DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Formy lidského jednání v rozhovorech Označen í DUMU VY_12_INOVACE_131 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 3. června 2014 Anotace Materiál podává studentům poučení z oblasti psychologie mezilidské komunikace. Seznamuje je s formami lidského jednání v rozhovorech. Součástí materiálu je i praktické cvičení s aktivním zapojením studentů při vymýšlení ukázkových scének.
Formy mezilidského jednání Dva lidé prostřednictvím otázek a odpovědí dosahují svých cílů Dva lidé prostřednictvím otázek a odpovědí dosahují svých cílů Šest forem mezilidského jednání: Šest forem mezilidského jednání: - Stáhnutí se - Obřad - Práce - Zábava - Hra - Důvěrný vztah
Stáhnutí se Každý z účastníků se snaží vyhnout kontaktu s druhými Pro účastníky je toto chování velmi bezpečné, avšak nenabízí mnoho společenských zisků Např. ve veřejných dopravních prostředcích, v čekárnách.
Obřad Mezilidské jednání, které je předepsáno společenskými zvyklostmi Jeho průběh se dá předpovědět Například výměna pozdravů mezi lidmi, oficiální představování....
Práce Zejména práce s lidmi Náročná forma společenského chování
Zábava Někdy navazuje na formu „stáhnutí se“ Např. cestující v jednom kupé ve vlaku, mezi lidmi v čekárně Často volena témata z okruhu všeobecně společensky přijatelných námětů / počasí, politika, program televize....
Hra Jejími účastníky jsou iniciátor a objekt Každá hra obsahuje podvod nebo fintu.
Důvěrný vztah Jde o jednání lidí, kteří se mají rádi a vzájemně se respektují Pokud není založené na upřímnosti a respektu, hrozí nebezpečí využívání či hry.
Cvičení Před hodinou učitel vytiskne následujících šest námětů ke scénkám. Studenti si pak scénky ve dvojicích připraví a předvedou ostatním. Ti poznávají jednotlivé formy mezilidského jednání v rozhovorech.
Scénka 1 Představte si autoservis, kde přebírá technik od mladé atraktivní dámy porouchaný automobil k opravě. Dáma začne technikovi lichotit, ne však proto, že se jí líbí, ale proto, že si chce zajistit výhody při opravě auta (rychlá přednostní oprava, levná oprava....). Mladý technik chápe, o co jde, a zahraje si na kavalíra. Nakonec oba mají dobrý pocit, jak jsou dovední v předstírání flirtování.
Scénka 2 Manželé,kteří se mají rádi a respektují názory zvažují, kam v létě na dovolenou.
Scénka 3 Dva neznámí lidé se setkají náhodně v čekárně lékaře. Jeden z nich se pokouší zavést rozhovor. Druhý si však povídat nechce a tak není aktivní, jde mu prostě o to, aby mu neznámý člověk dal pokoj.
Scénka 4 Na recepci se u baru setkají dva neznámí vysoce postavení státní úředníci. Pozdraví se, představí se i jejich další rozhovor je samá zdvořilostní fráze, kterou již tolikrát v podobné situaci používali.
Scénka 5 V kupé vlaku se sejdou náhodně dva neznámí spolucestující. Oba si pro zkrácení dlouhé chvíle chtějí povídat.
Scénka 6 Ve třídě probíhá výuka jakéhokoli předmětu. Učitel se snaží žáka něco naučit, současně jej umravňuje (aby dával pozor, neležel na lavici.....).
Doporučené použité studijní materiály De Vito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace, Praha: Grada Publishing, s.r.o., ISBN De Vito, Joseph A. Základy mezilidské komunikace, Praha: Grada Publishing, s.r.o., ISBN