EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 20. 12. 2012 Valová Lenka Za použití prezentace MŠMT z 19. 12. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování vysokých škol
Advertisements

Přijímací řízení.
Jak zlepšit systém akreditace a financování VŠ České VŠ - ve stejné lize jako Oxford a Sorbonna? Daniel Münich.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
NÁVRH ZMĚN ZÁSAD A PRAVIDEL FINANCOVÁNÍ VVŠ NA ROK 2013 (ukazatel K)
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech Adam KRČÁL samostatné.
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová EKONOMICKÉ INFORMACE.
Předsednictvo RVŠ JUDr. Lenka Valová.  Reprekomise Vázání prostředků rozpočtu - Zásady financování VVŠ část limity financovaných.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 8. ledna 2015.
Ukazatel Celkem rozpočet VŠ (mil. Kč) Meziroční vývoj (%)5,422,23-1,59-5,36-7,53 Celkem.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Rozpočet 2008 Kolegium rektora Základní principy předpokládá se aplikování stávající metody 1) rozdělení výnosů –normativní přínos (příspěvek.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 (aktualizace vybraných snímků a reflexe usnesení květnového Sněmu RVŠ) Jakub Fišer Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE Sněm RVŠ 29. ledna 2015 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 podklady pro Reprezentativní komisi Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ Praha
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Příjmy rozpočtu UP  příspěvek ze státního rozpočtu na vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou nebo další tvůrčí činnost,  dotace ze státního.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zásady financování a pravidla stanovení rozpočtu veřejných vysokých škol pro rok 2011 a další Vlastimil Růžička MŠMT 16. června
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROK 2012 A DALŠÍ Seminář k výpočtům limitů přepočteného počtu studentů vstupujících do financování.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 21. března 2013 Lenka Valová.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2013 doc. PhDr. Petr Zemánek, CSc. Květen 2012.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol na rok 2009.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Změny zásad a pravidel financování VŠ na období od roku zasedání P RVŠ Karolinum, Jakub Fischer, předseda EK.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Vývoj terciárního vzdělávání
Sněm Rady vysokých škol1 ROZPOČET vysokých škol v roce 2005.
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2010 Prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs Květen 2009.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Předsednictvo Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Zpráva o projektech FRVŠ podaných do výběrového řízení 2009 Prof. Dr. Ing. Zdeněk Kůs Květen 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Příprava rozpočtu na rok zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Pozice UTB ve Zlíně v rámci českých veřejných vysokých škol a možnosti dalšího rozvoje Petr Sáha Zdroj dat: MŠMT, Rozpočet.
Akademický senát AMU Meziroční pokles prostředků na činnost VVŠ v rámci kapitoly MŠMT o 1,21% (240,1 mil. Kč) Odlišný způsob výpočtu příspěvku.
Ekonomické a organizační problémy ve školství Pk v 1. Q 2009 Ing. Ladislav Forman vedoucí odboru školství, kultury, památkové péče a tělovýchovy
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Analýza hospodářského výsledku
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2014 Liberec.
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Transkript prezentace:

EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Valová Lenka Za použití prezentace MŠMT z

OBSAH - Reprekomise I. Rozpočet 2013 II. Zásady financování VVŠ 2014 – limity „A“ III. KEN oborů Archeologie a Průmyslové inženýrství IV. Další novela zákona 218/2000 Sb.,

I. ROZPOČET 2013  Výdaje rezortu MŠMT tis. Kč  Věda a vysoké školy tis. Kč z toho: - Vysoké školy tis. Kč - rozpočet bez PF tis. Kč - Výzkum, vývoj, inovace tis. Kč Srovnání s rozpočtem 2012  před vázáním: růst o 132 mil. Kč (0,61 %)  po vázání: růst o 700 mil. Kč (3,32 %)  z toho 500 mil. Kč do běžného rozpočtu VŠ (ukazatel K)  z toho 200 mil. Kč do rozpočtu EDS/SMVS Střednědobý výhled (meziroční pokles)  VŠ 2014 = tis. Kč ( - 4,82 %)  VŠ 2015 = tis. Kč ( 0 %)

4

5

Bilanční tabulka vysokého školství I. Institucionální část A+K nárůst o tis. = 2,7 % - A 0,5 % K 15,6 % II. Sociální záležitosti studentů C, J, S1, S2, U1, U2 nárůst o tis. = 3,5 % - stipendia doktorandů 8,5 %, ubytovací stipendia 0,1 %, stravování - 4,1 %, sociální stipendia - 4,1a -16,3 % III. Rozvoj vysokých škol G, I pokles o tis.= -4,9 % ( FRVŠ -30 %, CRP +13,7 %, IRP 0 %) IV. Mezinárodní spolupráce a ostatní nárůst 13,9 % zejména pro navýšení prostředků na mobility Erasmus

Položka Počet přepočtených studentů Počet přepočtených studentů zahrnutých do výpočtu (tj. akceptovaný počet přepočtených studentů) Průměrný normativ (v Kč) Doktorské stipendium (v Kč/rok) Ubytovací stipendium (v Kč/rok) Sociální stipendium (v Kč/rok) Dotace na 1 hlavní jídlo (v Kč) 23,0021,2519,4017,95 Základní kvantitativní údaje o financování vysokých škol

