Za tajemstvím nákupního košíku Jiří Hlavenka Czech Internet Forum Praha, 12/11/2009
Agenda Stalo se, stane se: události v e-komerci za poslední rok Vědí vůbec, co dělají? Nahlížíme do nákupních košíků
Stalo se: obři a legendy Mall.cz: návrat z velkého výletu, zjednodušení, změna modelu. Co zahraniční dcery? Kasa+Obchodní-dům.cz: Arca – HP Tronic (?) Alza.cz: celkem nevzrušená jednička Aukro otevírá Aukro Shopy, zájem slušný i přes tvrdé podmínky Víceméně zánik skupiny obchodů Vltava, zbývá Cybex Vivantis expanduje doma, Parfums v zahraničí Přes krizi zažívá toto odvětví stále výrazný růst a navyšuje svůj podíl na trhu!
Stalo se: stačí deset tisíc e-shopů? Počet e-shopů na cz Internetu překročil , každý den vznikají desítky (!) nových Zásadní role Zboží.cz, o něco menší Heureka.cz Stále vítězí nejnižší cena; žádná možnost zdražování, naopak marže setrvale klesají Cílový stav českého e-shoppingu: shopů?
Stane se? Krize zamrazila apetit velkých investorů Každý se dívá na „bottom line“; neprofitabilní firmu nikdo nechce Pro angel investory je e-komerce příliš „tough business“ Příští rok bude bez velkých investičních příběhů, mohou se slučovat konkurenti Naučí se e-retaileři skutečnému řemeslu?
Vědí vůbec, co dělají? Průměrná míra konverze je 0,5%!! (David Špinar, H1). Dvě třetiny prokliků zajišťuje 4% (nemajetných) uživatelů Internetu 84% lidí nekliká na odkazy. Úkol dne: a) překlopit katalog od dodavatele, b) snížit ceny pod konkurenci, c) být první na Googlu/Seznamu. Takto se dělá internetová komerce? Neutíká nám něco?
Vědí vůbec, co dělají? Který provozovatel internetového obchodu zná: Sociodemografický profil svých zákazníků? Rozložení nákupů (cena, počet kusů, marže), rozvrstvení míry profitability? Výnosnost zboží na homepage a hlavních stránkách kategorií? Své „bad customers“? (... A tak dále, a tak dále...)
Za tajemstvím nákupního košíku Čísla z nákupů u 10 významných českých e-shopů Celkem přes nákupních operací Mix sortimentních komodit: kosmetika, drogerie, knihy, hudba, oblečení, elektro Nelze bohužel uvést jména e-shopů, podstatné jsou statistické souhrny
V práci nebo doma? (v práci.)
V košíku mám... mohlo by to být lepší - Nadpoloviční podíl nákupů s 2 a více kusy zboží Ovšem: hypermarkety uvádějí průměrně 8 kusů zboží v košíku.
Po přepočítání na kusy zboží... - Jednokusoví jen 17% všeho zboží (tj. tržeb, profitu!) Rekordman měl v košíku 53 položek... Co dělají e-shopy pro navyšování počtu položek? (Skoro nic)
Hodnoty nákupů: magická tisícikoruna Incentiva v podobě poštovného zdarma je zásadní Nicméně e-shopy málokdy využívají cokoli jiného (slevy, kupóny..)
Převedeno na finance je to ještě zřetelnější Košíky do 500 Kč tvoří 21% všech nákupů, ale jen 4,6% příjmů Košíky do 1000 Kč tvoří 51% všech nákupů, ale jen 20% příjmů
Ještě jedno svědectví o plných košících Rozpětí Položek Pr.cena C/ks , , , , , a více6,
Nakonec: Praha, půl království? Hodnoty průměrných nákupů v jednotlivých krajích Kromě Prahy není zcela přesné kvůli překryvu PSČ
Děkuji za pozornost!