2: Biologická a sociokulturní determinace psychiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Žlázy s vnitřní sekrecí
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Psychické stavy.
Obvodová nervová soustava
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava.
Nervová soustava.
FYZIOLOGIE NERVOVÉ SOUSTAVY
Centrální nervová soustava- mozek
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řízení lidského organizmu
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
2: Biologická a sociokulturní determinace psychiky
Hormonální řízení.
Obecná endokrinologie
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Žlázy s vnitřní sekrecí
Řízení organismu Filip Bordovský.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Psychologické aspekty zdraví
Rizikové faktory a zdraví Okruh témat pro informační leták.
Obecná endokrinologie
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
1. Nervová soustava: úvod.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Mozek. Co je to mozek? - je řídící integrační orgán nervové soustavy člověka -kontroluje veškeré tělesné funkce - činnost srdce - trávení - pohyb - řeč.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Projekt: Moderní výuka
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Transkript prezentace:

2: Biologická a sociokulturní determinace psychiky ψ

Biopsychosociální přístup v ψ

Biologické vlivy Behaviorální genetika: studuje relativní zastoupení vlivů dědičnosti a prostředí (nature vs. nurture) na chování a prožívání

Geny & DNA Stočení jazyka je jedním z mála projevů, které závisí na specifickém dominantním genu. Naopak běžná je složitá vazba na genetickou informaci.

Vrozené vs. získané?: výzkum dvojčat  dvouvaječných dvojčat = dědičné vlivy + vlivy prostředí  jednovaječných dvojčat = vlivy prostředí -------------------------------------------------------------------  (D-J) = dědičné vlivy

Interakce genů a prostředí Environmentalní faktory factors interagují s genetickými při ovlivňování mnoha rysů. Například, podvýživa v raném věku může ovlivnit kognitivní schopnosti.

Endokrinní systém žlázy s vnitřní a vnější sekrecí, které produkují hormony do krevního řečiště

Nervový systém Centrální Nervový Systém (CNS): mozek a mícha Periferní Nervový Systém (PNS): všechny nervy a neurony propojující CNS se zbytkem těla (rozděluje se na somatický a autonomní nervový systém)

Autonomní nervový system Organization Anatomie a funkce parasympatiku a sympatiku

Neurální základna chování: Komunikace mezi neurony Komunikace mezi neurony, přechod elektrického potenciálu na synapsi prostřednictvím neurotransmiterů (chemické látky uvolňované neurony do synaptické štěrbiny – přenos)

Hlavní neurotransmitery: noradrenalin – zabudovává informace do dlouhodobé paměti, napomáhá tvorbě nových synapsí, které mají k paměti vztah. NA uvolněný (spolu s dalšími) v důsledku sympatické aktivační reakce v emočně vybuzených situacích se podílí na tom, jak živě si pamatujeme tyto situace (šok, hněv, strach) endofirny – působí proti bolesti (uvolňují se v průběhu relaxace, výrazné tělesné námaze, při požívání chilli) serotonin – vztah k agresivitě, vysoké hladiny- agrese, tlumí REM spánek, střední – spánek, relaxace, nízké – deprese, spolu s noradrenalinem ovlivňují funkci RAS, zdá se, že u lidí s nízkou hladinou serotoninu nedochází k pružnému odpojení kmene acetylcholin – vzniká látkovou přeměnou z tuku, důležitý pro zdravý stav membrán, nutný pro aktivaci REM dopamin – souvisí s mechanismem odměny – běžné příjemné pocity, je-li ho málo, může disponovat ke vzniku závislostí na látkách umožňujících lepší fungování mechanismu odměny GABA (gamma aminobutyric acid)– neurální inhibice (užití u farmak tlumících úzkost)

Funkční organizace lidského mozku Jádro a limbický systém jsou zobrazeny plně, levá mozková hemisféra byla odstraněna. Mozeček přináležející k jádru řidí rovnováhu a svalovou koordinaci; talamus slouží jako přepínací relé pro zprávy, které přicházejí od smyslových orgánů; hypotalamus (zde není znázorněn, ale nachází se pod talamem) reguluje endokrinní aktivitu a život udržující funkce, jako je metabolismus a řízení tělesné teploty. Limbický systém se zabývá emotivitou a aktivitami, které uspokojují základní životní potřeby. Mozková kůra (vnější vrstva nervových buněk pokrývajících cerebrum) je centrem vyšší nervové činnosti, kde jsou pociťovány vjemy, zahajovány volní akce, činěna rozhodnuti a formulovány plány. mozková kůra jádro

corpus callosum velký mozek talamus hypotalamus epifýza (šišinka) hypofýza mozeček mícha

