedné lodi“ září v Janově nad Nisou.
Poslání, principy a metoda skautingu
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
INVY – International Voluntary Year PŘÍKLAD DOBRÉ PRAXE - PROJEKT Z OBLASTI MLÁDEŽE – SLEZSKÁ DIAKONIE.
Vzdělávání pro budoucnost Délka trvání – 20 měsíců Místo realizace – Olomoucký kraj projekt realizovaný v Olomouckém kraji – vpb.cepac.cz.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Didaktické prostředky
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
30. – 31. října 2014 © Life Skill Coaching New Zealand.
Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1 JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8/1538 Praha Vyučující: Pavel Kaplan.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Nové přístupy v pedagogice volného času
Zdravá škola.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
IMK088b - Seminář kritiky a on-line publicistiky II. (dálkaři, JS 2010) Vyučující: Jan Miessler (pátky 26.2., 26.3., 23.4., 21.5.,
LEADERSHIP DEVELOPMENT PROGRAM
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o Jak efektivně vést porady Eva Kaňáková, Casiopea, s.r.o. Mobil
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Ředitel - manažer učící se organizace KA3. Účastníci 6 ředitelů ZŠ a SŠ v Kraji Vysočina.
Školy, státní organizace, organizace mládeže, občanská sdružení, cestovní kanceláře, tzv. „outdoorové“ firmy rozvíjející a využívající aktivity v přírodě.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Stránka 1, © Vema, a. s. Personální portál a hodnocení zaměstnanců Jaroslav Šmarda.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Výzva a aktivity v přírodě
Organizační formy práce v tělesné výchově
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Didaktické prostředky
Společenská odpovědnost a školy
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Zážitková pedagogika ve výuce Etiky
PRAKTICKÁ DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ
Osobnosti zážitkové pedagogiky
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
Vzorový projekt pro ZŠ.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Kariérové poradenství a podnikavost
Volnočasová pedagogika
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Vzorový projekt pro ZŠ.
Transkript prezentace:

Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1 Vyučující: Pavel Kaplan a Michal Pařízek Výběrový kurz Zážitková pedagogika 1 JABOK - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická Salmovská 8/1538 Praha 2 120 00

Zážitková pedagogika 1 Osnova: Uvedení do hodiny a předmětu. Cvičení + test. Co je to zážitek? Proč o něm hovoříme? Zážitková pedagogika jako součást pedagogických disciplín Základní metody a principy ZP. Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Kurzy ZP Hra jako základní nástroj ZP. Trocha historie nikoho nezabije! …další Zážitková pedagogika 1

Není zážitek jako zážitek!!!

Není zážitek jako zážitek!!!

Není zážitek jako zážitek!!!

Není zážitek jako zážitek!!!

Není zážitek jako zážitek!!!

Není zážitek jako zážitek!!!

Není zážitek jako zážitek!!!

Cvičení: napiš 5 slov (slov Cvičení: napiš 5 slov (slov. spojení), které tě napadnou, když slyšíš termín: Zážitková pedagogika. Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Zážitek Prožitek Zážitek čas Prožitek jako osobní, nepřenosný, časově ohraničený, jedinečný a neopakovatelný! Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika jako součást pedagogických disciplín. Hovoříme o pedagogice?: pedagogický proces – výchovný proces má jasný a konkrétní cíl výstup individuální přístup – každý jsme jiný autenticita pedagoga hodnocení – konkrétní a spravedlivé ohodnocení učíme lidi přemýšlet, hodnotit, kriticky nahlížet a poučit se „paidagogos“ – doprovod A co na to ZP? Všechny atributy splňuje! (pouze „doprovod“ v jiném smyslu) Zážitková pedagogika 1

3. Základní metody a principy ZP. Kolbův cyklus učení: Zážitková pedagogika 1

Graf učení: Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Principy a metody práce: Dobrovolnost. Přimeřenost – komfort x diskomrot. Flow! Zpracovaná zkušenost – reflexe. Instruktorské vedení – facilitátor Př. Boxerský ring Kurzy ZP. Motivace Práce v týmu – instruktorský tým Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Kurzy ZP. Celky, které mají jasný cíl, jsou pro konkrétní skupinu účastníků, připravuje je tým instruktorů. Jsou časově omezeny. Mají jasné fáze (příprava, začátek, konec, zhodnocení…. Dramaturgie: co to je? Proč o ní mluvíme? Bezpečnost: Rizika objektivní a subjektivní Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Bezpečnost psychická x fyzická. HRA Cvičení: ve skupinách vytvořit definici hry. Co je to hra. Co nejpřesněji. Cca: 15 minut. Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Hra je když…. Formální znaky hry: (dle Huizingy) Svobodné jednání Není skutečný život Jasné místo a trvání (začátek a konec) Pravidla „Nemusí“ platit zákony, zvyky obyčejného života, morálka… Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Dělení her Podle různých hledisek: Příklady: Pohybové Komunikativní Strategické Kreativní Psychologické Soutěžní Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Dělení her – příklady: Icebreakers Dynamics Problem solving activities Další: Agon Ilings Alea Vertigo Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Výlet do historie: Odcizení čl. od přírody a návrat – hromadění majetku, města, zneužívání vědy a moci, neschopnost zvládnout svobodu… Návrat – již v humanisnu a renesanci. Kalokagathia (kalos – krásný, agathos – dobrý) Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Světové dějiny výchovy v přírodě: Vittorino da Feltre (1378-1446) Jan Ámos Komenský (1592-1670) Jean Jacques Rousseau (1712-1778) Johan Heinrich Pestalozzi (1746-1827) Robert Baden-Powell (1857-1941) Ernest Thompson Seton (1860-1946) KURT HAHN (1886-1974) – Outward bound Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Organizace: Křesťanské sdružení mladých mužů – YMCA Anglický skauting Woodcraft indians Outward bound – „Člověk je schopen dokázat mnohem více, než se domnívá. Jen málokdo si uvědomuje, čeho je možné dosáhnout prostřednictvím vzájemné pomoci a týmové spolupráce.“ Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Hnutí nových her Projekt Adventure Tradice pobytu a výchovy v přírodě v českých zemích. Josef Rossler Ořovský Dr. Miroslav Tyrš – Česká obec sokolská (1889) A.B.Svojsík – Junák – český skaut (1914) Klub českých turistů (1888) Zážitková pedagogika 1

