Výškové stupně rostlinstva Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Anotace: Materiál obsahuje prezentaci se základními informacemi o výškových stupních rostlinstva. Dále obsahuje kontrolní otázky pro žáky. Autor: Bc. Jana Kloučková Datum vytvoření: Září 2013 Jazyk: Čeština Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Obor: Zeměpis Tematický okruh: Přírodní obraz Země Učivo: Výškové stupně rostlinstva Očekávaný výstup: Rozlišuje a porovnává složky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu. Speciální vzdělávací potřeby: Školní atlas světa Klíčová slova: hranice lesa, tlak, teplota Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák II. stupně – 6. ročník Stupeň a typ vzdělávání: Základní vzdělání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 13 let
Vzrůstající nadmořská výška… Teplota vzduchu klesá. Zvyšuje se rychlost větru. Zvyšuje se množství srážek.
Výškové stupně rostlinstva Počet i pojmenování se liší v jednotlivých částech světa. Alpy: Smíšený les. Jehličnatý les. Horské louky. Mrazovou poušť. Štíty.
Obrázek 1
Výškové stupně rostlinstva Kilimandžáro: Savana. Tropický deštný les. Horské louky. Mrazová poušť. Sníh, led.
Obrázek 2
Výškové stupně rostlinstva Pokud vystoupáme o 200 m, teplota klesne o 1°C. Výškový rozdíl 70 m je stejný jako asi 1° zeměpisné šířky. Horní hranice lesa – nad ní již nejsou vhodné podmínky pro růst stromů.
Otázky 1. Zapište zeměpisné souřadnice Kilimandžára. 2. Co a jak se mění s rostoucí nadmořskou výškou? 3. Co je to horní hranice lesa?
Zdroje obrázků 1. Lilly_M. [cit. 2013-09-9]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alpy_Landscap e_wikiskaner_44.jpg?uselang=cs>. 2. Cezary p. [cit. 2013-09-9]. Dostupný pod licencí Creative Commons na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kilimandzaro_ CP.jpg?uselang=cs>.
Použité zdroje: Vypracovala, pokud není uvedeno jinak, Bc. Jana Kloučková V Obříství, září 2013