PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D. Středověký člověk I. PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Obsah Všeobecný názor na člověka ve středověku Křesťanská antropologie Člověk poutník - Jerusalém Člověk kajícník - Flagelanti - Chiliasmus IV. lateránský koncil roku 1215 (Inocenc III.)
Středověký člověk I. Všeobecný názor na člověka ve středověku Představa o univerzálním a věčném obrazu lidství Člověk je boží stvoření Člověk je pánem země, přírody a zvířat Kdo popře Boha, je určen k věčnému zatracení
Vytváří dvě koncepce člověka Člověk poutník Křesťanská antropologie Vytváří dvě koncepce člověka Člověk poutník svět je pouze dočasnou zastávkou v čase a prostoru a směřuje buď k věčnému životu, nebo k věčné smrti Člověk kajícník - má vštěpovanou koncepci hříchu a musí činit pokání
Člověk poutník Křižácké výpravy v 11. až 13. století Vznik řádů k ochraně poutníků ve Svaté zemi Poutě do Jeruzaléma, Říma a Santiaga de Compostela Poutě jsou podmínkou bezúhonnosti a spásy Poustevník na oslu (Roman du Chevalier du Cygne, r. 1270)
Jeruzalém se stal v první křížové výpravě (1096 - 1099) hlavním městem Jeruzalémského království. Město bylo opět zalidňováno křesťany, ale Židé ani muslimové zde za vlády křižáků žít nesměli. Stal se cílem křesťanských poutníků. Evropané udrželi Jeruzalém po 88 let, kdy jej pro muslimy dobyl zpět sultán Saladin. Dobytí Jerusaléma roku 1099
Člověk kajícník - Život v askezi, bolesti a v davu - Flagelanti (flagellare - bičovat) Poprvé roku 1260 v Perugii na výzvu dominikánů Roku 1348 morová pandemie vedla k procesí sebe trýznících se flagelantů z Itálie do celé Evropy Karel IV. je vyhání z Čech V jižní Evropě se udrželi až do 19. století Flagelanti v Německu (Norimberská kronika, r. 1493)
K askezi se hlásili i chiliasté Lidový chiliasmus žil v očekávání roku 1000 a projevil se při křížových výpravách Očekávání tisícileté boží říše na zemi vytvořilo tyto nálady i v Čechách, v náboženské obci v Táboře roku 1419 (kněz Martin Húska, řečený Loquis) V chiliasmu našla svoji základnu i různá sociálně-revoluční hnutí (příslibu zlatého věku), např. novokřtěnci 16. století Apokalypsa - Janovo zjevení
IV. lateránský koncil roku 1215 (Inocenc III.) Upřesnil povinnosti věřících Jednou za rok zpověď a pokání Položil základ pro činnost inkvizice, postavil ji mimo dosah světské moci Postavil se proti herezi a určil způsob k jejímu potírání Zpřesnil obsah věrouky, zabýval se svátostmi Inocenc III., freska v klášteře Sacro Speco
Seznam použitých zdrojů Le Goff, Jacques: Středověký člověk a jeho svět. Nakladatelství Vyšehrad, Praha 2003. ISBN 80-7021-682-4. [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PetrPoustevnik.jpg [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Jeruzal%C3%A9m [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Flagelant [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chiliasmus [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Apokalypsa [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Inocenc_III.