Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Naučil jsem se....
Advertisements

TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
JÁ A MOJE ŽENA.
Jedině Bůh je naděje Ref: Jedině Bůh je naděje a Jeho láska, kterou v Synu dal. Jedině Bůh je pro svět naděje, i kdyby svět se tomu stále smál. Jedině.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _05_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_004_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Úvahy v ranní mlze….
Popelka Česko- Slovenský projekt 9. B ZŠ A MŠ SNP6 ÚSTÍ NAD LABEM.
Irské štěstí OPRAVDU to funguje..
Každé ráno začíná život....
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Irské štěstí.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jak úžasná 1. Jak úžasná musí ta láska být,
Člověk se nědy zeptá proč...???
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Nebezpečí na internetu Nikola Zámečníková
Irské štěstí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_023_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Rodina byla nepohostinná a odmítla anděly nechat v místnosti pro hosty
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje několik cvičení zaměřených na slohový postup vyprávěcí. Jednotlivá cvičení jsou tematicky rozčleněná.
Dopis od Boha.
Jen tak, pro radost, Ti posílám jednu malou vločku
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _24_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Posun : Auto nebo S láskou je to jako s máslem: občasná trocha chladu ji udržuje svěží.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _14_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Charakteristika Zachea: 1.hříšník 2.malý 3.bohatý.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_19_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Rozhodnout se musíš SÁM!!!. Dej pozor, co si přeješ Ukázka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení s pověstí o vesnici Skalička.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_334_Zájmena AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Řepníky,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _11_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ICT ČJ 5.ročník Význam slov I.
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem...nejsi sám AC Slavkov u Brna,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Příběh pro všechny tvrdě pracující
Jan Neruda Povídky malostranské Pojďme se společně podívat do 19. století... 0:00 - 0:40 s.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR:Světlana Havránková NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_ČJ_SPISOVATELÉ A ILUSTRÁTOŘI.
mail.com Miláčku, ty jsi úžasný milenec – jsme spolu jen dva týdny a já jsem už ve třetím měsíci !
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Kde jsou Athény?.
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Naučil jsem se....
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Irské štěstí.
POZNÁVÁME ZÁJMENA JEJICH JÁ ONI NAŠE KDO ? MĚ NIC TY MŮJ
Téma (název prezentace)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
ČESKÁ LITERATURA 8-9 JAN NERUDA- PRÓZA
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: 10.4.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_21_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Česká literatura ve 2. polovině 19. století Téma: Jan Neruda, Povídky malostranské, Doktor Kazisvět Metodický list/anotace: Rozbor povídky za pomoci ukázek s použitím interaktivní tabule

JAN NERUDA POVÍDKY MALOSTRANSKÉ DOKTOR KAZISVĚT

CO JSTE SE DOZVĚDĚLI O DOKTORU HERIBERTOVI? „ Neříkali mu vždycky tak, až po jisté příhodě, ale ta byla tak divná, že přišla i do novin. Vlastně se jmenoval pan Heribert a křestním jménem nějak zcela neobyčejně, jenž už nevím jak. Pan Heribert byl lékařem, totiž abych pravdu mluvil, on byl skutečně promován na doktora medicinae, ale neléčil pronikoho a praničeho. Sám by se byl musil přiznat, že od doby, kdy co student navštěvoval kliniky, neměl ani jediného nemocného pod rukama. A byl by se snad i ochotně k tomu přiznal, jen kdyby byl vůbec s někým mluvil. Ale byl to člověk prazvláštní.“(1) CO JSTE SE DOZVĚDĚLI O DOKTORU HERIBERTOVI?

„Doktor Heribert byl synem doktora Heriberta, velmi oblíbeného to druhdy lékaře malostranského. ..Dr. Heribert mladší byl by měl po Malé Straně dosti přízně, kdyby byl chtěl. Po smrti otcově přinášeli churaví důvěru svou na něho, ale ať přišel chudý nebo bohatý, on nevyslyšel žádného a nešel nikam. Znenáhla tedy důvěra přestala, obyvatelé okolní začli ho považovat za něco takového, čemu se říká „zkažený student“, a pozděj se i posmívali: „Ah doktor, ano – ani kočku bych mu nesvěřil!“ Doktora Heriberta, podobalo se, přílišně se to netklo. Zdálo se, že vůbec o lidi nestojí. Nikoho nepozdravil, pozdraven nikomu neděkoval. Když šel po ulici, vypadalo to, jako když vichr zvadlý list honí se a tam.“(2) JAK SE K Dr. HERIBERTOVI CHOVALI LIDÉ? PROČ?

