SOCIALIZACE & Sociální učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kojenecké období.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Mezi lidské vztahy a komunikace
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Emoce (city).
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sociální kontrola Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Konflikt sociálních rolí
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Reálné a zobrazené vzory
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Psychologie II Sociální psychologie
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Teorie motivace Adéla Furiková.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
VY_32_INOVACE_PSYM22460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vůle.
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Sociální psychologie SZ7BK_SOPS
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie učení.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Sociální psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

SOCIALIZACE & Sociální učení

Socializace (lat. socialis = společný) = proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti socializace nebývá nikdy ukončena jedná se o vývoj lidské osobnosti lidský jedinec se stává člověkem až v procesu socializace Pro úspěch ve společnosti je potřebné osvojit si takové vlastnosti a dovednosti, které preferuje daná společnost. Proces osvojování si způsobů chování a seznamování se s kulturním prostředím, osvojení si společenských norem, přizpůsobení se společenskému životu.

Socializace Každá společnost má představy o sociálních rolích. Tyto představy jsou zahrnuty do soustavy norem. Mechanizmy socializace: Procesy učení Činitelé socializace Sr – dané pohlavím, věkem, postavením, profesí.. N – regulují chování a prožívání jedinců ve společnosti Ms – procesy učení, sociální řízení (působí regulačními zásahy na procesy učení)

Dělení socializace Primární socializace probíhá v rodině a končí s uzavřenou individualizací jednotlivce. Normy, které se během této socializace vstřebají, platí jako stabilní, ale mohou se během života ještě změnit. Primární socializace trvá do třetího roku života. Sekundární socializace připravuje individuum na jeho roli ve společnosti a probíhá zejména v rodině, ve škole a v kontaktu s vrstevníky. Probíhá zhruba od třetího roku života. Terciární socializace se uskutečňuje v dospělosti a označuje přejímání, které individuum neustále uskutečňuje v interakci se svým sociálním okolím.

Zanedbání socializace Historické doklady: „vlčí děti“ Amala a Kamala (Indie) Viktor z Aveyronu (Francie) Nová doba: Fritzl (Německo)

Činitelé socializace rodina škola vrstevnické skupiny práce masmédia Funkci činitelů soc. mohou plnit nejrůznější soc. skupiny, do kterých je jedinec začleněn a nejrůznější osoby, se kterými vstupuje do různých vztahů Cvičení – co důležitého jste se naučili pro život od: rodičů, vrstevníků (kamarádů), učitelů.

Primární nositel kultury Rodina Primární nositel kultury poskytuje základ norem a hodnot dané společnosti tradice, zvyky, mravy, zákony, tabu …

Vrstevníci vliv na sebepojetí rozvoj prosociálních vlastností rozmanitější formy komunikace

Učitelé mají moc a odpovědnost mohou ovlivňovat postoje a chování celé skupiny působí na vztahy vrstevnických skupin vliv na motivaci a rozvoj kompetencí

Vliv masmédií = masová média (oslovují masy = velké skupiny lidí), patří mezi ně: tisk, rozhlas, televize, internet, knihy ovlivňují názory a postoje a formují hodnoty a způsoby chování ovlivňují naše potřeby, zájmy na každého z nás, aniž si to vůbec uvědomujeme, mají informace veliký vliv negativní dopad informačních a komunikačních technologií na chování dítěte

Sociální učení učení je základním mechanismem socializace sociální učení znamená osvojování si komplexních způsobů chování a jednání přiměřených určité sociální situaci produktem jsou i role, postoje, hodnoty, ideály apod.

Druhy sociálního učení Podmiňování Observace Anticipace Imitace Identifikace

Podmiňování (zpevňování) = určité chování je posíleno (odměněno) podnětem sociální povahy Je založeno na : odměnách (pochvaly, uznání) – kladná motivace trestech (projev nesouhlasu, zamítnutí, zavržení) – záporná motivace Když po nějakém chování přijde odměna, zvyšuje se pravděpodobnost jeho zopakování. Pokud přijde trest, snižuje se pravděpodobnost opakování chování. Pokud je určité chování bez odezvy, postupně vyhasíná.

