Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/
Český jazyk 9. ročník Branšovská Věra
OZNAMOVACÍ: ROZKAZOVACÍ PŘACÍ TÁZACÍ ZVOLACÍ
něco tvrdí, oznamují Př. Vlak už přijel. Rozkazovací: vyjadřují vybídnutí, rozkaz, zákaz Př.: Pojď. Pomoz mi!
vyjadřují přání Př.:Kéž bychom vyhráli. Věty ROZKAZOVACÍ A PŘACÍ se souhrnně nazývají ŽÁDACÍ.
vyjadřují otázku, dotaz Př.: Kam jdeš? Zvolací: mluvčí vyjadřuje radost, údiv, odpor,na počátku věty stojí často citoslovce nebo částice Př.: Ach, to je krása! Ať tě tu víckrát nevidím!
v řeči liší: INTONACÍ ( VĚTNOU MĚLODIÍ) vv písmu se liší: znaménky za větou OOTAZNÍK píšeme za větou TÁZACÍ. VVYKŘIČNÍK píšeme za větami: ZVOLACÍMI PŘACÍMI ROZKAZOVACÍMI
Otazník píšeme na konci souvětí, jestliže vedlejší věta závisí na tázací větě hlavní. Př.: Nevíš, kolik je hodin? x Otazník se nepíše Jestliže je v souvětí otázka vyjádřena vedlejší větou. Př.: Žáci chtěli vědět, kdy budou jarní prázdniny.
se píše za souvětím, má- li v něm postavení citová věta. Př.: To bylo radosti, když stanul ve dveřích !
ZJIŠŤOVACÍ DOPLŇOVACÍ Otázky zjišťovací odpovídáme- ANO NE PŘ.: Vyhráli jste? Ano.
částicemi ano, ne odpovědět NELZE. Otázky doplňovací jsou uvozeny : ◦ tázacími zájmeny ◦ tázacími příslovci tázacími číslovkami Př.: Kolik je ti let? Patnáct.
Učebnice Český jazyk pro 9. ročník ZŠ, SPN,as., 1997 Použití obrázků z klipartu MS office