Centrum zelených vědomostí Integrovaný projekt spádového území obce s rozšířenou působností Bystřice nad Pernštejnem II. etapa
Centrum zelených vědomostí - region s vysokou nezaměstnaností - ochranné pásmo vodního zdroje -know-how pro „eko“ technologie - motivovaná samospráva - význačná škola -velká konkurence v CR
Centrum zelených vědomostí 1. Rozvinout „eko“ technologie vč. cest. ruchu 2. Zpřístupnit je veřejnosti 3. Rozvinout nové obory ve škole – mládež i dospělí 4. Vytvořit základnu pro praxi 5. „eko“ jako symbol regionu „Centrum zelených vědomostí“ celostátního/mezinárodního významu.
Centrum zelených vědomostí 1. ETAPA – 12 (9) PROJEKTŮ
Centrum zelených vědomostí 2. ETAPA – 8 PROJEKTŮ čísloProjekt projektu 1Sběr, svoz, třídění a likvidace odpadů 3Dřevovýroba / změna technologie 4Bioplynová stanice v Rozsochách 6Bioplynová stanice Dalečín 8Demonstrační projekt technologií 9Penzion Domanínek 10Revitalizace školního statku 11 Vzdělávací programy pro CZV 12 Výroba elektrické energie z biomasy
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? - Pokles počtu žáků/studentů o 20 – 25% do roku Rostoucí délka vzdělávání potřebná pro výkon profesí - Odbornost ve vyšším věku, průběžné obnovování - Důraz na klíčové kompetence v počátečním vzdělávání - Zánik oborů vzdělání - Specializace ve firmách nebo ve spolupráci s firmami - Roste význam vzdělávání v zaměstnání – počáteční vzdělání nestačí
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ?
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? Scénář „0“ Učební obory – stavební profese; šití oděvů, zahradnické práce; kuchařské práce – pokles z cca 80 na 60 (-25%) Obory s maturitou – zemědělské a technické profese, manažersko- ekonomické obory – pokles z cca 400 na 320 (-20%) VOŠ – agroturistika, trvalý pokles (konkurence) – pokles z cca 90 studentů na 0 v roce 2015 Další vzdělávání – nárůst krátkodobých kurzů Celkově pokles z cca 600 na 380 v roce 2015
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? Scénář „aktivní“ rozšíření záběru oborů - větší flexibilita oborů, prohloubení specializace ve směru nových progresivních technologií (projekt); zkvalitnění a rozšíření teoretické výuky - u zemědělských oborů o cestovní ruch na venkově, nepotravinářské zemědělství, projektový management, u technických profesí o zpracování kovů, práci se speciální technikou apod. (projekt); posílení možností dalšího studia – prohloubení spolupráce s Polytechnikou v Jihlavě a MZLU (projekt ); zkvalitnění praktické výuky - u zemědělských oborů praxí ve specializovaném zařízení v kombinaci s komerčními firmami v okolí (projekt), ERUDIC, progresivní obory (projekt); posílení vazby s budoucími zaměstnavateli – školicí centrum firem (projekt); posílení schopností samostatného podnikání – inkubátor (projekt).
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? Scénář „aktivní“ Učební obory – stavební profese; šití oděvů, zahradnické práce; kuchařské práce – pokles z cca 80 na 60 (-20%) Obory s maturitou – zemědělské a technické profese, manažersko- ekonomické obory – pokles % Na VOŠ – agroturistika, trvalý pokles (konkurence) – pokles z cca 90 na 70 (-20%); Další vzdělávání – nárůst krátkodobých kurzů Celkově pokles z cca 600 na 500 v roce 2015
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? Scénář „aktivní“ Jak na to? Scénář A – akce „0“ Scénář B – „prodej“ Scénář C – „kraj zajistí, škola provede“ Scénář D – „kraj zajistí, provede třetí subjekt“ Scénář D – „kraj vloží, provede třetí subjekt s případnou pomocí dalších subjektů“
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? Scénář „aktivní“
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? Scénář „aktivní“
Centrum zelených vědomostí REVITALIZACE STATKU ? Scénář „aktivní“ Funkční celky, varianty - Hospodářské budovy a technické zázemí farmy – Mze, 40%- 60% - Mobilní technika – 0 - Demonstrace – MŽP nebo Interreg CZ-A – 90 – 95% - Kemp – ROP – 50% - Hlavní budova – PPI (školicí centrum, 40-60%), ROP (brownfields - podnikatelský inkubátor), IOP (chráněná dílna)