KONFERENCE V RÁMCI TVD Aktuální situace ve VD PhDr. Marie Jírů Členka Výkonného výboru AIVD Koordinátorka AIVD pro Královéhradecký kraj Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
VD pohledem vzdělávacích společností – současnost, perspektiva, mantinely,… - Představení profesního sdružení AIVD - VD pohledem vzdělávacích společností - Koncept DV Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
AIVD největší sdružení ve vzdělávání dospělých založena v roce 1990 2008: 110 členů 2011: více než 220 členů, z toho: soukromé vzdělávací instituce| 80 % střední, vyšší odborné, vysoké školy| 15 % oddělení vzdělávání podniků a úřadů | 5 % Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
asociace je členem: Unie zaměstnavatelských svazů ČR EAEA – European Association for the Education of Adults Evropská síť odborného vzdělávání ReferNET asociace má zastoupení: Národní rada pro kvalifikace Národní poradenské fórum Expertní skupina MŠMT Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
publikační činnost: odborný časopis „Andragogika“ odborné publikace ve vzdělávání dospělých výzkumná činnost: vnímání problematiky vzdělávání dospělých u laické a odborné veřejnosti (2009) podpora vzdělávání dospělých v malých a středních podnicích (2010) Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
VD pohledem vzdělávacích společností VD v Českém vzdělávacím systému : studium dospělých ve školách vzdělávání zaměstnanců podniků/organizací rekvalifikační vzdělávání uchazečů o zaměstnání vzdělávání pracovníků v rámci resortu/odvětví zájmové vzdělávání Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Podnikové – firemní vzdělávání Ekonomická recese Vzdělávání v krizi či spíše krize ve vzdělávání? Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Firemní vzdělávání v ČR se přibližuje zahraničí. VD v ČR v porovnání s EU není v takovém rozsahu a zdaleka se nepohybuje na předních místech v porovnání s členskými státy - měřeno výdajem s podílu hrubého domácího produktu Pro firmy je důležité obstát na trhu práce Investice do lidských zdrojů je investice do firmy, tak jak budou vzdělaní lidé ve firmě, tak bude firma bohatá – pozor aby to byla investice Zájem o firemní vzdělávání roste, lidé si uvědomují důležitost vzdělání, vzdělávání začíná narozením a nikdy nekončí, vzdělání po ukončení školy nekončí, ale začíná. Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Kvalita ve firemním vzdělávání Minulý režim - podnikové vzdělávání Začátek firemního vzdělávání Kvalita firemního vzdělávání souvisí s cenou, penězi Finance na vzdělání Hlavním důvodem ESF je podpora vzdělávání. EU nechce sjednotit systém, ale chce aby výsledky byly srovnatelné. Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Momentální situace - tlak na cenu vzdělávání (otázka kvality) Je možné nabídnout kvalitní a zároveň levné vzdělávání? – viz článek Největší tlak - státní organizace, veřejná správa, jediné kritérium výběru je cena, kde je kvalita?? Kde je etika?? Mají vzdělávací společnosti poskytovat levné nekvalitní vzdělávání, když si to trh žádá? Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Můžeme hovořit o vzdělávání v krizi či spíše o krizi ve vzdělávání? Odpověď : Krizi ve vzdělávání firemní vzdělávání začíná být v krizi díky nekvalitnímu přístupu Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Koncept – podpora a rozvoj DV v celé šíři Sladění vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce Monitoring dalšího vzdělávání Kvalita dalšího vzdělávání Podpora nabídky dalšího vzdělávání Podpora zvyšování úrovně vzdělávání zaměstnanců MSP Informační a poradenský systém Uznávání výsledků dalšího vzdělávání Simulace poptávky po dalším vzdělávání Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Kvalita dalšího vzdělávání – jedna z aktivit Konceptu Koncepční část –Co je kvalita? –Kde má hrát stát aktivní roli? –Nejsme v DV na začátku! Kvalita v rámci ověřování a uznávání výsledků DV Kvalita poskytovaných kurzů DV Podpora kvality vzdělávacích institucí - Identifikace oblastí, které dosud nejsou řešeny –např. hodnocení kvality vzdělávacích institucí Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Kvalita vzdělávacích institucí Dosud chybí systémový prvek dalšího vzdělávání pro hodnocení kvality vzdělávacích institucí Výběrová řízení se orientují dle ceny Zákazník nemá nástroj pro orientaci ve vztahu CENA vs. KVALITA Nespokojenost kvalitních vzdělávacích institucí - nízká kvalita vzdělávání Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Rating vzdělávacích institucí Důvody: VŘ, cena x kvalita Principy: podobný jako ratování hotelů - identifikace kritérií kvality, jedno z důležitých kritérií – kvalita lektora jednoduchý systém srozumitelný pro zákazníka (cena x kvalita) akceptovatelný a využívaný vzdělávacími institucemi využívaný při veřejných zakázkách podporovaný státní správou Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Očekávané přínosy ratingu VI Systémový prvek s návazností na ostatní principy uplatňované v oblasti DV (výstupy) Motivace VI k rozvoji kvalitativních prvků Nástroj pro propagaci kvality ze strany vzdělávacích institucí Nástroj pro orientaci ve vztahu CENA vs. KVALITA (zákazník) Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Kdo může o udělení ratingu žádat Všechny instituce poskytující DV, tj: Vzdělávací instituce (hlavní předmět činnosti) Školy a školská zařízení (doplňková činnost) Útvary vzdělávání v subjektech s jiným předmětem činnosti než DV Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
KRÁSNÉ A ÚSPĚŠNÉ DNY PŘÍŠTÍ Marie Jírů Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.