CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(Literární výchova - 7. ročník)
Advertisements

umělecký styl a jeho charakteristika
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základy literární teorie
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Literární druhy a žánry
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
PŘEHLED ČESKÉ LITERATURY OD 11. DO 14. STOLETÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Literární teorie Pro 8.ročník.
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Identifikátor materiálu: EU –
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VY_12_INOVACE_Tru_I_27 Lyrika N á zev projektu: OP VK Registračn í č í slo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzděl á n í pro konkurenceschopnost.
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literatura Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_51_Epika, lyrika Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
LITERÁRNÍ DRUHY Literatura se dělí na tři základní druhy – epiku, lyriku a drama. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Literární pojmy Literatura.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Průměr intervalové řady
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Opakujeme základní pojmy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Transkript prezentace:

CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU 27. dubna 2013 VY_32_INOVACE_130206_Charakteristika_umeleckeho_textu_DUM CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.

Charakteristika uměleckého textu Popis textu z hlediska literárně teoretického. Pracujte s Labyrintem literatury od Dušana Karpatského.

Základní popis Jedná se o prózu nebo poezii? Jedná se o lyriku, epiku či drama? Lze určit konkrétněji literární žánr?

Odpovězme na otázky: Co je to próza? řeč nevázaná… Co je to poezie? řeč vázaná, je psána ve verších…

Odpovězme na otázky: Co je to epika? Co je to lyrika? Jaké žánry stojí na pomezí lyriky a epiky? Co je to drama?

EPIKA a její základní žánry Epikou je každé umělecké dílo, které má děj, příběh. Může být prozaické nebo poetické. (Pozor: Divadelní hry se sem neřadí!) Epos, román, novela, povídka, romaneto, pověst, pohádka, mýtus (báje), legenda.

Lyrika a její základní žánry Lyrika je literární druh, který nemá děj. Vyjadřuje pocity, nálady, dojmy, myšlenky, odráží (reflektuje) autorův vnitřní stav. Lyrika má spíše jen určité motivy, které naznačují místo (příroda), atmosféru atp.

Lyrika a její základní žánry Píseň, elegie, žalm, óda, hymnus, epigram, pásmo. Prostřednictvím lyrických básní promlouvá lyrický subjekt (lyrický mluvčí, plní úlohu vypravěče v básni).

Na pomezí lyriky a epiky stojí… Žánry lyrickoepické Balada, romance, poema…

Drama a jeho základní žánry Drama je každá divadelní hra, může být veršovaná nebo prozaická. Divadelní hra se člení na jednání, scény a výstupy. Drama není určeno primárně ke čtení, ale k předvádění na jevišti.

Drama a jeho základní žánry Tragédie, komedie, fraška, činohra, melodram, opera, opereta, muzikál. Absurdní drama.

Základy uměleckého textu Téma Idea Motiv (leitmotiv) Námět Látka

Kompozice (tektonika) díla Sledujeme začátek díla, způsob podávání informací o ději a konec díla. Všímáme si, jak je dílo vyprávěno, jakou roli hrají postavy. Neopomínáme charakterizovat jazykovou stránku díla

Kompozice Chronologická (postupná) Retrospektivní (zpětná; častá u detektivek) Kronikářská (řídí se jen dějem, nejsou hledány vztahy mezi ději; deníky)

Konec díla Uzavřený (děj dospěl ke konci a rozuzlení; hrdina zemřel, konala se svatba…) Otevřený (naší fantazii je dán prostor, abychom uvažovali, jak dílo končí; časté pokračování v dalším dílu)

Vypravěč a vyprávěcí postup ich-forma (1. osoba), er-forma (3. osoba) Druhy vypravěče (narátora) autorský (vševědoucí, vidí do nitra hrdinů) personální (jedna z postav vypráví) oko kamery (nevidí do nitra postav)

Charakteristika básní Metrum – ideální rytmické schéma trochej –  daktyl –   jamb  –

Rým Rým – zvuková shoda na konci veršů střídavý ABAB obkročný ABBA sdružený AA BB střídavý ABAB obkročný ABBA postupný ABC ABC tirádový AAA

Umělecké prostředky (figury a tropy) Anafora, epifora, epizeuxis, epanastrofa, apostrofa, epiteton. Metafora, personifikace, přirovnání (příměr), metonymie, synekdocha, oxymorón.

Děkuji za pozornost a přeji pěkný den.  Děkuji za pozornost a přeji pěkný den.

POUŽITÁ LITERATURA KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. vyd. Praha: Albatros, 1997. ISBN 80-00-00527-1. HRABÁK, Josef. Poetika. 2. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1974, 361 s. GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8. Prezentace byla vytvořena v programu MS PowerPoint 2010