Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_ L
Analýza zákazníka – osobní faktory Jméno autora (vč. titulu): Škola – adresa: Ročník: Předmět: Anotace: 3. ročník Management a marketing Ing. Iva Kučerová OA a VOŠE Tábor, Jiráskova 1615 Výklad pojmů osobních faktorů související s analýzou zákazníka, rozebrání modelu životního cyklu zákazníka, procvičení pojmů formou diskuze z vlastních zkušeností žáků Tematická oblast: Marketingový výzkum a analýza zákazníka
Analýza zákazníka – osobní faktory individualita jedince v marketingu těžko využitelná různé typy životního stylu nejčastěji se používá vzhledem k jedinci tzv. Koncepce životního cyklu je to členění života pode věku a fází životního cyklu (finanční podmínky a spotřeba typických prodkutů)
Koncepce životního cyklu samostatně žijící mladý člověk nemá moc peněz, pokud je starší, finanční situace se zlepšuje nejvíce kupuje módní ošacení, obuv jednodušší elektrické přístroje, elektronika hodně utrácí za zábavu (diskotéky, turistika) minimální investice
Koncepce životního cyklu mladí bezdětní manželé lepší finanční situace nejvíce kupuje investice do zboží dlouhodobé potřeby investice do bydlení cestování
Koncepce životního cyklu mladí manželé s malými dětmi špatná finanční situace nejvíce kupuje orientace na potřeby dětí potřebné věci pro domácnost
Koncepce životního cyklu manželé s dětmi ve školním věku zlepšení finanční situace nejvíce kupuje růst spotřeby jídlo, potřeby pro domácnost vzdělání a zájmy dětí sport cestování, rekreace s dětmi
Koncepce životního cyklu starší manželé se závislými dětmi celkem dobrá finanční situace nejvíce kupuje investice do vzdělání dětí cestování, sport opětovný nákup zboží dlouhodobé spotřeby (rekonstrukce domácnosti)
Koncepce životního cyklu starší manželé s osamostatněnými dětmi nejlepší finanční situace nejvíce kupuje uspokojení vlastních potřeb – cestování, rekreace, luxusnější zboží, koníčky často podpora rodiny dětí
Koncepce životního cyklu starší manželé v penzi pokles kupní síly nejvíce kupuje nákup nutného zboží finančně méně náročné koníčky zdravotnické pomůcky, potřeby léky, lékařská péče
Koncepce životního cyklu osamělý člověk v penzi velmi nízký příjem nejvíce kupuje minimální spotřeba (největší náklady jsou na bydlení)
Koncepce životního cyklu třígenerační domácnost české specifikum – rodiče-mladí manželé- děti celkem dobré příjmy, náklady na bydlení se dělí nejvíce kupuje osobní potřeby potřeby dětí rekreace s dětmi
Koncepce životního cyklu - úkol v diskuzi proberte jednotlivé fáze životního cyklu a uveďte příklady ze svého okolí
Zdroje Kotler, P. Marketing management. Praha : Grada Publishing, Horáková, H. Marketing v současné světové praxi. Praha : Grada, 1992 obrázky – kliparty sady Microsoft Office