Podmiňování ve výchově aby byla výchova důsledná a účinná, je třeba vybudovat systém odměn a trestů • každé dítě potřebuje mít určité hranice, které bude respektovat • hranice mu pomohou orientovat se ve světě, pozná, co je povinnost, význam trestu, odpovědnosti • výchovné odměny a tresty by měly být přiměřené osobnosti dítěte a jeho věku

Experiment na podmiňování Operantní podmiňování (někdy též učení úspěchem) je druh učení, při kterém se mění pravděpodobnost výskytu spontánních aktů chování (operantů), na základě jejich důsledků (odměňování, trestání). Skinner – holubi (40. léta) http://www.youtube.com/watch?v=ymkT_C_NWXw&feature=related Thorndike – kočky v kleci http://www.youtube.com/watch?v=BDujDOLre-8 Tím, že byly odměňovány potravou se naučily otvírat si klec.

Experiment na podmiňování Thorndike – kočky v kleci (konec 19. století) http://www.youtube.com/watch?v=BDujDOLre-8 Watson (20. léta) - podmiňování u malého Alberta http://www.youtube.com/watch?v=FMnhyGozLyE&feature=related Tím, že byly odměňovány potravou se naučily otvírat si klec.

Observace (odezírání) Vnímáme kolem sebe chování druhých a reagujeme na to, jak je toto chování přijímáno okolím → zda je chváleno nebo kritizováno i když se odměna nebo trest netýká přímo nás, uvědomujeme si , co je považováno v určité situaci za vhodné a co ne osvojujeme si určité formy chování

Anticipace (očekávání) jednotlivci i sociální skupiny ovlivňují průběh sociálního učení také tím, že projevují očekávání toho, jak se bude jedinec chovat. např. matka říká: „ Dokážeš to, jsi šikovný!“ (důvěra ve schopnosti posílí touhu po dosažení cíle –např. –maturity svého dítěte)

Imitace (napodobování) = chování, které jedinec přebírá, protože je k němu motivován nemusí být vždy vědomá Imitace x observace Přejímáno je takové chování jiného člověka, jímž přejímající dosahuje podobných nebo shodných cílů a uspokojení potřeb, jako má „přejímaný“ (napodobovaný). IxO . Observační učení probíhá na základě pozorování "modelové" situace, kdy pozorující vidí i reakci na chování pozorovaného, podle toho pak chování zařazuje do svého repertoáru. Například pokud osoba zjistí, že agresivní chování (agrese) u jiného vede ke chtěným výsledkům, tak bude agresivitu také používat, aby docílila svých přání a výsledků.

Imitace (napodobování) Bez napodobování se lidský jedinec neobejde. Napodobováním se učíme : Řeči Mimice Gestikulaci Zdrženlivému nebo živému projevu citů Přejímání různých druhů zábavy Trávení volného času Způsobu chování k ostatním lidem

Učení nápodobou - experiment Bandura 60. léta Experiment s panenkou Bobo Ověření vlivu agresivních modelů – reálných a kreslených filmových postav – ve srovnání se skutečným dospělým modelem. http://www.youtube.com/watch?v=nsmkshuzmNA Živý model měl silnější vliv než filmová postava Filmová postava měla silnější vliv než kreslená.

Identifikace (ztotožnění) je způsobeno citovým vztahem nebo obdivem k určité autoritě, kterou jedinec napodobuje mnohé společné rysy s učením nápodobou je to záměrné úsilí o převzetí způsobů chování a jednání modelu Identifikace je běžná v období dětství, kdy dítě chce „být jako on“ a identifikuje se s rodičem, ke kterému má citovou vazbu. Opět jde o situaci, kdy jedinec přejímá chování druhého člověka. Jiný je však motiv. Při identifikaci se vybírá objekt (vzor) nápodoby, přejímán je celek, oproti učení nápodobou, kdy je přejímáno pouze určité chování.

Sociální zralost = společenskými normami vyžadovaná míra začlenění se do společnosti a schopnost adekvátně zvládat různé sociální role není pouze pasivním přizpůsobením určitému sociálnímu kontextu, ale aktivním jednáním v něm

Sociální zralost • začlenění se do společnosti • schopnost zvládat různé sociální role • přijímání a dodržování sociálních norem • sdílení a předávání hodnot dané společnosti a kultury • sociální dovednosti a znalosti ( komunikace ) • schopnost spolupráce, pomoci a oběti ( prosociální chování )

Závěrečné experimenty Marshmallow test https://www.youtube.com/watch?v=Sc4EF3ijVJ8 https://www.youtube.com/watch?v=jQvBrEEYS20