CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení Realizace projektu:
Problémy při měření výsledného produktu NEW
Problémy při měření výsledného produktu Ukazatele měřící výsledný produkt národní ekonomiky, ať již typu HDP nebo ND, mají jeden základní nedostatek - jsou schopny zachytit pouze legální a měřitelné hodnoty vyprodukované v ekonomice.
Ze statistiky jsou tak zcela vyloučeny hodnoty, které nejsme schopni zachytit: statky a služby, které si lidé ve sledovaném období vyráběli pro vlastní potřebu a spotřebu svých rodin a známých, tudíž neprošly vůbec trhem
nárůst volného času a jeho aktivní využití statky a služby, které prošly nelegálním trhem, zde hovoříme o šedé a černé ekonomice
Šedá ekonomika je souhrnem ekonomických vztahů, které porušují běžné etické a morální normy společnosti. nejrozšířenějším ekonomickým problémem šedé ekonomiky je podplácení a melouchaření, tedy nezdaněná práce a příjmy
Černá ekonomika je souhrn ekonomických vztahů, které porušují zákony dané země, popř. zákony mezinárodní.
Do černé ekonomiky patří: hospodářská kriminalita jednotlivců, např. příjmy z trestné činnosti, krádeže, zpronevěry, padělání peněz, hospodářské podvody, neplacení daní a daňové úniky nelegální hazardní hry, prodeje drog, prostituce
Tyto činnosti nejsou zdaňovány a nejsou vykazovány ve statistikách. V této souvislosti se používá pojem podzemní ekonomika či stínová ekonomika.
Čistý ekonomický blahobyt Američtí vědci proto přišli s myšlenkou nového ukazatele zvaného Net Economic Welfare, neboli Čisté ekonomické bohatství, který objektivněji zobrazuje výsledky lidského snažení na zvyšování kvality života.
Čistý ekonomický blahobyt Vzorec výpočtu: NEW = HDP + produkce pro vlastní potřebu + šedá ekonomika + černá ekonomika - záporné externality trhu
KONEC