Jaroslav Foglar (1907-1999) – Foglarovy čtenářské kluby M. Zapletal Zlom v roce 1948 – nástup KSČ – Pionýr Prázdninová škola Lipnice (1978) Dnešní doba: FTVS UK, FTK UP Olomouc, FŘIT VŠ Hradec Králové… Firmy a organizace – Česká cesta, Outdoor activity, Instruktoři Brno… Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Instruktorský tým: Vedoucí: člověk, který přichází s tématem kurzu (akce), který má většinou základní vizi a přemýšlí kým se obklopí aby byl tým plně funkční a kvalitní. Instruktor: - spolehlivost, samostatnost, iniciativnost, tvůrčí schopnosti, rozhodnost kooperativnost, sociální citlivost, dostatečné rétorické schopnosti, organizační schopnosti, fyzická zdatnost…. Zážitková pedagogika 1

Týmové role: např. Belbin - Realizátor - Koordinátor - Formovač - Tvůrce - Odhalovač zdrojů - Pozorovatel – hodnotitel - Týmový pracovník - Dokončovač - finišér Zážitková pedagogika 1

Výkonné funkce: - Ekonom - Zdravotník - Designer - Hudebník - Řidič - Technik - Publicista - Komunikátor s kuchyní a s vedoucím objektu Práce v týmu Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Kurzy ZP: Cíle zážitkového kurzu - osobnostní rozvoj - sociální dynamika - vzdělávání Přípravná fáze: - 8 měsíců před: oslovení instruktorů, vyjasnění cílů a ideí… - 6 měsíců před: první schůzka týmu, seznámení všech členů, nastínění hlavních programových celků (vrcholů), oslovení potencionálních účastníků, oslovení ubytovatelů, výběr lokality… Zážitková pedagogika 1

- 4 měsíce před: další schůzka týmu, vyjasnění a upřesnění programu, rozdělení zodpovědností a funkcí, rozeslání či kompletování přihlášek … - 2 měsíce před: prohlídka terénu, dopis přihlášeným účastníkům, dolaďování programu, kompetencí, vyjasnění podrobností s poskytovatelem ubytování, vybírání záloh od přihlášených - 1 měsíc před: další schůze, definitivní program (už se nemění), kontrola úkolů, všichni znají svoje povinnosti… - 14 dní před: druhý dopis účastníkům, navnazení, poslední revize materiálu a připravenosti programu - den D: tým přijíždí dříve než účastníci a připravuje se Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Bezpečnost – objektivní a subjektivní nebezpečí samotná akce – hodnocení v průběhu akce (zpětné vazby, hitace….) zhodnocení – zpětné vyhodnocení kurzu celým týmem, revize naplnění stanovených cílů, zpětná vazba od účastníků… Bezpečnost – objektivní a subjektivní nebezpečí Reflexe (zpětná vazba, review, feedback…) Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Reflexe (zpětná vazba, review, feedback…) Různé formy Držíme atmosféru aktivity Pestrost Ne psychologický rozbor účastníků Ne mentorování a poučování Bezpečný prostor pro všechny Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Základní pravidla: vzájemný respekt každý má právo na svůj názor jeden mluví, ostatní pozorně naslouchají každý má právo se diskuse nezúčastnit vše, co je řečeno, zůstane ve skupině každý mluví sám za sebe ne za skupinu Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Co? Musíme znát cíl činnosti Sběr podkladů Moderátor (facilitátor, vedoucí diskuze) Proces ne výsledek! Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Víkend ZP1 Rozdělte se do skupin – příprava programu Pátek večer – cíl: seznámení účastníků, prolomení ledů (cca 2 hodiny) Sobota dopoledne – cíl: rozvíjení týmové spolupráce, řešení problému, procvičování komunikace – (cca 3 hodiny) Zážitková pedagogika 1

Sobota odpoledne 1 – cíl: rozvíjení fyzických schopností člověka, osahání si svých limitů a hranic, rozvoj spolupráce – (cca 2,5 hodiny) Sobota odpoledne 2 – cíl: rozvoj komunikačních schopností, dovednosti obhájit svůj názor, etická dilemata, diskuze (cca 1,5 hodiny) Zážitková pedagogika 1

Sobota večer – cíl: pobavení, zábava, hra rolí (cca 2 hodiny) Neděle dopoledne – cíl: prohloubení důvěry mezi účastníky, uzavření, zakončení (cca 2 hodiny) Zhodnocení, ende, šlus! Zážitková pedagogika 1

Zážitková pedagogika 1 Děkuji za pozornost! Dotazy směřujte na: Pavelkaplan@seznam.cz 777 268 629 Zážitková pedagogika 1