„Byl překrásný den červnový „Byl překrásný den červnový. Takový den, kdy se nám zdá, že úsměv nejvyšší spokojenosti rozkládá se po nebi, zemi i po tvářích všech lidí. A v den ten pohyboval se pozdě odpůlne nádherný pohřeb Oujezdem k bráně. Pochovávali pana Schepelera, radu oučtárny zemské či stavovské, jak se tenkrát říkalo. Bůh nám to od pusť, ale věru se zdálo, že i po tom pohřbu je rozestřen onen úsměv spokojený! Jediný, kdo těžce nesl smrt páně radovu a hluboce nepříjemného dojmu nijak se zbavit nemohl, byl sládek pan Kejřík, posud mládenec, a jak již praveno, nejlepší a nejdůvěrnější nebožtíkův přítel. Bylať mu mladá vdova již včera vyjádřila své očekávání, že se jí teď patřičně odmění za to, že mu už za živobytí svého manžela byla – tak věrna.“(3) JAKÝ DOJEM MÁ VYPRAVĚČ Z POHŘBU?

„Náhle rakev sjela užším koncem k zemi a víko s rachotem odskočilo „Náhle rakev sjela užším koncem k zemi a víko s rachotem odskočilo. Mrtvola zůstala sice v rakvi, ale svezla se trochu do kolonou a pravá ruka se vymrštila přes rakev ven. Zděšení bylo všeobecné…A zrovna vedle rakve stál – doktor Heribert… to trvalo okamžik. Jaksi mimovolně chopil se Heribert svislé ruky, snad aby ji zase v rakvi umístil. Ale podržel ji v rukou svých, prsty jeho nepokojně hrály, a oči spočívaly pátravě na mrtvém obličeji před ním. Teď vztáhl ruku a rozevřel víčko pravého umrlcova oka. „Pozor!“ vzkřikl malý Heribert hlasem k neuvěření širokým a zvučným. „Ten muž není mrtev!“(4) CO SE STALO PŘI POHŘBU?

„Kdopak je to?“ ptal se Ostrohradský. „I prý doktor –“ „Nesmysl! – Vy jste blázen!“ hučel pan doktor Link. „Kdepak je policie!?“ volal do toho Ostrohradský. Na všech tvářích byl nejvyšší zmatek. „A co se má stát?“ tázal se dychtivě. „Není – opravdu není mrtev?“ „Není. Je jen ztrnulý. Teď ho rychle doneste někam do domu, ať zkusíme pomoci!“ „Kdopak je to?“ ptal se Ostrohradský. „I prý doktor –“ „Doktor Kazisvět? – Policie!“ řičel řemenář. „Doktor Kazisvět,“ opakovali páni radové Kdojek a Mužík.“(5) KDY DOSTAL DOKTOR HERIBERT PŘEZDÍVKU?

JAK SE LIDÉ K DR.HERIBERTOVI CHOVALI PO UZDRAVENÍ PANA SCHEPELERA? „Po dvou měsícich úřadoval pan rada Schepeler zas jako dřív. „Pánbůh na nebi a doktor Heribert na zemi!“ říkal. Celé město mluvilo o doktoru Heribertovi. Noviny o něm psaly nejspíš po celém světě. Malá Strana byla pyšna. Vypravovaly se věci podivné. Baroni, hrabata, knížata hleděli si prý získat doktora Heriberta za osobního lékaře. … Ale doktor Heribert byl jako zabedněn. Ba vypravovalo se, že paní radová mu nesla plný pytlík dukátů, že se k němu ale nikdy nedostala, a naposled prý ji polil s pavlače vodou.. Zas bylo vidět, že o lidi nestojí. Nemocného nepřijal nikdy. Ale přec se mu teď říkalo všeobecně „dokror Kazisvět“. Spadlo to jako s nebe. Již jsem ho neviděl přes deset let, ani nevím, žije-li. Jeho malý domek na Oujezdě stojí posud nedotknut. Musím se jednou poptat.“(6) JAK SE LIDÉ K DR.HERIBERTOVI CHOVALI PO UZDRAVENÍ PANA SCHEPELERA? VYUŽIL SVÉ SLÁVY?

ODPOVĚDI Byl vystudovaný lékař, nikoho neléčil, s nikým se nestýkal. Zpočátku se ho snažili kontaktovat, později se mu posmívali. Nikdo příliš netruchlil, vládla spokojená atmosféra. Rakev sjela, otevřela se, vypadla ruka. Doktor Heribert zjistil, že „nebožtík“ není mrtvý. Překazil pohřeb. Opět chtěli, aby je léčil, on odmítá. Netušíme, proč.

Použitá literatura, citace NERUDA, Jan. Povídky malostranské. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, (1) (2) (3) (4) (5) (6) Zdroj klipartů: MS Office, Verze : 14.0.6123.5001