Mozek

Lokalizace funkcí v kůře levé hemisféry primární somatosenzorická oblast centrální brázda primární motorická oblast primární zraková oblast Wernickeho oblast primární sluchová oblast

Mozek: kůra http://www.brainconnection.com/topics/?main=anim/speak http://www.brainconnection.com/topics/?main=anim/read

Laloky mozkové kůry frontální laloky: přijímají a koordinují informace z dalších laloků; kontrola pohybu, produkce řeči, vyšší kognitivní funkce jako myšlení, sebereflexe, emoce, paměť

Phineas Gage – úraz hlavy v dole Phineas Gage – úraz hlavy v dole. Přežil, zdánlivě bez narušení psychických funkcí – vnímání, řeč,motorika,logické myšlení bez větších změn. Přesto selhávání v seberegulaci, v emočních a sociálních reakcích.

Laloky mozkové kůry temenní laloky: nahoře, hned za frontálními laloky, interpretace tělových pocitů spánkové laloky: po stranách, nad ušima; slyšení, porozumění jazyku, paměť a část emoční kontroly

Laloky mozkové kůry týlní laloky: vzadu; vidění, vizuální percepce

Motorická a somatosenzorická kůra

? Proč jsou ruce a obličej na tomhle obrázku tak velké? Co to může reprezentovat?

Split-Brain výzkum – rozdělený mozek přerušení corpus callosum poskytuje informaci o roli a funkcích levé a pravé hemisféry

Split-Brain

Lateralizace Specializace hemisfér

Aktivace Yerkes – Dodsonův zákon Funkčně optimální je střední úroveň aktivace mozku. Vyšší úroveň aktivace je nepříznivá zejména pro činnost spojenou s komplexními a obtížnými úkoly. Yerkes, R. M., & Dodson, J. D. (1908) The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18, 459-482

Sociokulturní vlivy Kultura = systém symbolů vytvářející specifický lidský svět významů a hodnot, které tyto významy vyjadřují. (Ch. Bühlerová: K je tvořena materiální kulturou (hospodářství, technika) sociálními institucemi (výchova, rodina), sociálními organizacemi a kulturou v užším smyslu. (umění, věda, náboženství) Lidská společnost je charakteristická tvorbou materiálních a duchovních hodnot. Jiná kultura  jiné hodnoty  jiný význam chování (například kráva u hinduistů a u nás, v kmeni Sirióno není tabuizován není sex (ten může být provozován veřejně), ale potrava (ta v intimitě rodiny)

Sociokulturní vlivy kultura jako poselství (E. T. Hall) člověk těží ze zkušenosti předchozích generací a současníků dědí a ve společnosti se učí vzorce chování: 1. interakce, 2. sdružení, 3. udržování se při životě, 4. bisexuálnost sociálních rolí, 5. teritorialita, 6. temporalita (časový aspekt existence), 7. učení se, 8. zábava, 9. obrana, 10. využívání zdrojů podíl kultury na formování psychiky – obecné, geneticky založené tendence chování (obživa, teritorium, sex…) jsou kulturami usměrňovány (do žádoucích forem) a regulovány

Sociální učení učení se kulturním vzorcům se děje různými způsoby neformální vzorce: vybere si model, začne napodobovat formální – dostane poučení technické vzorce: předpisy učení se kompletním sociálním rolím (sociální učení ve všech podobách, přejímání statusu a scénářů role, např. mužská a ženská role, jejich proměny v poslední době, závislost na dané kultuře a učení se těmto rolím u dalších generací, případně bouření se proto těmto rolím atd.)

Vztah mozku a vědomí typický příklad dualistického pojetí Descartes (rozlišil dvě podstaty, věc rozlehlou (res extensa) a myslící (res cogitans)) – (po roztržce s církví, která mu dovolila pokračovat v práci jen tehdy, bude-li se zabývat tělem, vědomí a ducha ponechá v péči církve) metafora „vědomí = software, mozek = hardware“ monistické pojetí – např.behavioristé Skinner – (kromě buněk nic dalšího neexistuje) v současnosti interakcionistický přístup  zásadní jednota stavby a činnosti mozku jemné vazby vzájemného ovlivňování např. ideje, představy, nálady  tělesné funkce pozitivní emoce – množství „helper“ cells (pomocných buněk povahy bílých krvinek)imunitního systému , nebo koncentrace imunoglobulin A (slgA) v krku – záchyt infekce (při úzkosti klesá – víc infekcí horních dýchacích cest, angín apod.) mentální námaha, mentální cvičení  uchovávání nervových buněk („use it or loose it“) vědomí (ve smyslu sebeuvědomování) = stav živého a činného mozku Koukolík, F. (2005). Já. O vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování, Praha: Karolinum 2005