AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 SOUČASNOST A PERSPEKTIVA VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOL Valná hromada AVOŠ 29. březen 2007 Jiří Homolka Osnova: Popis současného.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Projekt: „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
1 VALNÁ HROMADA AVOŠ 20. dubna NÁVRH USNESENÍ VALNÉ HROMADY AVOŠ VH schvaluje zprávu o činnosti za rok VH schvaluje zprávu dozorčí rady.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Praha 20.dubna 2010 Přehled o činnosti sekce technických VOŠ sdružených v AVOŠ Jiří Homolka Valná hromada AVOŠ – 20. duben 2010 Osnova: Sekce technických.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
Výměna zkušeností s realizací projektů OP VK 13. března 2013 Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s. Jihlava.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
Domněnka Pavla Pěnkavy Na počátku:  jak se identifikovat  jak se sdružovat  jak na sobě pracovat  jak se posilovat  jak se chránit  jak se prezentovat.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
TEZE KOREFERÁTU NA ZÁVĚREČNÉ KONFERENCI PROJEKTU V.I.P. INOVACE – ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Realizátor projektu: BIC Brno,s.r.o. Vedoucí týmu vědecko- pedagogických.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
MUDr. František Schneiberg
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Kariérové poradenství a podnikavost
Seminář P-KAP a EQAVET k Vyšším odborným školám Ing
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 SOUČASNOST A PERSPEKTIVA VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOL Valná hromada AVOŠ 29. březen 2007 Jiří Homolka Osnova: Popis současného stavu sítě vyšších odborných škol s důrazem na rozložení škol podle typu Východiska nabízená s ohledem na předpokládaný vývoj (v kontextu s doporučením expertů OECD z listopadu 2006) Závěry pro vyjednávání v rámci přípravy zákona o terciárním vzdělávání

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Statistické a kvantifikované údaje: V lednu 2007 je v rejstříku škol a školských zařízení spravovaném MŠMT: 182 vyšších odborných škol, z toho 136 existuje společně se střední školou (74,7%) 101 vyšších odborných škol sdružených v AVOŠ, z toho 81 se střední školou (80,2 %) Asociace vyšších odborných škol je dostatečně reprezentativ- ním a neopomenutelným partnerem pro autory „Bílé knihy o terciárním vzdělávání“. V březnu 2007 je v Asociaci vyšších odborných škol podle údajů kanceláře:

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Východiska nabízená s ohledem na předpokládaný vývoj (v kontextu s doporučením expertů OECD z listopadu 2006) Na základě doporučení expertního týmu přicházejí v úvahu následující tři možnosti: a) transformace VOŠ na neuniverzitní vysokou školu b) vytvoření „University College of Professional Studies“ c) umožnit instituce poskytující kromě středoškolských programů i dílčí profesní terciární programy (případně ve spolupráci s vysokou školou)

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Transformace VOŠ na neuniverzitní vysokou školu  Transformace je možná jenom u velkých vyšších odborných škol (významné omezení pro úzce specializované vzdělávací programy).  Proces značně komplikovaný, který se zatím podařil pouze dvěma „veřejným vyšším odborným školám“ (VŠP Jihlava, VŠTE České Budějovice).  Vytvoření nových neuniverzitních VŠ je nákladné a znamená vytvořit pro každou z nich samostatný zákon podléhající schválení Parlamentem.  Uvedené školy nepředstavují zatím téměř žádnou konkurenci pro stávající „kamenné“ univerzity, ale spíše jenom pro vyšší odborné školy a soukromé vysoké školy.

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Vytvoření „University College of Professional Studies“  Vytvoření nového prvku české vzdělávací soustavy je podle expertů OECD doporučováno jako samostatné (odloučené) pracoviště stávajících univerzit.  Riziko, že tato relativní samostatnost odloučeného pracoviště může přinést ambice na vytvoření samostatné neuniverzitní vysoké školy.  Nenaplní-li se ambice odloučeného pracoviště z předchozího bodu, hrozí pro stávající vyšší odbornou školu riziko „postupného vytunelování“. (Nejdříve se bude na pracovišti realizovat výuka všech ročníků a ve vazbě na klesající populační křivku postupně pouze první ročník a nebo jenom praxe. V dalších fázích dojde k přesunu kapacit na uvolněné kapacity vysoké školy.)  Bude převzato „know – how“ praktického profesního vzdělávacího programu a pracně vybudované kontakty na příslušnou podnikatelskou sféru.

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Instituce poskytující středoškolské programy a profesní terciární programy  Varianta nejpřijatelnější pro valnou většinu vyšších odborných škol.  Obsahuje všechny kvalitativní parametry odborného profesního terciárního vzdělávání: - praktické zaměření - důraz na odbornou jazykovou vybavenost - schopnost absolventů adaptovat se na prostředí ve firmách - doslovné naplnění parametrů mezinárodní klasifikace ISCED 5B - možnost oslovení uchazečů ze slabších sociálních skupin a rodin s nižší úrovní vzdělanosti 1/2

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Instituce poskytující středoškolské programy a profesní terciární programy  Přes existenci školného na vyšších odborných školách jsou náklady na ubytování, stravování a dopravu nižší než v tradičních centrech vysokoškolského vzdělávání (např. Praha, Brno, Ostrava apod.).  Jednou z možností zachování tohoto typu škol a udržení pozice na konkurenčním bojem zostřujícím se vzdělávacím trhu je spolupráce s příslušnou oborovou vysokou školou. 2/2  Spolupráce musí být založena na principu „vzájemné výhodnosti“, kde zkušenosti s praktickým vzděláváním a potenciál pracovníků VOŠ jsou přínosem pro vysokou školu a obráceně potenciál vysokoškolských pracovníků vnáší do výuky prvky běžné pro vysokoškolské vzdělávání.

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Závěry Asociace vyšších odborných škol pro přípravu zákona o terciárním vzdělávání  Pevně ukotvit vyšší odborné vzdělávání do připravovaného zákona o terciárním vzdělávání.  Legislativně zajistit existenci instituce (polyfunkční školy) se vzdělávacími programy realizovanými podle dvou zákonných norem, tzn. vzdělávání ve středoškolských vzdělávacích programech v souladu se školským zákonem a v akreditovaných programech vyššího odborného vzdě- lávání v souladu s připravovaným zákonem o terciárním vzdělávání. 1/2  Umožnit absolventům těchto škol získat titul profesní bakalář, který je v souladu s mezinárodní klasifikací vzdělávání ISCED 5B.

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Závěry Asociace vyšších odborných škol pro přípravu zákona o terciárním vzdělávání  Vymezit v novém zákonu o terciárním vzdělávání jasná kritéria pro personální zabezpečení vzdělávacích programů, která by měla korespondovat s doporučeními expertů OECD. Zárukou kvality v profesně orientovaných bakalářských programech by měl být alespoň 20 % podíl vysoce kvalifikovaných zkušených odborníků z praxe.  Při vzdělávání profesních bakalářů, kde je kladen důraz na praktickou orientaci vzdělávacího programu, by neměla být (z pohledu pedagogických a vědeckých hodností) uplatněna kritéria obvyklá pro univerzitní bakalářské vzdělávání. 2/2  Uvedený návrh vzdělávání profesních bakalářů má podporu zaměstnavatelské a podnikatelské sféry. Důležité je pro něj získat podporu napříč politickým spektrem v obou komorách Parlamentu České republiky.

AVOŠ Valná hromada 29. března 2007 Děkuji Vám za pozornost.