Meziroční vývoj počtu studentů limitní počet  snížení celkového počtu o 5,1 % snížení počtu studentů v 1. ročníku o 9,4 % skutečný přepočtený počet  snížení celkového počtu o 2,6 % snížení počtu studentů v 1. ročníku o 4,5 %  vzniká disproporce mezi skutečným přepočteným počtem studentů (SDS+1) a počtem, které MŠMT limituje a započítává při výpočtu rozpočtu 8

9

10

II. Limity 2014 Východiska pro VVŠ při přijímacím řízení 2013  15 VŠ, u nichž podíl nadlimitního počtu studentů na celkovém limitním počtu přesahuje o více než 5 % : JU (14,6 %), UJEP (5,2 %), VFU (6,3 %), OU (15,6 %), UHK (13,4 %), SU (8,5 %), VŠCHT (14 %), ZČU (8,9 %), UPa (13,3 %), VUT (9,9 %), VŠB-TUO (5,1 %), UTB (7,1 %), ČZU (25,8 %), Mendelu (7 %), VŠTE (8,3 %)  11 VŠ, u nichž je tento podíl pod 5 % UK (1,8 %), MU (4,9 %), UPOL (4,5 %), ČVUT (3,7 %), TUL (3,0 %), VŠE (3,0 %), VŠPJ (0 %), 4UV (0 %) 11

 7 VŠ, u nichž podíl nadlimitního počtu studentů na limitním počtu v některé kategorii (B1, M1, N1, P1, SP2+) přesahuje 30 %: JU (N %), VFU (B1 + 46,4 %), OU (P1 +46,7 %), UHK (P %), UPa (N1 + 30,1 %), ČZU (B1 + 36,4 %); N1 + 62,5 %) 12

13

Vliv demografického vývoje na počet studentů VŠ  pokles počtu studentů bude kopírovat demografický pokles a rozpočtový výhled  podíl poprvé zapsaných do terciárního vzdělávání bude MŠMT udržovat kolem cca 2/3 z odpovídající populace  prioritou následujících let bude podpora diverzifikace VŠ především cestou snížení současného podílu absolventů bakalářů pokračujících v navazujících magisterských programech k hranici 50 %  návaznost na reformu vysokého školství 14

Návrh výpočtu limitů na rok 2014  snížit limitní počet v kategoriích B1 – 5 %; M1 – 5 %; N1 – 5 %; P1 – 0 %  působení indikátorů kvality a výkonu v jednotlivých kategoriích na podíl ze základny B1 – 5 %; M1, N1 – 10 %; P1 – 20 %  snížení limitního počtu provést pouze za pomoci standardizované míry nezaměstnanosti  návrh pro SP2+: započítat nižší ze dvou údajů – limitní počet nebo skutečný přepočtený počet studií (limit neurčovat v předstihu, nýbrž vypočítat až v rámci přípravy rozpočtu) 15

Indikátory kvality a výkonu pro ukazatel A B1M1, N1P1 Celkem100 % Započítané body RIV29,5 %39 %44,5 % Započítané body RUV0,5 %1 %0,5 % Účelové neinvestiční prostředky na výzkum 5 % 10 % Vlastní příjmy5 % Vážený počet profesorů a docentů30 %20 %10 % Cizinci v příslušném typu studijního programu 5 % „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu 5 % Vyslaní v rámci mobilitních programů10 % Přijatí v rámci mobilitních programů10 % 16

17

18

Připomínky RVŠ  Tlak na snižování počtu studentů je vyvíjen na veřejné vysoké školy, nikoli na školy soukromé.  Plošné snižování počtu studentů povede k dalšímu snížení již tak ohrožených oborů technických a přírodovědných.  Nezaměstnanost absolventů by měla být uplatňována klouzavě.  SP2+ pro financování - výpočet je sice srozumitelně naznačen, jeho složitost však vyvolává otázku, zda jeho aplikací bude skutečně dosaženo zamýšleného cíle.  Specifický přístup v ukazateli A u neuniverzitních vysokých škol - jde o nesystémové zvýhodnění neuniverzitních škol na úkor škol univerzitních, které mají vybudované kapacity (personální i materiálně-technické a prostorové) a které pak mohou být dočasně suboptimálně využity.  Indikátory kvality - Body RIV by měly být alespoň zčásti uplatňovány oborově, - Nelogická dotace u Počtu Doc. a Prof. – B 30 %, M 20 %, P 10 %.  Technické a formulační opravy na str. 1 a u zdůvodnění nezahrnutí VUŠ.

III. Koeficienty ekonomické náročnosti (KEN)  pro studijní program Archeologie: 1,00  pro studijní program Průmyslové inženýrství: 1,65 20

IV. Další novela zákona o rozpočtových pravidlech  Schválena PS s účinností od  Režim státní pokladny – dotace VVŠ přes účet u ČNB s možností vyvedení na vlastní účty školy – plné uplatnění do 3 měsíců  Metodika MŠMT k zajištění realizace naprosto nezbytná

DĚKUJI ZA POZORNOST